Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Proxlinne
Posts: 20
Joined: Tue Apr 18, 2017 3:04 pm

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Proxlinne »

Lite efter som bli mycket gjort :S för att göra historian kort så kommer de lite mellan bilder...
Är det något liv här Annas på sidan??
Verka vara helt dött här inne eller bara massa smygisar :lol:


Iallafall så är det inte så mycket plåt jobb kvar som tur väl , hittade en fälg som inspiration men nja en smak sak de :lol:

Börja bli en bil lite efter som :roll:

Image


Image[/url]

[url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2633759]Image

Image
Image
Image





Image
Proxlinne
Posts: 20
Joined: Tue Apr 18, 2017 3:04 pm

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Proxlinne »

Image
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Ghostrider »

Grymt jobb du lägger ner och bra blir det! Håll ut och tappa inte sugen, vi är många som kämpar :)
Proxlinne
Posts: 20
Joined: Tue Apr 18, 2017 3:04 pm

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Proxlinne »

Tack ! Det är gö lite så ! Det går upp och ner :lol: så man letar tid och inspiration hela tiden! Men lite i taget så :D
Proxlinne
Posts: 20
Joined: Tue Apr 18, 2017 3:04 pm

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Proxlinne »

Fått lite gjort iallafall :S låter väl bilderna tala för sig själv :lol:
Nu är alla svetsa ner kladdade runt om bilen så det är klart..
Grovspacklat runt om bilen.
Rost ja det finns några ställen kvar som ska fixas men som vanligt när flitens lampa är uppe så tar självklart tråden slut :evil:

Ramlade över en B20E motor som finns ett sug över att slänga i ? Hade varit coolt med ett redigt sprut och fått det att lira ? Jag vet inte men tankarna finns där :lol:
Någon Annan som har någon erfarenhet av E motorn ?


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Lars Bd »

Jag har kört men B20E och M41 i Amazon vilket fungerade klockrent om man bortser från att jag aldrig tog mig tid att fixa till sug och returledningen till/från tanken ordentligt. Då det var bråttom med installationen användes original sugledning och en returslang ner i påfyllningsröret. Den lösningen medförde att pumpen sög luft i vänsterkurvor om det var mindre än halv tank, luft i bränslesystemet medför avbrott i bränslematningen och därmed tillfälligt motorstopp. Efter kurvan kom bränslet tillbaka och den startade igen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by QV »

Skall jag trimma så blir det på en Etopp med insprutning.
Har gett upp förgasare endast av den anledningen att det "är för jobbigt/kostsamt" att bestycka om förgasarna.
Har insett att det inte är enklare med insprutning men man slipper iallafall munstyckena.

Så jag har om jag kommer ihåg rätt Ver3 av insprutningstoppen men saknar insugningsrör och spjälhus.
Så det är denna topp eller Lundins gjutning om han hinner med den som gäller.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Proxlinne
Posts: 20
Joined: Tue Apr 18, 2017 3:04 pm

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Proxlinne »

Ja det finns väl för och nackdelar i det hela kanske, men hur bra är E toppen i sig själv? Lär inte vara som en nyare topp i dagens läge med insprut :lol:
Fall man bygger sig en ny spridabrygga med andra spridare, man lär väl få fräsa upp något i toppen?
Sen vill ja inte åka original låda på b20 vill åka något kraftigare, men vet inte fall de gå och göra någon adapter så man kan åka nyare Volvo låda , eller fall man svetsa om svepet?
Finns det någon som har gjort något liknade ? :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by A-masen »

Adaptrar mellan olika motorer och växellådor, om det behövs, finns här: https://www.smt.nu/
Dom säger sig även vara behjälpliga även om det inte handlar om någon "hyllvara".
Men jag såg någon uppgift för ett par år sedan på Wikipedia (???) att M90-lådorna passar både på dom rakställda och tvärställda vitmotorerna. Du kan alltså i teorin sätta i en 4, 5 eller 6-cylindrig vitmotor med växellåda i en Amazon! (Om uppgifterna var riktiga???)
Ett "krux" blir ju bl.a hastighetsmätaren och tempmätaren om du skall ha kvar originalinstrumentpanelen. Men det finns lösningar för det också.
Proxlinne
Posts: 20
Joined: Tue Apr 18, 2017 3:04 pm

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Proxlinne »

Okej tack ! Ska allt kolla lite nämre på detta.
Känns som det borde gå på något sett, har redan de problemet just för jag har m90 lådan i nu i bilen och 140 bakaxlen, men finns något från eBay man kunde köpa så man kunde få hastighet
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by A-masen »

Här är en elektronisk dosa som tar emot pulserna från bakaxeln (i ditt fall borde du väl ha en 240 bakaxel om det inte går att sätta i ett pulshjul? Ett exempel: http://bakaxel.se/hastighetsmatarkrans-304.html ). Elektroniken i dosan gör om pulserna till en "styrd" spänning som driver en elmotor. Elmotorn driver sedan hastighetsmätarvajern.
http://www.abbott-tach.com/cablex.htm
Den är inte billig och man får programmera den själv.
Proxlinne
Posts: 20
Joined: Tue Apr 18, 2017 3:04 pm

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by Proxlinne »

Ofasen det verka intressant!
Jo tankarna har funnits där att gå över till 240 bakaxel, men hur mycket jobb ligger det bakom det ?
Så att det fanns 4-link kit för runt 2500 kr
Hur ser dom på det inför besiktningen ?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by QV »

Den där installerade jag i grannen Merca.
Man behöver fixa till hastighetsmätarvajern också.

Det vart en vajer sänt tur och retur till USA för modifering.

Men själva programeringen så inte jag som ett bekymmer.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by A-masen »

QV, bara av ren nyfikenhet, jag har bara sett detta på webbsidan. Ingen större praktisk erfarenhet i ämnet. Var det olika gängfattningar på vajerhöljets skruvfattning på hastighetsmätarvajern som gjorde att du fick sända vajern till USA?

Jag har kollat på en sida där en händig veteranbilbyggare har en Volvo M40 växellåda i en 30-tals A-Ford. Han kapade bort den ena skruvfattningen och hårdlödde fast en passande fattning i stället. (Motorn i Forden är för övrigt en B20-motor) Men allt fungerar.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon 68 vad blir det under huven ?

Post by QV »

Eftersom vajerfastsättningen på Cable-X inte är samma som Mercedes växellåda så behövs ju något göras.
Desutom så rekomenderar de en vajerlängd på 60 cm om jag minns rätt.

Så istället för att kapa befintlig vajer och leta efter något som passar på Cable-X sidan så sände jag Mercavajern till staterna med uppgift om önskad längd. För att det inte skulle bli något strul så märkte jag upp "save" på änden som skulle sparas.

Så minnesbilden är att det inte följer med något som hjälper en att ansluta vajern till Cable-X.
Men i sin tur kanske modifieringen ingick i priset, kommer inte ihåg.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply