69'as amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

69'as amazon

Post by K_arlstrom »

PS: Bildsiten jag använt har lagt ner, om någon vill ha någon bild kan jag lägga upp dom igen på en annan sida eller skicka direkt :)

Vet inte om den kanske ska ligga i original showroom men men..

Planerna är rätt stora, får se hur mycket som jag orkar med, många droppar små så att säga ;P

[-]Laga rost
[ ]Ny lack (candy red, inte mörkgrön)
[ ]Nya backspeglar
[ ]Nya fälgar (som blänker.. men vilka?)
[×]Vita blinkers + röktonade bakljus
[ ]Ta bort bakluckehandtaget och fixa nån smidig skyltbelysning
[-]Klä om inredningen
[×]Ny växelspaksknopp
[ ]Byta ratt
[ ]Bygga hatthylla
[ ]Ny motor + kupevärmarkabel (den med liten kontakt) + en kupevärmare
[ ]Gå igenom elsystemet
[×]Polera under huven (men har rostat, tyvärr)
[ ]Bygga stereo
[×]Sportavgassystem

[ ]Ev. motorbyte till v6a + automatlåda


och som någon sa, en tråd utan bilder är värdelös, så jag ska väll försöka tillfredsställa er här och nu :lol:

Tyvärr (delvis) så är jag inte särskillt duktig på någonting som man behöver kunna förutom att dra kabel, men övning ger färdighet !
Tar körkortet nu i vinter så då vill man självklart ha en fin bil att glida omkring i.

Ps. Mycket går att dölja, särskillt om köparen (jag) tror på det försäljaren säger.. T.ex. se bara på dessa fina bilder! \"Nästan inge rost, bara lite i ena skärmbalken\".. haha! Man lär så länge man lever.

Image
mmm blank lack och fina backspeglar :roll:

Image
Blank ventilkåpa + oljepåfyllningslock

Image
\"Rostlagning\"

Image
Samma sak på insidan..

Image
Golvmattan(orna) som satt fast med, golvmattstejp!

Image
Ett hål som låg under en plåtbil under en golvmatta som var tejpad som var under en matta som var under en plastgolvmatta, usch att man ska börja kolla!

Image
\"Lilla\" rosthålet.. ska lagas nu snart nån gång

Image
Garageutsikten, taket är levande himmelsblått :P

Image
Polerat lite på ena instegslisten, den andra på sidan om.. blir fort stor skillnad !

Image
Klippt upp hål där det tidigare var två plåtbitar som satt fast.. MED SPACKEL

Image
Och även svetsat dit ny plåt, kablarna går till högtalarna i hatthyllan

Image
Färsk plåt till en skärmkant på väg..

Image
Och blev faktiskt nöjd med resultatet !

Image
Ja jag har en dyr och väldigt avancerad svets :wink:
Den får åtminstonde två plåtbitar att sitta ihop så..


Det var nog alla bilder än så länge men mer kommer det lite då och då, ska beställa ny golvplåt åtminstonde vänster fram, lappar nog ihop den högra.. tur att det är sommarlov så man inte fryser ihjäl !

Frågor, funderingar, konstruktiv kritik, och annat småprat är alltid trevligt !


//Jonas
Last edited by K_arlstrom on Sat Aug 27, 2011 8:03 pm, edited 6 times in total.
Vilja, våld och vasselin
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Jag tycker att det var snygg färg redan nu :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

De sex sista bilderna verkar inte funka :cry:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Shift wrote:Jag tycker att det var snygg färg redan nu :)
Haha inte jag, fast kan bero på att den är så matt i lacken att solen sen ut att vara nere dygnet runt och det inte ens är jämnt matt.
Men eventuellt en annan blå är aktuellt ;)

Amazon_V8 wrote:De sex sista bilderna verkar inte funka :cry:
Tror det är fixat nu, jag kan se alla bilderna åtminstonde.. om inte så säg till så ska jag försöka lösa det !


Tyvärr lär inte så mycket hända idag, det regnar ute.. kanske plockar in lite reläer och annat smått och polerar ! :D
Behöver ett garage men har inte lyckats ännu, ska försöka lite mer nu under veckan..


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Ändrade planer!

Post by K_arlstrom »

Image
var lagat med glasfiberspackel..

ska bara få bilen att vara fri från rosthål, lite sådär lagom skabbig tills vidare.. får se vad jag orkar med, känner att all denna rost (köpte den för den verkade rostfri) är för mycket för mig !
Vilja, våld och vasselin
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

Jodå rost är en plåga, men den måste genomlidas för att man ska bli frälst =)
Denna blå färgen du har är riktigt fin annars när lacken är i bra skick..

Antar att bästa sättet att laga rost är i små etapper. En sida här, en sida där i lagom takt, annars tappar man nog snabbt motivationen.

Lycka till!
Amazon -65
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Nordetun wrote:Jodå rost är en plåga, men den måste genomlidas för att man ska bli frälst =)
Denna blå färgen du har är riktigt fin annars när lacken är i bra skick..

Antar att bästa sättet att laga rost är i små etapper. En sida här, en sida där i lagom takt, annars tappar man nog snabbt motivationen.

Lycka till!
Jasså ? kanske fortsätter med samma blå då :)

haha tappar motivationen ja.. men när det är såhär kraftigt rostigt så vet jag inte nåmer var jag ska börja ! Skulle bara ta vänstra framskärmen.. sen såg jag rosten i kanten in till kupen där så då skulle jag ta den när jag likaså var igång, sen hittade jag mer och mer ju mer jag förberedde för att laga !

Ska bara få den körduglig så man får njuta lite med och förhoppningsvis få tillbaks suget, känns som om jag vill elda upp plåten just nu
Vilja, våld och vasselin
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

Jag skulle nog börja med det jag skulle, sedan ta nästa problemområde. Har själv samma rostproblem som du :( Ser inte fram emot det, men samtidigt är det heller inga saker som kommer synas när allt är klart så det ger ju utmärkt träning att hantera svetsen :D

Ang färgvalet är det svårt för mig att säga vilket som är rätt det är ju din bil :P
Mörkgrön är snyggt det också, en polare hade sin första amazon i den färgen och jag gillade den skarpt.
Amazon -65
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Nordetun wrote:Jag skulle nog börja med det jag skulle, sedan ta nästa problemområde. Har själv samma rostproblem som du :( Ser inte fram emot det, men samtidigt är det heller inga saker som kommer synas när allt är klart så det ger ju utmärkt träning att hantera svetsen :D

Ang färgvalet är det svårt för mig att säga vilket som är rätt det är ju din bil :P
Mörkgrön är snyggt det också, en polare hade sin första amazon i den färgen och jag gillade den skarpt.

haha jodå, har plockat ihop en a-traktor tidigare så har hunnit öva lite med svetsen ;) men någon mästare är jag inte på långa vägar, tyvärr..
haha precis som du säger så är det tacksamma bitar att byta då de inte syns, och formen är inte direkt avancerad heller!

Jo jag har sett en bild på en mörkgrön amazon, med välpolerat krom och 20" kromfälgar.. oo den var vacker !
Just nu lutar det åt mattsvart på sprayburk från okq8 tills vidare.. haha :)
Vilja, våld och vasselin
J.pettersson
Posts: 31
Joined: Sun Oct 30, 2005 2:14 pm

Post by J.pettersson »

har du polerat ventilkåpan själv?isf hur?ser jävligt bra ut.
lycka till med projektet.

mvh johan pettersson
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

såg den där på blocket, den var rostigare än man hade kunnat tro :)..
men men.. rost är till för att fixas å man måste ju ha något att göra om kvällarna :wink: lycka till med ditt projekt..
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

J.pettersson wrote:har du polerat ventilkåpan själv?isf hur?ser jävligt bra ut.
lycka till med projektet.

mvh johan pettersson

tackar !
Japp jag har stått och gnuggat.. eller slipade först med 240is våtslippapper och sen 400 eller 500 papper, avslutade med autosol.. dock så ser den blankare ut på bild än på riktigt, eller beror på hur nära man kollar, jag är då nöjd med resultatet !

nisseinorr wrote:såg den där på blocket, den var rostigare än man hade kunnat tro :)..
men men.. rost är till för att fixas å man måste ju ha något att göra om kvällarna :wink: lycka till med ditt projekt..
mhm syntes inte så mycket då jag var och kollade på den heller.. vissa bitar satt bara ihop med lacken ! :cry:
Och sen så vill man inte riktigt börja riva isär en bil för att se ifall det är några fula lagningar, men men.. har lärt mig en läxa :)
Haha på kvällarna börjar det bli för mörkt nu, sen så kanske grannarna inte uppskattar det allt för mycket.. men lite då och då så ska det gå !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Lite mer färdigt

Post by K_arlstrom »

Har fått lite arbetslust tillbaks och lagat hålen på passagerarsidan + klippt till plåt för sidan + balken där, måste bara svetsas fast..
sakta men säkert går det frammåt :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
ragazon
Posts: 81
Joined: Wed Sep 21, 2005 6:59 pm
Location: säter

Post by ragazon »

En liten fråga bara kör du med gas eller fluss tråd i svetsen. Jobba på bara så blir det nog riktigt fint. Håller själv på med en -66.
vroom.....
Amazon favorit -66
Amazon sport -64
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

ragazon wrote:En liten fråga bara kör du med gas eller fluss tråd i svetsen. Jobba på bara så blir det nog riktigt fint. Håller själv på med en -66.
fluss.. har hört att gas inte fungerar utomhus pga att det blåser bort !
Vilja, våld och vasselin
Post Reply