Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Köpte en liten leksak som ska få hjälpa till i amazonbygget, Och lite annat.. :grin:
Image
Myford Ml7
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Dieseltroll »

En svarv är alltid bra att ha i verkstaden, och Myford är ju bra grejer. :grin: Även om du med tiden troligen kommer vilja leta rätt på nått större... Kan du inte slänga lite data på oss? Varvtalsområde? Dubbhöjd?

Och när jag ändå är här; Varför bygger du om B230F till förgasare istället för att trimma exempelvis en B20? Slump eller finns det någon bra motivering? Är mest nyfiken. :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Det var väl platsbristen som avgjorde i slutänden att det blev just en ml7 :grin:
Spindelvarv tror jag ligger på 750rpm eller nåt?
100mm chuck är inte stort, men förhoppningsvis duger det ett tag iallafall! Torshälla sv150 hade storleksmässigt varit det bästa valet, men föll på platsbrist som sagt var..

Motorn är en kul historia :grin: Webrar för att det är enkelt i nuläget.. Men jag råkar ha ett megasquirt liggandes i en låda också :wink:
Och eftersom (nästan) allting redan finns för den motorn, så varför inte? Toppen behöver byggas färdig, och kamaxel behöver köpas.
Motorn är nyborrad med nya kolvar o lager inkl mellanaxellager samt balanserat. Hård sachs tryckplatta sitter redan på (balanserat ihop med veven)

Så Bottendelen är ju färdig o bara slänga på plats..

Att bygga en häftig B20 kostar ju pengar även den..
så i första hand så ska jag använda det som redan finns på hyllan var det tänkt.
Och finns det då en potent motor god för ca 180-200hk så finns det väl ingen anledning att lägga 20k på en b18/b20 :?:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Har tyvärr inga bilder o bju på denna gången heller! Mestadels smäckjobb på gång nu.. Amma nr2 (Tidigare projekttråd "bruksamazonen") har startats upp. en frostplugg hade gett sig..
Den brytarlösa fördelarn från den "lånade" jag till detta projektet, och nu var det dags o lämna tillbaka..

Det innebar att jag fick hålla tillgodo med brytare till b20en :evil: Hatar verkligen skiten..
Nya tag idag att försöka få det till o funka. Var även på biltema o köpte nytt batteri.

Motoroldies är förövrigt min nya favoritbutik /(Dock en av dom sämre webshoparna jag stött på, men bra priser o snabba utskick gottgör)
Nya baklysen, då jag backade sönder ett av dom gamla :roll: Samt plåtbrickor till bakaxel upphängningen inköpta, nya bussningar fanns sen tidigare.

Beställde även hem ett gäng bussningar till den framtida satchell konstruktionen som jag planerar att hänga 1031an i :twisted:

Ådin skall besiktigas i slutet på månaden!! Vilket jag inte orkar bry mig om. Lägger allt krut på amman istället, så jag kan köra riktig bil i vinter istället :grin: (Vilket stillsamt sagt betyder att det börjar bli bråttom nu..)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Bytte ju som sagt var nåra bussningar i bakvagnen, och det är nåt jag inte tänkte ge mig på igen..!
Utkörd ur garaget och provkörd.. Kändes helt klart bättre :grin:
Image
Även Farsans lilla sommarbil, Toyota Mr2 spyder, kom här med på bild :roll: (Skitkul o köra, med väghållning som en gocart.. Och med motorn bak och bakhjulsdrift gör den ännu roligare! Men det är ju ingen Amazon, den saken är ju klar :D )

Man kan ana lite att jag kapade bakfjädrarna 1.5varv.. Så fick man bort lite epa traktor stuk också.

Kvar att gör:
koppla in vindrutespolning
Finjustera tändning o bränsle
skruva fast lösa detaljer ex vxldamask. Även listerna runt rutan och innebackspegel skall dit.
Bromsarna skall luftas igenom, fuskade sista gången jag kopplade tillbaka bromscylindern :roll:
Tvätt? (vaxa tar vi när den är godkänd)
Skruva dit nummerplåt och ställa på den igen..

Borde inte behöva ta så lång tid den listan väl? Ska vi chansa på besiktning på fredag tycker ni?? :twisted:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Vindrutespolning - check
rutlister och innebackspegel - check

Bara resten kvar.. Dagens jobb bli att skruva fast nummerplåten samt försöka justera till motorn!
Den gamle b230 förknasarn gick tokfett :? Samt att tändningen är lite halvmysko att ställa in..

Frågan är om man skulle justera in ca 35-40grader på fullvarv, så får den bli va den bli på låg/mellanvarv??
Jag har haft svårt o få den till o gå bra genom hela registret. Vill inte varva ut som det är nu..
Plus att den fortfarande (med en helt ny termostat) gärna vill koka :sad: Måste kolla om den fungerar överhuvudtaget.

Undrar om jag hinner med allt sånt idag..?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Arne »

Plus att den fortfarande (med en helt ny termostat) gärna vill koka :sad: Måste kolla om den fungerar överhuvudtaget.

Har du rengjort kylaren? Ett effektivt sätt är att hälla lite maskindiskmedel i kylaren och sen skölja ur den ordentilgt.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by QV »

Normalt brukar jag bara byta en sak i taget men inte denna gång som kommer nedan.

Efter att ha helrenoverat motor, kylare, värmepaket som då inkluderar ny vattenpump men äldre termostat så börjades bilen brukas.

Tempmätaren (som jag kollade upp att den visade rätt) stod gärna på gränsen till rött. Nu försvann det inget vatten så det gjorde inget.
Men när jag monterade in AC i bilen så vart det mycket varmt under huven, dock inte så att den kokkade men jag fick andra värmebekymmer.
Samtidigt började den nya (NOS) pumpen läcka....

Tillslut när jag stog och rotade i en binge med osorterade termostater på en marknad för 20:-/st så hittade jag en sommartermostat som borde passa :D
Ny vattenpump införskaffades igen (dock ingen NOS denna gång) och termostaten byttes (den passade utmärt). Så nu står visarnålen"rakt upp" på instrumentet.
Dock så vet jag inte som det var termostaten eller vattenpumpen som löste mitt bekymmer.
Den gammla termostaten vart kollad i mikron. Termostaten passar utmärk i en Whiskeytummlare och tillsammans med den inbyggda terpraturmätaren så blir det lättkollat.
Så jag vet att den öppnade på korrekt gradtal vilket var runt 88 grader enligt minnesbilden. Har för mig att den nya sommartermostaten ligger på 82 grader.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Jag lägger mina kort på en kass termostat.. Köptes ny från motoroldies i tron att det skulle bli bättre!!
Gjorde väl liten skillnad, men inte så att man blir nöjd direkt.

Hittade en bättre begagnad i en låda som jag skall kolla med sen. Men just nu så har jag fördelarbekymmer (igen)
Kylaren är ju från en 240 (som sagt) Och visade inga tecken på att var igentäppt innan den plockades av..
Vattenpumpen har legat sen -08, då den köptes från Kg. Men att den skulle va kass på grund av ålder tvivlar jag på! Blocket spolades igenom innan hopsättning..

Det som däremot inte är genomgånget är toppen och värmeelementet... Men då den ger rätt bra med värme, så borde den delen fungerar.
Kvar är då topplocket och termostaten, och termostater har jag riktigt dåliga erfarenheter av.. :?

Inget bubbel i expansionskärlet borde tyda på att topppackningen är hel, däremot kan det ju finnas annat klet i toppen som gör att det "punkt"kokar? (Är det inte ett rätt vanligt fenomen b18/b20 vill jag minnas hört talas om?)


Försäkrad och påställd från och med idag, halvförsäkring 1040kr/helår är helt okej :D så löper allt som det ska, är det besiktning nästa vecka ;)
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Dimman »

Angående försäkring så använder jag "Moderna försäkringar" på mina gammelbilar .
Premien på bilar med värde på Max 92 000:- kostar ca 600:- helåret/helförsäkring eller om det var halvförsäkring?
Kravet är att man messar dom bilder samt har brandsläckare i bilen.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Naturligtvis finns det alltid billigare försäkringar..

Varför ska dom ha bilder på åket? entusiast försäkring eller vad? Sån sket vill jag inte ha ändå :D
Det brukar va så konstiga villkor på dom.. Nu får jag köra 1500mil per år utan restrektioner ;)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by QV »

Jag betalar 1200 för helförsäkring 1000mil.

Det enda jag inte vet är hur mycket ersättning man får vid olycka.... det vill dom inte svara något på så det är väl inte så mycket.
Enda svar man får är att det är beroende på skicket....

Men eftersom jag kör med bilen i tjänsten faller de flesta (billiga) typer av försäkringar bort.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Dimman »

Weber_b20 wrote:Naturligtvis finns det alltid billigare försäkringar..

Varför ska dom ha bilder på åket? entusiast försäkring eller vad? Sån sket vill jag inte ha ändå :D
Det brukar va så konstiga villkor på dom.. Nu får jag köra 1500mil per år utan restrektioner ;)

Det är en form av entusiastförsäkring naturligtvis, ang bilder så tycker jag det är bra för då blir det enklare att bevisa skicket vid ev skada/stöld.
Brandsläckare kostar ett par hundralappar.

Själv har jag förmånen att ha 3 entusiastbilar och ska jag hinna köra alla 1500 mil per bil/år får jag nog ta ledigt från jobbet.;)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Dimman wrote: Själv har jag förmånen att ha 3 entusiastbilar och ska jag hinna köra alla 1500 mil per bil/år får jag nog ta ledigt från jobbet.;)
Helt klart har endel det bättre än andra :wink: Och i ditt fall förstår jag att man väljer en entusiast försäkring framför en "normal" dito.. I mitt fall ska jag har amazonen som vanligt bruksåk till o börja med, så då funkar det naturligtvis inte med en sådan försäkring..

