Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

var tvungen o läsa mer än en gång innan jag begrep va du menade med "stående plåt" men du menar det som benäms torpedplåt antar jag??

i sådanna fall som det ser ut på min bil, så går torpedplåten hela vägen upp och skarven sitter i skärm plåten.. svårt o se exakt hur det är på denna sidan då balken och omkringliggande plåt är så skadad utav rost, men andra sidan är i bättre skick! (får kolla där sen)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Jo det är de två plåtarna som stor i sätet bakom skärmbalken.
Får gå ut och foto nu medans det är ljust.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

IMG_2021.JPG
IMG_2021.JPG (101.22 KiB) Viewed 3782 times
Då för +15 år sedan så kom jag fram till att den stående plåten skulle vara "hel" och man kapar alltså bort ur skärmbalken.
IMG_2023.JPG
IMG_2023.JPG (126.11 KiB) Viewed 3782 times
Fastän jag skriver "original" på min bil så har man ju några ändringar. Skulle kunna vara "tidstypiska" om man använt äldre produkter....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

exakt samma kom jag fram till utav o kolla på hur det ser ut på min (där dom trots allt aldrig bytt skärmbalkarna, utan bara "lagat" dom gamla med ny plåt ovanpå den gamla)

jag tänker dock inte bry mig så mycket om det, då det ju trots allt är mycket enklare o svetsa i dom nya ett enda stycke...

tänkte pp en annan sak dock! jag är tydligen såpass gammal pp forat att jag faktiskt kommer ihåg ursprunget till din signatur längst ner i inlägget :lol:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

dagens arbete blev o ta ur instrumentbrädan..
IMG_20191020_124929.jpg
IMG_20191020_124929.jpg (3.01 MiB) Viewed 3783 times
har plockat ur det mesta av elsystemet också i samma veva.. härnäst får det bli o plocka batterikabel och elsystem bakåt i bilen...
därefter ska tanken ut!
IMG_20191020_125113.jpg
IMG_20191020_125113.jpg (2.99 MiB) Viewed 3783 times
och som en bonus, kanske en aning tillägnad A-masen, så är här en bild på dom olika pressverktygen som används när diverse elsystem byggs upp..
om jag kan, så använder jag helst oisolerade kabelskor.. dom är snyggast och fungerar oftast bäst i långa loppet, men ibland gör man avsteg även från det!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

När signaturen skrev så var det mera fart på forat.
Men som konsekvent undvikare av FB så blir man kvar här till slutet.

När tanken skall ur så räcker det inte med att lossa bensinröret. Även nippeln i tanken skall bort.
Jag hittade inte nipplarna på eftermarknaden så när jag bytte bensinrör (till koppar) så återanvände jag dom gamla nipplarna.

Jo elsystemet skall ur karossen. Det kryper ju nästan tillbaka av sig själv så det finns ingen anledning att inte plocka ur det.
Klämtång för oisolerade äger jag ingen (ännu) men det står på listan över saker som skall anskaffas innan döden kommer.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by A-masen »

Heder åt dig Weber! Du håller ställningarna med riktiga verktyg.
Jag kollar ofta på YouTube hur händiga personer restaurerar olika gamla maskiner och annat. Ibland är dom riktigt seriösa och lägger ner arbete på att t.ex svarva och hårdlöda nytillverkade delar. Men så kanske dom kommer till elbiten på sitt projekt. Då får man se att dom tvinnar ihop kablar för hand och virar om eltejp. Och det förekommer också att dom återanvänder samma gamla anslutningskabel som satt på maskinen när den var ny för 50 år sedan.

Och QV, du vet väl att Biltema säljer den tången du vill ha till ett överkomligt pris? https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000031367
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

har byggt ett o annat elsystem till olika bilar, samt alla dessa inkopplingar av extraljus (som av nån anledning oftast blir mer seriösa än vad dom skulle behöva va)

känns dumsnålt att ha sämre verktyg än ovan, även om bättre hade varit o föredra, så är det ändå svårt att motivera priset för proffs verktyg när man bara håller pp o leker som glad amatör :D

ovan verktyg kostar nog ca 500spänn styck, så inga jättesummor i sammanhanget (dom stora kostnaderna brukar ändå va själva materialet)

utöver tänger så går det åt saxar avbitare elektronik mejslar lödstation lödpenna (gas och el) och en massa annat som köpts från diverse lågbudget firmor som biltema kjell.com conrad.se och lite blandade ställen :lol:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Jo jag har koll på kost och inköpsställen.
Det är detta med timingen.

Man skall ju ha behovet och produkterna samtidigt.
Just detta har inte klaffat ännu.
Men det är väll som pressen och plasmaskäraren. Så fort man har dom så funderar man på hur man klarade sig innan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

plasmaskärare har jag vart sugen på länge, borde underlätta när man ska skär väck gammal plåt i tex bagaget..
faller jämt på att jag saknar tillräcklig knuff i kompressorn!! så bara för att du nämner det, så börjar fundera pp att ropa hem en från verktygsboden i slutet på veckan ;)

blir nog lungt med updates denna veckan, jobbigt som det är med Förmiddagsskift utan att gå ut i garaget..
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

jag köpte denna https://www.ebay.de/itm/PLASMASCHNEIDER ... SwFFVdqdXg

Deras "minsta" med 3fas och pilottändning.
Klarar 25mm järnplåt (har provat)

Man behöver (praktiskt) en kompressor som levererar 300 minutliter för att säkerställa de knappa 200 den vill ha.
Med pilottändning så kan man skära i rostig och målad plåt (utan att behöva slipa plåtrent innan).

Problemfritt köp.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Tack för tipset, men stahlwerk tänker jag aldrig för mitt liv betala några pengar för igen... däremot har jag tittat lite pp expondo.se har några intressanta saker för vettiga pengar..

kompressor blir nog nåt i stil med 5,5hk för att säkerställa att det finns tillräckligt med luft för alla sorters verktyg man kan tänkas vilja ha den närmsta framtiden :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

angående mer luft så pysslar jag med denna.
20180930_140002_s.jpg
20180930_140002_s.jpg (211.69 KiB) Viewed 3739 times
Nu har jag hört att stahlwerk .se inte är samma som .de men det kanske är produkten i sig som har strulat för dig.
Just detta exemplar fungerar iallfall som förväntat. Just .se har jag blivit varnad för.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

samma produkt på båda ställena ((jag köpte från den svenska återförsäljaren)

först gick den sönder, och sedan "glömde" han bort att behandla RMAt och tillslut gick sw svetsteknik (firman bakom stahlwerk.se) i konkurs.. och med det gjort så lär man aldrig få sen nån reperation, så 14k rakt i sjön...
verkar dock som han kom ihåg o flytta domänen till sitt nya företag dock!!


frän kompressor, tummen upp för ffullvuxna leksaker :lol:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Jo med denna är jag nog "värst" i mina trakter. Folket med stora kontaktnät vet inte om någon större iallfall.
En "diskret" diesel på 8 liter som vrider runt kompressordelen.

Tråkigt med garantiärende som går åt helvete.
Om du har den kvar, kan man inte sända den till Tyskland rep rep istället. Då är ju inte alla pengar bortkastade. 14K känns i plånkan.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply