Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Qallzar »

Är det bara bygga "motorfäste motor" på bilden? Samt lösningen till förgasarn :D som blir besiktnings lösningar eller?
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Hatar folk som tror att man reparera plåtskador med spackel..
Och på min kärra så har dom dessutom skruvat plåtar ovanpå rosten, och ca 1cm spackel ovanpå det sen! :evil:

Sa jag att jag avskyr underredsmassa värre än pesten också?
Detta djävulens påfund måste väga ner bilhelvetet med många hundra kilo... Kablarna som går ut till lysen och blinkers är helt täckta utav denna skit, och är då alltså ca 3cm diameter i nuläget :O

Håller på o försöka få dit en kylare i nuläget. Till att börja med så fick jag riva fronten (rost spackel och extra skitplåt fastsatta med träskruv) Antagligen blir jag tvungen o massera kylarbalken en aning också...
Och bara för att det kommer reta gallfeber på alla volvo raggare (som absolut inte kan tänka sig nåt annat än volvo) så verkar det som att en saab 9000 får donera kylaren i nuläget :twisted:

I övrigt har det tillkommit en förhöjning över i kardantunneln över vxllådan.. Ny spak ala plattjärnsmodell är på G!
Så det rör sig lite sakta men säkert i garaget..
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Sakta, mycket sakta är ledordet...
Jag har fått i uppdrag o bygga nytt elsystem i en polares driftingkärra. (bmw, inte volvo)
Det ska samtidigt bytas från megasquirt till vems.. Så jag har beställt nåra hundra meter kabel i olika färger samt diametrar, tog hem tillräckligt för att det ska räcka även till amazonen!

Planen att flytta battariet till bagaget ser ut o bli av tidigare än förväntat.. Men kanske jag skulle bygga färdigt det som redan är påbörjat istället?

Inga bilder, då den ser ut precis som den gjort tidigare. Har inte hänt nåt på evigheter!!!
jo, föresten.. Saab 9000 kylare är inpassat i fronten, men kylrören är ännu inte helt färdiga.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Månadens update! japp, en hel månad jag uppdaterade senast..

Står fortfarande väldigt stilla. Samlar delar till framtiden dock.
förra gången hade jag köpt kabel i mängder, denna månaden har jag köpt kabelisolering, flatstift (rejstema) rundkabelskor modell stora (rejstema även det) samt en batterilåda (Japp ni gissar rätt, rejstema)

Snart är det förhoppningsvis dags att göra av med endel av materialet på en viss driftingtysk (bmw 328) :?
det som blir över därifrån är tillägnat amazonen.. Köpte lite plåt för att kunna bygga en snygg elpanel att placera under brädan. Hur det blir med den saken, är nåt vi bara kan drömma om...

Och den här tråden då?

Jag har kikat lite på att flytta projekttråden till nåt annat forum med mer aktivitet!! Hittar inte direkt nåt som jag gillar bara. Så det troligaste är väl att jag låter projekttråden somna in för alltid (om inget oväntat händer)

Endel tycker säkert jag är töntig för det beslutet, men det känns inte som någon kommer sakna det ändå. Och jag har ju uppnått vad jag ville när projektet startade! Nämligen att kunna rulla genom besiktningen ;)
Att sitta här och skriva endast åt sig själv är heller inget roligt.
Dom flesta kan nog känna igen sig i det hela? Lite gensvar på det man gör och hittar på är ju aldrig fel, och här är det väl i bästa fall 2-3 pers som skrivit tror jag? För dåligt kan jag själv tycka.

(note to self: 77 svar och 5030 visningar 20161201)

Sååå, hur tycker ni?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Jo just detta forum är väl inte känt för sin höga svarsfrekvens.

Den dök desutom rätt hårt när FBgruppen skapades.
Att bedriva ett vettigt (tekniskt) forum via FB är inte så lyckat enligt mig, så där är jag inte.

För att du skall få lite perspektiv på inlägg under den tid som forumet var "hett"

Min tråd i original har följande statestik.
66698 visningar och 573 inlägg varav jag har skrivit 337.