QV wrote:Jag betalar 1200 för helförsäkring 1000mil.

Men eftersom jag kör med bilen i tjänsten faller de flesta (billiga) typer av försäkringar bort.

/Jan
1200 var ju inte heller farligt. Med risken att dom anser amman vara så pass föråldrad och omodern att dom på sin höjd värderar den till en bråkdel av sitt sanna värde vid en olycka!

Trafik 1000mil/helår skulle kostat ca 830kr, så skillnaden uppåt var inte mycket att spara på (i mitt fall) ;)
Att jämföra med den 240 glt -84 jag hade som första bil för drygt 10år sedan, som kostade strax över 4000kr trafikförsäkrad!!!

Som jag sa högre upp, så ska jag använda bilen till vardags, så då duger en halva för mig.. Ådin skall ställas av så fort som möjligt sedan, och förhoppningsvis säljas så jag slipper se skiten :grin:
Funderat på nåt mer praktiskt istället, typ nån ford pickis (Våga vägra gm) eller liknande.. japanarna har ju också endel "praktiska" åk man skulle kunna tänka sig.

Det är ju aldrig fel med en servicebil till amazonen, där man får plats med nödvändiga verktyg, och däck :grin:

Jag skruvade ihop en ny fördelare av gammalt skrot igår.. Men då det inte hinns med nån besiktning imorgon (på grund av detta strulet) så tar jag helgen på mig att skruva ihop resten!
Ska kapa ett spår i fördelarhuset, så jag får dit ett "modernare" lock passande alu fördelarna, typ sådanna som sitter på 085 samt alla volvo 240 varianterna.. (Eftersom jag hade et splirrans nytt sådant)

Kvar blir att lufta bromsarna och skruva dit stagen till främre stänkskydden.. Detta eftersom framskärmarna har svårt o sitta kvar utan dom :?
Och så var det där med att den gärna vill bli lite varm också! Men det kan jag inte göra nåt åt innan den startar och går riktigt iallafall, risken att den går varm på grund av fel tänd och bränsle justering finns ju. Och måste därför kunna uteslutas genom åtgärd av ovanstående punkter.
Det återstår även o kolla upp termostaten, så den verkligen fungerar! Bilder på nuvarande projekt om färdigställning existerar inte, då det mest är småplock som är totalt ointressant..
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning.. Riktigt nära nu!

Post by Weber_b20 »

Weber_b20 wrote: Ska kapa ett spår i fördelarhuset, så jag får dit ett "modernare" lock passande alu fördelarna, typ sådanna som sitter på 085 samt alla volvo 240 varianterna.. (Eftersom jag hade et splirrans nytt sådant)
Angående detta ovan!
Det blev ett oanvänt lock från b18 istället.. Råkade hitta ett sådant i en "bra att ha" låda :roll: Frågan jag själv ställer mig är varifrån det kommer?
Jag har köpt ETT styck lock, o det sitter på den andra amman!! Dom jag fick av polarn tror jag var utav den andra typen, typ 085 fördelare o framåt (passar inte b18)

Skit samma igentligen.. Nu gick motorn mycket bättre iallafall. Även om jag själv tycker det saknas lite varvtal på den?
Hur mycket borde en b20 varva? (Har ingen varvräknare till den ändå förvissso)
Kan bero på förgasarjustering också? för snålt ställd? eller för fett? Eller så skiter vi i det tills efter besiktningen..
(I sammanhanget kan även nämnas att jag kör utan vacum reglering, då den biten inte gick att bygga på på ett enkelt sätt..)

Har även insett att det läcker in vatten i bilen, troligtvis eftersom gummilisten runt rutan är torrsprucken :?

Morgondagens bekymmer :lol:
Med andra ord så bjuder helgen på många roliga jobb, såsom:
luftning av bromsar.
dricka kaffe.
tvätt.
provkörning med tillhörande justering och kaffedrickande.
dricka ännu mer kaffe..
montering av stag till stänkskydd.
kolla upp om jag kan få på dit en mekanisk fläkt.
kolla upp termostaten. (sucka djupt över eländet och dricka lite mer kaffe)
dricka kaffe.

En lagom arbetsorder inför helgen :lol:

Jag har även börjat kika lite på ett extraljusfäste likt det som Blt har på sin rally replika.. 4st extraljus blir det, med placering så högt upp det går! (4x 75watt xenon var det tänkt, plånboken lär dock styra det i slutänden)
Ska bra leta reda på allt material som krävs för byggnation av det också!

Nånstans i lådorna skall det även finnas några dimljus i lagom storlek man kan ha som extra backljus (infällda i bakluckan, som gamla rallybilar ibland hade!) :twisted:
Post Reply