Amazon -67 renovering

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Pälle wrote:Är hemma med sjuka barn idag så jag har passat på att läsa igenom denna tråd, igen. Jag blir lika imponerad som förra gången! Den rostlagning jag har att göra på min 58a är ju ingenting jämfört med det hästjobb du har gjort på denna bil.

Har det hänt nåt med kärran i vinter?

Tackar ja det blev en hel del svetsande på den :lol:
Det har inte hänt nånting med bilen i vinter tyvärr tog över farsans 244 turbo så jag har hållit på och svetsa och grejat med den i vinter och nu har brosan snott garaget med sin amazon -69 men ska försöka byta avgassystem och fixa lite små saker innan sommaren

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Då har man startat upp amman efter (allt för långa) vintervilan och behövdes en lite skvätt startgas så hoppade den igång :D
Så jag tänkte ta en liten sväng och kopplar ur och lägger i backen men det gick inget vidare lådan bara skorrade :cry: kollar lite snabbt på kopplings armen med hjälp av brorsan och den rör på sig så jag stänger av slänger i backen och startar och börjar åka iväg fast kopplingen är ned tryck men efter lite broms och gas så släppte lamellen :D

Körde runt lite och pumpade däcken och slängde i mitt fynd från viksta marknaden den sista golvmattan som fattades :D

Image

Här står amazonen fram för objektet som tagit all tid från den i vintras :P

Image

Sen fick jag lite hjälp av brorsan att börja blästra nya bakluckan som ska på

Image

Image

Hittade även det andra bakljusglaset som jag började tona i höstas som jag gjorde klart och monterade vilket blev riktigt bra :D

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Gyllenberg

Re: Amazon -67 renovering

Post by Gyllenberg »

Härligt att kopplingen släppte! Var ut för det där på en 360 men det gick fan i mig inte att få den att släppa.. Har inte läst igenom hela tråden, rätt lång, men vad har du för planer mer för bilen eller ska den brukas i det skick den är?
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Ja grymt skönt :D den satt även fast när jag köpte bilen (som det mesta gjorde) men då gick det inte heller att köra loss den vilket var väldigt drygt :evil:
Ja just nu är den besiktad och körklar så planen är att köra med den och fixa lite grejer under tiden så den får vara lite sliten i lacken ett tag till men ska väll få en ny lack nångång framöver när man har tid råd och lust för det :lol:
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Nu var det ett tag sen det hände nått med amazonen har varit fullt upp i sommar med jobb och flyttning och andra bilar. Men nu börjar det närma sig besiktning den 25 september.
Det första jag har fixat var ett rosthål som jag hade missat som var bakom avgassystemet sen skulle det nya sportsystemet på som jag köpte i höstas :P

Själva monteringen gick smidigt då jag lånade en polares smörjgrop men när allt satt på plats och jag teststartade var det ett väldigt smattrande under huven för det var otät vid skarven till grenröret det var lite otätt även innan men nu blev det riktigt illa.
Ska även beställa fästet till avgassystemet som ska sitta i växellådan därför det sitter en klamma på röret.

Image

Så igår kväll letade jag upp ett finare grenrör och snygga upp alla packningsytor samt smetade på lite spissvärta så det ser lite roligare ut

Image

Eftersom brorsan har snott garaget så fick jag mecka ute och det går ju rätt bra tills det blir mörkt :P
Men till slut så satt allt på plats och konstaterade att det gamla röret var rätt rostigt vilket troligen gjorde att det inte blev tätt så var det provstart igen och nu är det tätt och fint igen och ett väldigt skönt ljud.