Så detta genererar 236 externa inlägg = 1 inlägg per 282 visning.
Däremot så (låg iallfall) nedladdningen mina filer av elsystem och dörrlås på 2-300 nedladdningar per månad i många år.

Så vad skall man med forumet till då.
Ja några bra kommentarer kommer det.
Lite extra folk kommer fram under träffar.
Man kan se det som en servicebok om man skriver in miltalen i texten. (det har hjälp mig att skriva servicebok efteråt)
Man lär sig hantera texter på ett bättre sätt (vilket aldrig är fel)
Man lär sig ta bättre bilder för att visa vad man vill visa.
Men är man ute efter. "bra där, tjusigt, coolt osv är detta fel utan där är (nog, har inte varit där) FBgruppen bättre. Men då till skillnaden att man inte har någon historik.

De forum som jag frekvent tittar i och skriver är
Maskinisten (köpte grävmskin i höstas) många kategorier av folk och diskutering av alla ämnen i stor bredd. Dock så kan man troligtvis inte förvänta sig svar på samma detaljnivå som i detta forum om frågan gäller en Amazon.
944sverige (frun har en Porsche cab). Även här har det minskat något men det är (om känslan är rätt) väderberoende, Porsche tenderar att vara i garage med skynke ovanför när det är snö ute.
p120 = detta forum och här vet du själv hur det är
diybookscanner Ett pågående projekt som har avstannat en stund för min del.

Aktiviteten i dessa är ungeför som rangordningen. Ju mer specialicerat det blir ju färre nördar hittar dit och ju mindre skrivs det.
Men vill man ha specefik Amazonkunskap på mikroskopisk detaljnivå så är detta rätt ställe.
Även om du kanske inte själv behöver denna nivå så upprätthåller du forumet vid liv genom dina inlägg.

Valet är fritt
Jag är nöjd så länge din Amazon rullar på vägen

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Jo visst är det så.. FB har snott många av medlemmarna, men jag tror ändå inte det är hela sanningen!
Det har i vissa fall varit lite för strikta regler. Jag tror man har skrämt iväg endel på grund av det...?
Men det är precis som du säger också, att vill man ha väldigt precis information om amazonen och då främst orginalskick så finns det nog inget forum som slår detta!

Nu har man ju öppnat upp endel genom att fixa in köp o sälj.. Men det kom nog tyvärr många år försent.

Dagbok har jag själv inget intresse av att skriva, varken här eller på nåt annat forum. Skriver jag en text och bemödar mig med att fota så vill jag ha en viss form av respons från dom som läser o tittar (jag är själv väldigt dålig på detta, så jag kanske inte ska klaga för mycket på det fenomenet att bara läsa och inte skriva?)

Detta är väl dock ett av få forum som jag faktiskt trivs med, och har gjort det sen jag blev medlem, att det känns trist o lämna bara på grund av en sån sak som att alla andra lämnar in! Lämna helt kommer jag nog aldrig göra, men det lär nog komma till en punkt när det inte känns värt att uppdatera den här tråden längre...

Jag ska försöka uppdatera med bilder på hur jag lyckats få ner rödblocket rakställt med kylare o hela kittet! Men sen tror jag inte det blir mer...

På återseende
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by A-masen »

Får jag komma med ett inpass här? Du vill ju ha det.
Jag har i och för sig inga planer på att flytta några motorer eller annat, men just detta med en B230 i en Amazon är en ibland återkommande fråga på forum som detta. Så "ös på med bilder" och beskrivningar som förklarar hur svårt/lätt det är. Och även dina egna problemlösningar kan ju vara värdefulla för den som eventuellt "kör fast" i sitt projekt.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Beträffande b23/b230 i amazon, så är det största problemet (enligt mig) längden på den nya moroten jämfört mot b18/b20..
Jag hade ju inte nån orginalkylare ens innan detta, så jag kan tyvärr inte svära mig fri på dålig passform där!
Med 240kylare placerad på orginalplats så gick vattenpumpen i kylet....

saab9000 kylet är placerat på "fel" sida om kylarbalken, och lutar en aning mot motorn.. Lagom med plats till godo på alla håll! Men nån intercooler vete fan hur jag ska få plats med i framtiden??

A-masens beskrivning med omkoppling av helljuset från fotbrytaren till spaken fungerar förövrigt efter ett år helt perfekt :wink:
Att få bort den där gamla glappande kontakten på golvet var nog bland det bästa jag gjort..

Bilder på vissa kuliga saker ska det absolut bli innan jag bestämmer mig för vad som skall hända med tråden! Ni är ju två pers som faktiskt har visat iallafall ett litet intresse nu ju :D
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Händer ju inte speciellt mycket med bilen (som sagts ovan) jag har fortfarande inte fått tummen ur o gör färdigt kylarmontaget.. :evil:
Men det hindrar inte att man börjar samla på sig grejer till framtiden!

Image
Och först ut är är ett gäng smidda wiseco kolvar 8.5:1 kompförhållande dvs turbo, och som synes på bilden så är det ventilurtag för 16v :wink:
Går dagen som förmodat så ska vi titta ut ett lämpligt motorblock också...

Lite offtopic för tråden, då motorbygget ändå inte kommer dokumenteras på detta forumet (antagligen iallafall)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

tråden må va ointressant beträffande hur många som har skrivit i den.. men det är likväl ca 6000 som tittat i den!

hur intresant är det o ladda upp dom bilder som slutat fungera på nytt?

och japp, ni gissar rätt.. det har fortfarande inte hänt ett dugg på bilen sen förra gången jag skrev..
en annan liten röd sak snodde uppmärksamheten från amazonen (miatan)
näst i tur är att svetsa ett rostfritt avgassystem till den! kan ju va sjysst o öva sig lite tills man ska svetsa ett till amazonen ;)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Nu har vi öppnat för bildlagring i detta forum så laddar man upp bilderna här så försvinner de inte.
Jag har ju större delen av mina bilder på "min" hemsida och det vart ju inte kul när forumet gick från ver2 till ver3!

Själv har jag inte rört min bil på 13 månader pga ett motorhaveri (troligtvis kamdrev) jag har lagt all kraft på bygge av ny maskinhall istället och snart är det slutbesiktning av bygget :mrgreen:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Som jag sa till a-masen (privat meddelande) så blev jag med tig svets i våras, ska renovera en kallsåg (gratis grej) bygga insprut i polarns valiant bygga nytt rostfritt avgas till miatan..
så gott om tid är det ont om :)

hjälper inte till att man tidigare i somras äntligen fick skriva på fast anställning, så man vill ju gärna visa chefen att han gjort ett bra val!!

så även om det numera finns lite pengar, så finns det ingen/begränsad tid till amazonen!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Det står still som vanligt..

Klracing hade 15% på julafton, så jag tog en chansning på att köpa mig lite motivation :D

Image

Har en varvräknare också... men den hamnade typ inte på foto!
Samt att jag skall bygga nytt insug till orginalförgasaren i svartstål, så en insugsfläns fick följa med hem också...
Återstår o se hur länge den skall samla damm på hyllan. jobbet tar väldigt mycket tid och ork numera..

På återseende..
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Med trasig svets blev det inte mycket gjort med insuget..
Så nu är frågan vad man ska köpa istället?
ewm lincoln eller miller?
Väntar fortfarande på svar både om miller och ewm, firman jag skickat frågan om ewm till verkar dock inte allt för intresserade!

Svetsen behövs även för att kunna tillverka en någorlunda vettig konsoll att ställa minst varvräknarn på.. det är verkligen inte gott om plats i amazonen, på nåt sätt :D (får inte plats på instrumentbrädan)

Har ni aldrig svetsat tig när ni tillverkar sådanna här specialgrejer i klent material, så rekomenderar jag er att pröva det.. migen står undanställd numera, och jag ser det knappast som ett alternativ att ta fram den heller.. hellre 30k på en ny tig i sådanna fall ;) (underbart o slippa allt sprut som blir av miggen)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Vad är det för svets som är trasig då?
Funderar på TIG själv men har inte kommit dit ännu.

En trasig som skall lagas kanske kunde vara något för mig
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply