Amazon -67 renovering

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Amazon -67 renovering

Post by cruisingphill »

Wow, vilken morot detta projektet är för en annan:) Väldigt roligt att se en så till synes nedgången bil renoveras och åter få chansen att stolt rulla svensk landsväg! Vad har du för bakgrund vad gäller bilrenovering? Du verkar ju knappast ha tummen mitt i hand vad gäller svetsning o plåtbiten!

Ska du ge dig på motor/drivlina också eller det blir bara putsa till och byta ut nödvändligaste?

Fortsätt nu i samma tempo som du börjat så har du henne på vägarna i sommar;)

//Phille
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

kul att du gillar projektet :D
min bakgrund av bilrenoveringar började med att jag var med farsan ute i garaget när jag var liten. sen när jag var typ 13 så krockade min farmor våran gamla 242a som då precis hade passerat 10 000 mil så den lagade jag och farsan. Sen har jag fortsat att renovera hjulupphängning mm på den. Men första gången jag svetsade och höll på med plåt var i höstas.

planerna för amazonen är att först fixa det nödvändigaste och få den körbar och besiktad.

ja det skulle vara kul att få den körbar tills i sommar men det beror lite på hur mycket det blir i skolan i vår tar studenten i sommar.

// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

jag var ut i garaget och höll på med kopplingshydraliken som har kärvat ihop som allt annat.
jag fick hjälp med att trycka ut kolven ur slavcylindern. men backventilen i huvudcylindern sitter fast finns det nåt knep att få ur den? och behöver man ta ur den för att komma åt och hona?

en variant på QVs verktyg för att pressa ur kolven med fett
Image

ventilen som sitter fast
Image

// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -67 renovering

Post by QV »

För att få isär huvudcylinder till koppling så tryckte jag först ut kolven (som satt fast) eftsom fettsprutan inte kommer att rycka ut kolven hela vägen så vart jag tvungen att trycka in kolven igen. Detta för att kuna göra rent den sista cm och efter att pumpat ut kolven till ändläget dra ut den med lämplig tång.

Hur fick du ihop varianten, den ser bra ut. min konstruktion har några brister som din verkar blivit av med.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

okej om jag sätter på locket och pumpar i fett så borde ventilen komma ut eller?

Image

jag vet inte riktigt hur nipplarna är gjorda då det var fordonsprogrammet på skolan som gjorde dom men jag kan höra med dom hur de gjorde
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -67 renovering

Post by QV »

nej kolven kommer bara fram till kanten sen kommer fettet upp i behållaren.
Det är när man nu har fått loss kolven från cylinderväggen trycker tillbaka kolven i botten (fettnippel måste bort först så att fettat kan ta vägen någonstans.)

Nu vet vi att kolven rör på sig.

rengör de sista cm noggrant.
Pressa ut kolven tills den inte längre rör sig
dra ut kolven med lämplig tång eller banka ur den

en kopplings (master) gick sönder vid denna behandling det sitter någon stång invändigt som brast i infästningen

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

nu har jag äntligen fått ur backventilen som satt fast fick ge på den med gasolbrännaren så släppte den tillslut :twisted:

Image

så nu ska jag bara beställa renoveringssatser till båda cylindrarna och fixa en ny tryckledning så borde kopplingen fungera :D
// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
skorpan
Posts: 17
Joined: Mon Aug 20, 2007 6:27 pm
Location: jönköping/huskvarna
Contact:

Re: Amazon -67 renovering

Post by skorpan »

Tjena! en fråga från en nybörjare! ja undrar om trösklarna är bärande på amazone eller om man bara kan kapa bort dom och modifiera ett par själv? skicka gärna ett mejl med svar.

Mvh John
bevara amazonen! =)
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

nu har jag fått hem alla delar för att sätta ihop kopplings cylindrarna

Image

cylindern efter lite rengöring

Image

De måste honas först så jag köpte ett billigt honingsverktyg på biltema men det var totalt värdelöst gängan till den grej som håller fast själva slip stiften sprack :x så nu får jag försöka hitta ett nytt verktyg.

Image

jag upptäckte att det var kvar rester längst in i cylindern av den gamla bromsvätskan som hade tagit åt sig vatten och blivit gegga så farsan skulle ta med sig cylindrarna till jobbet och köra dom i ultraljudstvätten.

jag har även svetsat fast tröskelplåtarna

Image

på den här sidan ska jag byta hela skärmkanten så jag svetsa inte hela vägen

Image

// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon -67 renovering

Post by Amazonsport »

När jag sist fixade mina kopplingscylindrar så stod det i en beskrivning att man inte fick hona cylindrarna med risk för att ta för mycket, så jag slipade bara mina lite lätt med ett fint 320 slippapper för hand.. Funkade fint också..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Amazon -67 renovering

Post by hero »

Ser ju kul & bra ut här med!
En såndär dyna borde jag med införskaffa mig.. Ser oerhört bekvämt ut. Köpte visserligen knäskydd för några dagar sedan, men det skulle nog behövts något mjukt för baken med! För det blir kallt som fan att sitta på baken, efter ett tag..
Praise the Lowered
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

Amazonsport:
okej då kanske jag ska prova att bara slip cylindrarna

hero:
ja dynorna är faktiskt riktigt bra de tar inte eld när de kommer svetsloppor på dom och sköna att sitta på. de kommer från en gammal saab 95 som farsan byggde om till pickup
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon -67 renovering

Post by Shift »

Vågar man fråga varför de ska honas? Måste man göra det, eller har du råkat åka på det, på grund av någonting..?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
M-Erlandsson
Posts: 3
Joined: Thu Feb 26, 2009 2:05 am

Re: Amazon -67 renovering

Post by M-Erlandsson »

hero:
ja dynorna är faktiskt riktigt bra de tar inte eld när de kommer svetsloppor på dom och sköna att sitta på. de kommer från en gammal saab 95 som farsan byggde om till pickup


Var den mörkgrön?
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 renovering

Post by John »

ja den var mörkgrön
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Post Reply