Image

Nu är det bara tutan som ska fixas och kolla över säkringsdosan då bakljusen fungerar lite till och från men när man pillar på säkringarna så går det igång igen sen så ska det förhoppningsvis gå att besikta :D

//John
Last edited by John on Mon Sep 10, 2012 8:21 pm, edited 1 time in total.
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon -67 renovering

Post by sn@kesh!t »

Blir bra detta John, tänk ändå om min kunde bli klar av sig själv :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Tackar ja tänk vad skönt det vore iaf alla tråkiga saker :P

Igår fortsatte jag med min baklucka som ska på bilen.
Började med att slipa bort den sista färgen så den blev plåtren

Image

Sen på med ett lager epoxigrund så nu ska den förhoppningsvis inte rosta igen :D

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Var ut en sväng till garaget i förmiddags och lag på ett lager färg på insidan av bakluckan

Image

Sen höll jag på och pillade med tutan och efter ett tag så fick jag fart på den så nu är den inkopplad och tutar bara när man trycker på den :D
Tog en liten tur runt bruket och konstaterade att det var för längesen man var ute och körde amazon i fin väder :D

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Hittade en tidigare besiktnings tid så jag var och besiktade nyss men dom gillade den så mycket att de tyckte jag skulle komma tillbaka igen :P

De tyckte mitt stötdämparfäste var lite dåligt och det kan jag hålla med om
Image

Sen var det för hög co halt 6,9 vilket bara fick vara 4,5 så då borde det bli lite förgasar meck med

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Ibland har man lite flyt hittade ett nytt stötdämparfäste i förrådet så nu är det bara försöka få loss muttern på stötdämparen så kommer den bli som ny :D

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -67 renovering

Post by Blomquist »

Fin ljuseffekt på bilden. Blev lite religiöst på något sätt.
210 -64, 223 -68
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Haha kände inte så religiöst när man låg ute på gräsmattan och skruvade med ficklampa :P

Men nu sitter stötdämparen där det ska iaf så nu är det bara CO värdet som ska fixas får se hur det går då det är lite svårt när man inte har någon CO mätare men får skruva lite på förgasaren och tanka i lite etanol och hoppas på det bästa :lol:

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Här har det varit dött länge men bilen gick igenom besiktningen i höstas och har fått väldigt lite uppmärksamhet i vinter men nu har den fått gått några mil igen.

Snubblade över ett nytt projekt för någon vecka sen var en annons på en rostig amazon inte långt bort från där jag bor så jag drog iväg och kollade och det visade sig vara en kombi :O
Bilen är en 67a och har varit avställd sen -77 den stod på en loge de första åren men har stått lite sämmre de senaste 6-7 åren

Den stod på liknade sätt som min nuvarande amazon

Image

Image

Jag har alltid varit sugen på en kombi så jag gav ett bud och idag var jag och hämtade den + alla delar som följde med det var rätt väl travat i bilen

Image

Eftersom jag hyrde en trailer som precis fick lasta en amazon så var jag och hämtade de tyngsta delarna innan med min amazon

Image

Tillslut kom hela bilen hem :D

Image

Släpet av lastat

Image

Går in en hel del prylar i en kombi

Image

Image

Image

När delarna började minska i bilen kunde en snabb inspektion av rosten göras

Image

Image

Passagrarsidan var golvet fint var lite värre på andra sidan men helt klart bättre än på min andra amazon

Image

Eftersom det är lite projekt som står före i kön så kommer det nog inte hända så mycket med den här just nu men ska börja se över vilka delar som behövs inhandlas

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazon -67 renovering

Post by Dieseltroll »

Härligt värre! Kombin såg ju bitvis riktigt fin ut, verkade nästan vara mindre rost än min egen :O
Du verkar tycka om att gräva upp amazoner från skogen! :lol:

Keep it up!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Tackar ja det är mer utmaning när man tar dom från skogen :D
Var ut och rotade lite mer i bilen idag och blir lika förvånad när man kollar på trösklarna de är nästan ingen rost under den
Det jag har hittat är skärmbalkarna är lite dåliga verkar dock vara bytta själva balken sen är det: neder del a-stolpe och lite torpedväggen, golv fram bak på förarsidan och under bakluckan + nederkant på dörrarna som det är genom rostat

tröskel förarsidan

Image

Passagerarsidan
Image

Image

skärmkanterna är det nästan bara ytrost

Image

Hittade lite plåt i bilen undra om det här är plåten under bakluckan ?

Image

Den här misstänker jag oxå ska sitta under bakluckan eller är jag ute och cyklar?

Image

Image

Var bara tvungen att slänga ihop den med delarna som följde med :D

Image

Får ta och göra en ny tråd när projektet kommer igång på riktigt senare

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Post Reply