Devil´s Rides

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Devil´s Rides

Post by Devil »

Hej allihop! Har skrivit några inlägg här, men inte presenterat mig. Så här kommer lite bilder på min bil och lite om mig själv:
Är en skum filur på drygt 35 som är bilintresserad, mest customs och roddar av det gamla stuket. Är dock lite allätare, det märks mest på dom modellbilar jag snidar till :D Håller på med pinstriping, men det har blivit dåligt med det för jag fick en son för 1 1/2 år sedan. Skall försöka komma igång igen! Nu till bilder:

Image

Image

Image

Naturligtvis kör jag med eldkastare :wink:

Image

Image

Su:arna som inte funka

Image

Det blev dubbla Strombergare istället. Motorn är en B20 med NH48 kam och 44/38 ventiler med volvos gula fjädrar. Toppen är portad efter Wheels motorskola och kompförhållandet är 10,5:1. Vet ej hur mycket pulver det är i den men det går att överraska svenssons med den iallafall. 8)
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Devil´s Rides

Post by Amazonsport »

Det ser ut att vara en härligt busig Amazon, såg att du har den ute på blocket men varför inte behålla den? Bara flamethrowers i sig är ju coolt. Jaja, jag gillar den iaf..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Devil´s Rides

Post by QV »

Om din drivning av tändningen till eldkastaren skulle sluta ungera så går det att ersätta med ett (modernt) blinkdon + ett vanligt relä.
Blinkdonet ger "pulser" och relät driver tändspolen (istället för brytarna, kom ihåg att koppla in kondingen).

Annars så var det en intressant uppkoppling som helt klart fungerar. :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Devil´s Rides

Post by Shift »

Svinsnygg!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: Devil´s Rides

Post by Amazonjonas »

Hey
Gillar bilen skarpt. Precis min stil men du , ja undrar bara varför du dragit ut röret på "fel" sida?
Är det bara för att inte grilla gångare???Det som e så kul.


http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=7476" onclick="window.open(this.href);return false;
shine can never replace attitude
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Devil´s Rides

Post by Devil »

Det här är orsaken till att röret är på vänster sida:

Image

Tanklocket är ju inte helt tätt på en amazon :? Att den skall säljas beror på tidsbrist. Skall rensa lite bland bilarna :(
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Devil´s Rides

Post by rolwig »

Hej!
Ser att du har en bromsservo från en nyare bil, var kommer den ifrån för bil?

Roland
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Devil´s Rides

Post by Devil »

Servo och huvudcylinder är ifrån Toyota Starlet-87. Inte så stora grejor, men funkar. Tyvärr är arean på kolvarna lite liten för Amazonoken, så det skulle nog ha varit en 140 cylinder istället. Men det tar jag på nästa bygge :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Devil´s Rides

Post by Devil »

Nu är "Kitty" såld(snyft!), och lite senare nu i kväll även en av de andra två. Nu är det bara en kvar :( Har inte hunnit lagt in bilder på de andra men tänkte göra det snart. Blir tomt när man inte kommer att ha några Amazoner kvar, men det blir nog en i ett bättre grundskick om några år.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Devil´s Rides

Post by Devil »

Tänkte lägga in en bild på en gammal synd. Det var/är en 65:a och det är ju inte så gammalt. Synd att jag sålde den är det däremot :( Har bara en digital bild så här långt, men tänkte fota av mina gamla analoga bilder och visa lite mer av den, tex. bladfjädringen ifrån Duett till bakaxeln.

Image
Skall försöka hinna med lite kort i helgen, men vi får se........
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Devil´s Rides

Post by Devil »

Här är två bilder till på min gamla pärla, saknad sedan 98 :cry:

Image

Image
Taksänkt 3 3/4" i fram och 6" i bak, ska fixa byggbilder på den. Bladfjädring från Duett och bakaxel från 240(3,73:1 utv.), automat från 140 och helsoffa. Mer bilder kommer som sagt. Det som är mitt stora men nu vilande projekt för tillfället är denna:

Image

Det ÄR en Duett :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Devil´s Rides

Post by Rekordabilly »

Skit frän, och varför gör man sig av med en sådan cool släde :?: :?: 8)
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Devil´s Rides

Post by Devil »

Ja du! Det har jag frågat mig själv i över TIO år :wink: Hade försökt sälja den under en tid för att få pengar till nytt projekt, tyvärr var kustade ammor av gamla skolan iskalla vid den tiden. Så det slutade med ett icke så bra byte, som jag som sagt ångrar än i dag :cry: Det är bara bita ihop och så småningom bygga en clone 8)
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Devil´s Rides

Post by Hillman »

Devil, har du bott i Eskilstuna eller bytte du den till nån i Eskilstuna?
Bodde för 8-9 år sen nämligen granne med en kille som ägde just den bilen och var vid ett tillfälle tom över till honom och ville köpa den men den var inte till salu. Ett par månader senare var den såld och har sett den ett par gånger på blocket sedan dess, de senare ommålad till mattsvart.

Men vad var gjort åt motorn egentligen? Den lät för jäkla skumt vill jag minnas.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Devil´s Rides

Post by Devil »

Den hade nog vad jag vet 3 ägare boende i Eskilstuna. Jag bodde då i Strängnäs och bytte bort den till en annan Strängnäsbo som i sin tur sålde den till en Strängnäsbo. När han sålde den så hamnade bilen i E-tuna. När den senare gick i Falun var den röd nästan blank :? och hade moderna sportstolar i fram(istället för Rekordsoffan) och leopardteddy på dörrsidorna :evil: Lät den konstigt tycker du? Vet ej vad det var för maskin i den när den fanns i E-tuna för den rasade för en av Strängnäskillarna, men när jag hade den var det en B20E med automat i den. Senare blev det ombyggt till Strombergförgasare då sprutet pajade. Det satt hembyggt 2" system på den, dock ganska tillplattat för att få plats vid växellådsbalken. Kan kanske vara det du menar för det var ganska mycket tryck ur avgasröret kommer jag ihåg, det lät liksom som att den gick tungt redan obelastad, om du förstår vad jag menar. Så var det ju iof. med den grå/vita jag just sålt också, mycket tryck i röret. Trevligt ljud :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply