Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Termostaten provkokad.. Ingen skillnad!
Dags o dubbelkolla tändningen..

Orkar inte varva ur riktigt heller!

Arbetet fortsätter.. :roll:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by QV »

Weber_b20 wrote:Hur mycket borde en b20 varva?
Tills man får ventilsläpp :twisted:

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

I sådanna fall saknas det rätt mycket varvtal i denna maskinen :evil:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Det är trångt i garaget..
Image
Men man slipper ju iallafall ligga utomhus när det regnar :roll:

Sen har jag slängt pierburg förgasaren åt helvete också :evil:
Det var dens fel att inget har fungerat som jag velat..
Image
Hittade en gammal Su hs6 i en låda som tvättades och övrig tillsnyggning.. Fungerar nästan klockrent nu :D
Har tre stycken till från samma låda om man skulle behöva till nåt framöver :wink:

Med en vettig förgasare kunde man nu äntligen höja tändningen till normala nivåer, samtidigt som man faktiskt kunde justera både tomgång och bränsle.. Dessutom kom en oväntad fördel med detta! Den håller temperaturen på en rimlig nivå också :D

Det som såg ut o bli en riktig pissdag, blev plötslig riktigt bra..

Tyvärr passar ju inte luftfiltret från den gamle sura pierburgaren. Så nåt annat måste fixas till!! Nä, köpa ett är jag inte allt för sugen på i detta läget.. Budgeten är redan överskriden sen länge, dessutom hinner jag inte få hem nåt nytt om jag skall besiktiga nu i veckan!!
Återstår o se vad tankesmedjan kan åstadkomma i det fallet!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Så här skrev jag i en frågeställning under trimmad motor
Weber_b20 wrote:Tömde ur kylarvattnet, och fyllde på med rent o fräscht vatten, och en maskindisk tablett :O
Lät den gå ordentligt varm innan jag tömde ur det och fyllde på med ytterliggare en omgång med rent vatten.. Denna gången UTAN maskindiskmedel!
Bytte även till en 82graders termostat, samt byggde om exansionskärlet.. (Mest för att underlätta avluftning)

Det kom endel skit, men inte så där vansinnigt mycket! Varm blir den fortfarande, men inte vansinnigt så att den kokar på tomgång iallafall.. Mätarn står omkring 95grader på tomgång och drygt 90 när man kör. Är ju fortfarande obesiktigad, så man vågar inte riktigt ta ut den på en långtur heller (Även om det skulle behövas (sen inser jag också att en dylik kina mätare inte visar helt korrekt temp heller, men har den kokat vid 105-110grader innan så har jag ett värde o jämföra med iallafall))

Passade även på att byta olja.. den gamla oljan var svart som synden, men inget vatten i den!
Den gamla glykolen visade dock tecken på olja i vattnet, men jag utesluter inte att det är nåt som hängt med sen monteringen..
Vill gärna bli lite olja i kylkanalerna när man trycker i kolvarna :wink:

Det mest akuta felet får väl anses avklarat för tillfället.. Förhoppningsvis klarar jag mig ner till besiktningen o tillbaka :wink:

I långa loppet lär man nog ta en extra kik på alla dom punkterna som Janne räknade upp
topplockspackning
vattenpump
dock inte kylaren.. Däremot värmeelementet kanske man skulle titta på! Samt spola ur blocket ordentligt..

Har ni fler tips o ideer så får ni gärna fylla på? Jag utesluter inte att jag missat något :roll:
Nu är även första"riktiga" provturen avklarad 8) Kylningen verkar fungera som den skall, dock så går fläktbladen i kylarfästena..
Dessutom så är det ett jäkla glapp i ratten :cry:

Det känns dock som det börjar bli färdigt nu! Tyvärr är det mörkt ute nu, så det var liksom inte riktigt läge o fota nåt..
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

En milstolpe i projektet.. Besiktning bokad till måndag kl14.05 :)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Sista slutputsen innan besiktning..
Image

Första gången någonsin jag vaxar en bil.. Och då har jag ändå avverkat en 10styckna :twisted:
Vardagsbilen är inte ens tvättad dom sista 3åren :shock:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förberedelse innan besiktning.

Post by Weber_b20 »

Sådär ja..
Dagen började lungt o stillsamt med att tejpa fast en gammal tvättsvamp runt värmekranen, som bestämde sig för att börja läcka igår kväll!! :x varför den skulle börja med det dagen innan besiktning vete gudarna..
Färden gick stillsamt hemifrån Lessebo förbi Linneryd, och vidare mot Tingsryd där den skulle synas under lupp!
Fram till Linneryd gick allt förhållandevis väl, om än lite småryckigt... Förbi 70 skyltarna började det dock jävlas på riktigt :evil:
Otaliga försök med o justera tändning o bränsle senare kunde jag dock konstatera att tändförställningen behagade strula helvete med mig.. Skit samma! Valet var lätt, 6km kvar till hallen och ca 15min kvar till bokad tid var det bara o chansa..

Justerade upp tändningen så mycket jag vågade och skruva upp lite bränsle (Fan va tacksamt med en su hs6a med uppsmord mutter :lol: ) Gick rent ut sagt som en hel jävla kasse med skit, tills man passerade 120km/h på treans växel iallafall! Där började han sjunga ut ordentligt :wink:

Väl framme var det bara o köra in i hallen o hälsa glatt på grabbarna som jobbar där.. Säga precis som det var, att jag knappt tog mig dit på grund av diverse skitfel!
Dom tittar o flinar glatt åt den, den samlade kommentaren var väl "skitfrän" :twisted: Ett betyg jag faktiskt uppskattar..
Betyget och domen då? Bra att veta på lågt ställd framlykta :shock:
Co halt 3.3% Var nästan ännu mer chockerande... Snyggt gissat från min sida med andra ord!

Nästa besiktning 2017-09-30 Och målet är uppfyllt.. Bilen ser precis likadan ut som den gjort innan, så bilder på vrålåket är överflödiga...

Och med detta tackar jag för mig, Projektet är därmed avslutat för den här gången :mrgreen:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 förberedelse innan besiktning.

Post by A-masen »

Avslutat??? Du måste ju vaxa färdigt bilen och visa upp den här. Sedan berätta i text och bild hur du fixade till förgasaren och strålkastaren. Så lätt kommer du inte undan! Har du sagt A, får du också säga B. ;) :-)
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon -66 förberedelse innan besiktning.

Post by Qallzar »

Ja men grattis! Låter som dagen slutade bättre än väntat, gött med lite sådana nyheter dom e ju inte så vanliga...
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förberedelse innan besiktning.

Post by Weber_b20 »

Qallzar wrote:Ja men grattis! Låter som dagen slutade bättre än väntat, gött med lite sådana nyheter dom e ju inte så vanliga...
Främsta anledningen till att fortsätta tråden så här långt, är att jag själv HATAR när man börjar läsa en tråd som helt plötsligt bara slutar mitt i... :?
Har man nu startat tråden med att fanskapet skall besiktigas, lär man också få skryta lite när den faktiskt är det också!

Förra godkända besiktning gjordes 2006, jag köpte den 2007 och ställde av den efter motorhaveri 2008 :roll: Så det var väl ändå på tiden att den kom i trafik igen??
A-masen wrote:Avslutat??? Du måste ju vaxa färdigt bilen och visa upp den här. Sedan berätta i text och bild hur du fixade till förgasaren och strålkastaren. Så lätt kommer du inte undan! Har du sagt A, får du också säga B. ;) :-)
Nja, det är ju faktiskt roligare o bruka bilen än o vaxa den :wink:

Förgasaren är en helt vanlig hs6a, fast i min version monterad som singelmontage i stället för dubbel.. Har inte gjort nånting med den, mer än att jag skruvat fram o tillbaka på justermuttern undertill tills den gick bra :grin: Jag har alltså inte bytt någon nål eller nånting.. Och i singelmontage behöver man inte heller bry sig om att synka så kolvarna faller lika fort heller!

Strålkastaren har jag ännu inte fixat till..

På kvällen så bestämde jag mig dock för att fixa till fördelarn.. Kan ju va en bra ide om tändförställningen fungerar någurlunda.. Plockades isär o fixa till, montera på bilen OCH DÅ STARTAR DEN INTE :evil:
Fila lite brytare o justera avståndet, och fortfarande död!
I detta läget såg jag tusenlapparna försvinna till förmån för en 123 fördelare :evil: . Tack o lov kom jag till sans o fortsatte skruva 8) "Börja om från början, Börja om på nytt" som det sjöngs en gång i tiden.. Gjorde upptäckten att fördelarn satt 180 grader fel :O vet inte om den hade gjort det hela tiden dock, men inte helt otroligt om den varit det..

Med fördelaraxlen vänd åt rätt håll gick den plötsligt som en dröm, bra flås genom hela varvtalsregistret :twisted:

Nu på slutänden har jag mest fotat för mitt egna nöjes skull, och inte direkt brytt mig om att dokumentera nåt om det jag gjort! Det mesta har ju varit rent allmän skruva, med prio på att faktiskt få den till o fungerar!

Bestämmer jag mig för en del 2, så kan det komma fler "roligare" bilder på det dock :grin: (Men intresset verkar ju inte va på topp här på forumet dock?)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 förberedelse innan besiktning.

Post by A-masen »

Till förgasarinställningar kan man använda en sådan här: http://m.verktygsboden.se/specialverkty ... cgodcoAGaA" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag vet inte om jag har föreslagit det för dig förut, jag har gjort några inlägg med tips om den tidigare. Är det nytt för dig så kan man kort beskriva den så här: Ett tändstift med isolatorkroppen av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Den jämför och justerar man efter en färgkarta som medföljer. Som en sorts "fattigmanslambda".

Jag hade en sådan här en gång i tiden och meningen var att jag skulle använda den i båten, men jag kom aldrig till skott. Jag sålde båten innan jag använde min Colortune. Men vill man se lite mer av den så finns det flera filmer på YouTube.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förberedelse innan besiktning.

Post by Weber_b20 »

Jag vet att du har skrivit om den i nån debatt jag varit delaktig i förvisso, men om det var riktat till just mig vete katten!
Är ju några år sen också..

Personligen är det inget verktyg jag är intresserad av heller.. Till den riktiga motorn blir det antagligen ett Maxxecu (eftermarknadsinsprut) med tillhörande bblambda :) Och drar det ut på tiden, så köper jag antagligen en separat mätare med sond!

Ska försöka komma ihåg o mäta lite på nån b23:a senare i veckan, för o försöka avgöra hur lätt eller svårt det är att tippa i en sådan :roll: Det verkar som att man måste flytta kylaren en aning dock? Måste också mäta o jämföra m40in mot en m45 låda, för o se skillnaden där också.


Sen skulle väl 531 toppen byggas ihop också (Och kamaxel måste jag hitta nåt roligt o helst gärna billigt också, nån vänlig själ som vill sponsra med en SMR8 kam? :grin: )
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förberedelse innan besiktning.

Post by Weber_b20 »

Note to self:
Med skohorn och vaselin borde ett modernare rödblock få plats, dock på gränsen..

B20 topppackning är beställd, så framåt helgen blir det R-kam och webrar :twisted:
Drog även med 2st plåtar till nya motorfästen för b23/b230 för att det skulle bli nåt sånär vettigt o lägga beställning...

240in (som innehåller den b230 motor jag kommer använda så småningom) startades upp i förra veckan o flyttades en bit uppåt i trädgården! Morsan antydde att den stod lite dåligt till där den var innan :roll: (Hennes trädgård, bara te o följa order då..)

Moroten som skall användas så småningom..
Image

Webrarna skall plockas av i veckan och förberedas för användning på b20 motorn! Gasreglage lär tillverkas, och eventuella soppaslangar (samt filterking) skall plockas av busförtin.. Ett par gamla ronwill insug som köptes av en folkraceåkare för många år sen ligger i en låda o väntar.. Förhoppningsvis får det plats utan o knacka inneskärmarna :?

Jag har även en beställning på ett sömlöst rör hos lokala smedjan (tas hem nästa gång han behöver stål) som skall bli en ny upphängning för 1031 axlen från en 240.. Står på en hemmagjord ställning i trädgården, renkapad från fästen :D
Köptes tillsammans med fyrlink plattor från en snubbe för många år sen. Nu har ju jag ändrat mina planer på traditionell fyrlänk med paralell stag, och går på en satchell länk,k länk, triangel länk eller vad man nu vill kalla det :O Fördel: Jag slipper paralell staget som håller axlen i längsled, detta sköts av "fyrlänken" direkt då man vinklar undre stagen 45grader in mot mitten..

En m45a ligger o gosar till sig i bagaget på ådin, så måste fixa lite plåt så jag kan bygga om kardantunneln så småningom... Ska bygga om spakstället också, så jag får nåt mitt emellan kort o lång spak (vinklad mot föraren) med korta och distinkta lägen!

Mycket o göra är det framöver :mrgreen:

Förtillfället så används amazonen som "vardagsbil" då ådin har problem läckage i bromssystemet...

EDIT: Glömde en sak.. Fick 2st framhjulsnav från en 140 av en kompis.. Svaravr man upp diametern borde amazon hjullager passa!! Så har man 5x108 och 240 bromsar runt om ;)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förberedelse innan besiktning.

Post by Weber_b20 »

Borrar o kapar till två st plattor, som monteras på detta viset..
Image

Svetsar sedan dit ett fyrkantsrör i rejäl dimension
Image

Förstärkning på sidorna..
Image

Det korrekta sättet att utnyttja den gamla snickarbänken :lol:
Image
Helt plötsligt blev det lekande lätt att både borra hål o kapa till småbitar.. Mycket enklare o se ritsningarna o kapa efter dom när man spänner dom så här.
Har lite platsbrist på grund av svarven, så det finns igentligen ingen vettig yta att montera skruvstädet på ändå :shock:

Och så här skulle det kunna se ut..
Image
Tyvärr så blev stagen lite väl "biffiga" och det gick inte dit på bilen.. Var bar o bryta sönder det, får kolla upp lite hur jag löser problemet!
Alla ser väl vad det skall bli för nåt? Ett extraljusfäste naturligtvis :grin: Ligger fem st kromade (rostiga) varav fyra skall utnyttjas på amazonen!

Jag lurar lite på att göra det i delar, med lite svetsmuttrar och insex skruv :roll:
Har fortfarande mycket kabel kvar när jag drog om elen, och "råkar" dessutom veta att jag har ett dubbelrelä liggandes ute i skogen..
Man ska inte slänga saker i onödan, nån gång kan det komma till nytta (Vilken är en utav anledningarna till att jag har sån platsbrist hemma :roll: )

Fortsättning följer...
Post Reply