Christine 12134VK

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Det är en b20A som har enkel SU HIF6 förgasare med elektrisk tomgångsventil på.
Vet inte vad det är för fördelare för brickan saknas..
Nåt tips på hur man identifierar fördelare??
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Christine 12134VK

Post by Arne »

Är det aluminiumhus på fördelaren så är det en som slutar på nr: 984:a. Då är det en fördelare från en B20 1974 års modell eller nyare.
Stålhus så är det äldre fördelare från B18/B20, de fanns också i varianter men jag vet inte beteckningarna på dessa.
AVG
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Det är nog en sån fördelare då, motor o förgasare verkar höra hemma i en 74:a 140..
Har iaf kollar ventiler, brytare o tändstift: ventiler o brytare på 0,40 men NGK tändstift på 0,70(?)
Fördelaren pekar mot 1:a cylinder f.ö.d., men rotor pekar inte 100% samma riktning.
Men det kanske finns en tolerans?
Den går moturs, tvärtemot vad jag trodde😳
Grannen kom o sa att jag skulle fylla på olja i dämparen o kanske byta nål o säte för det verkade slitet.
Körde stroboskoplampan men såg inte ordentligt så ska göra nytt försök när jag är ensam på parkeringen o ingen pratar med mig😂
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Christine 12134VK

Post by A-masen »

Om man vill ha koll på vilka Bosch-fördelare som satt i olika B18 och B20-motorer så finns det uppgifter här:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Torde ju ha en 077 (stål) fördelare, men testade inte vilket material huset var gjort i🙄 Kollade axeln på fördelaren, den är inte lös i sidled men lite "upp o ned", menar att man kan lyfta den lite.. Behöver man distanser då??
Kan ju vrida rotorn lite men har ju ett "distinkt fjädermotstånd" då som tidigare efterfrågats/beskrivits.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Christine 12134VK

Post by QV »

upp och ned skall den glappa typ 0,1mm om jag kommer ihåg rätt.
Eftersom derven är sneskurna så kommer rotorns "vinkel" att ändras beroende på om axeln är "upp" eller "ned".
Hur den rör sig i verkliga livet har jag inte kollat men glappet är specat i gröna häftet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Ganska säker att glappet är större än 0,1mm, men ska mäta det imorgon.
Läste en tråd om fördelare, där tipsade man om hur du enkelt testar vakuumregulatorn genom att suga på den o se om brytaren öppnar sig, håller sig still så länge du suger o går till baka när suget försvinner.
På min fördelare (077) vred sig hela plattan som brytarspetsen sitter på men jag kunde inte suga hårt nog med munnen att öppna brytaren?
Men tänker att vakuumregulatorn iaf är ok??
Slänger in ett klipp👍🏻
Image
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Christine 12134VK

Post by Lars Bd »

Det enda vakuumregulatorn gör är att vrida brytarplattan, för att brytaren ska öppna när man testar den krävs att fördelaren står i ett sådant läge att klacken på brytaren påverkas av en nock på fördelaraxeln. Är fördelaren i ett annat läge är det omöjligt att öppna brytaren genom att suga i vakuumslangen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Då är nog vakuumregulatorn ok😀
Funderar på nästa steg i felsökningen?
Kondensator?
Lock o rotor?
Förgasarolja?
Förgasarnål?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Christine 12134VK

Post by Lars Bd »

Använd stroboskoplampan och kontrollera om tändningen ändrar sig vid varvtalsförändring enligt specen i verkstadshandboken. Du får uppskatta varvtalet om du inte kan mäta. Det bör bli en förändring på samma ställe i varvtslsområdet oavsett om varvtalet stiger eller sjunker och lika varje gång.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Ska man testa med eller utan vakuumregulatorn inkopplad?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Christine 12134VK

Post by Lars Bd »

I handboken står spec för både vakuum och centrifugalregulator.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Christine 12134VK

Post by QV »

Du kan testa både ock.
Vakuum uppkommer när spjället stänger men har du en lång slang så kan du reglera med munnen.
Det som är ´viktigt för bra gång är att märket på remskivan är still när varvtalet är "still". Det skall alltså inte hoppa runt mer än några grader max.

Kondenstaorns uppgift är att rädda brytarna. Om din motor "äter brytare" så är kondensatorn dålig. Men du får alltså inte hänga på någon super duper tändspole som drar massor med ström för då åker brytarna vilket fall som helst.
Nya brytare skall tvättas på kontaktytorna.
Får man inte till kamvinkeln med rätt brytaravstånd så brukar den bruna plasten som släpar emot nockarna vara för kort

Locket skall vara fritt från sprickor (sprickor ger fuktbekymmer) och centrumkolet helt
Rotor skall vara frisk och motståndet i den (oftas 5kohm) skall vara helt.
Tändkablarna skall ha runt 5kohm de också men de långa har mer och de korta mindre. Brukar inte vara något problem med "trasiga kablar" på varm motor men den blir tjurigare att starta och gångnen blir något sämre.

Förgasar olja (ATFolja) skall vara i för korrekt funktion

Nålar slits.
Förgasarnålen påverkar gången och nålventilen bränsleförbrukningen
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Väntade in mörkret o tog min lampa o gick ut till Christine..
Hon spottade igång direkt, utan choke o gick jämt på "tomgång".
Kollade med stroboskop o märket låg bortanför 30 strecket, ca 35.. Oavsett vacuum eller inte.
Kunde inte prova nåt annat varvtal för hon "kväver sig" och börjar gå ojämnt om jag håller på gasen.
Så, nu tänker jag sova på saken o fatta beslut imorgon😴
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Efter mycket tankeverksamhet, äntligen handling som han sa...
Nytt lock, ny rotor, nya tändkablar o nya stift.
Varmkörde, satte tändning till 10 grader vid 800v/m. Utan vacuum. Tändningen var 25 grader vid 1200v/m.
"Kväver sig" vid varvtal över ca1500🙄

Tog ut stiften; 1:ans var sotigt, torrt o de andra var våta.
1:an till vänster.
Image
Tänker kolvringar eller ventilstyrningar men vill ha förslag. Har ställt ned bränslemängden så hon borde inte gå "fett"?
Post Reply