Volvo Amazon -70a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Jag köpte mig en Amazon 70a för ett tag sen men orkade aldrig öppna en projekt tråd om det så att säga :roll: Men nu har jag äntligen fått fingret ur pastejköket som man säger :wink:

Min tanke med att skaffa denna Aman var att få iordning den och få igenom den i besiktningen först och främst. Sen ska jag väl göra b20in lite mer omkörnings vänlig :wink: Har väl tankar på att ändra på ett o annat utvändigt så som lite breddare orginal fälgar, vita fram blinkers samt usa bak lyktor. Sen har jag självklart andra tankar och idéer på annat men detta är nog vad som kommer ske till en början, lack ska självklart på, det blir samma kulör som jag har nu dvs Mossgrön.
Så detta kommer inte bli någon "våldtäkt" för ögat med diverse scoop o kjolar o annan skit. En snyggt "stylad" bil så ska det inte synas att något är gjort, det ska se ut som att det alltid har suttit där.

Däremot ska det hända saker både inne i kupén och under huven är det tänkt :) B20in ska bli en B20AT motor, satsar väl iaf på 160-180 hk :wink:

Mycket snack lite verkstad, nu e det dax för lite bilder på vrål åket :wink:

Image
Hos förra ägare

Image
Äntligen hemma efter 1 ½ timmes färd enkel väg

Image
Det är ju insidan som räknas :roll:

Image
Uppe över smörje gropen för kontroll av underredet, och det var inte alls så farligt som jag hade trott :o

Image
Pannrummet med en väl beprövad b20 i :wink:


Håller för tillfället på att renovera bromsoken som saknade damask på en av kolvarna så den satt så klart som berget. Och det visade sig nu att just den kolven släpper förbi vätska så blir te o byta den kolven.


Det var allt för idag, nu är det bara te o kommentera om ni behagar :mrgreen:

Over and out Sebastian
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
strömberg
Posts: 17
Joined: Thu Jul 09, 2009 5:52 pm

Re: Volvo Amazon -70a

Post by strömberg »

Blir trevligt att följa 8)
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Ja det hoppas jag att det blir :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Volvo Amazon -70a

Post by pvfreak »

Ser ju ut som ett trevligt objekt. :D Är originalfärgen grön?
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Ja den är grön men inte den gröna färgen som det är på frontplåten, utan det är den gröna färgen som är på huven och baluckan :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Update

Tog till att börja med lite bilder på Aman nu när den står i garaget så här kommer dem. Får be om ursäkt för att det är mobil bilder :roll:

Image

Image
Mindre rolig vänster skärm men detta var dock den enda allvarliga rosten som tur är :)

Image
Den inte fullt rostiga höger skärmen

Men till dagen/kvällens arbete. Fick till slut den kolven som läckte med hjälpa av tryck luft. Jag kom fram till att det var kolvpackningen som hade skadats ganska mycket vid monteringen så byte tillbaka till en gammal och resultatet blev mycket bättre :!: :) Har även kommit fram till att det inte är amazon ok jag har på. Tror att det är antingen 140 eller 240 ok då oket inte är, hur ska man förklara det. Centrerat kring skivan, så ena beläget går in hur fint som helst och det andra inte går att få in pga av glipan mellan skivan och kolvarna är för lite.
Ska därför lägga en distans bricka emellan ok och infästning så oket kommer ut lite. Bild på oket monterat:
Image

Har även köpt mig en ny vindruta som ska monteras på istället för den väldigt fula plast rutan som dessutom är olaglig :mrgreen: :roll:

Det var allt för idag, over and out :wink:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Lars Bd »

140 girlingok är identiska med Amazon 69-70.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

I vilket fall så är det inte amazon ok som sitter på just nu, och inte 140 ok så då borde det väl vara 240 ok då? för dem e väldigt lika nämligen
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Update

Fick gjort lite på Amazonen idag också. Har nu tagit ur inredningen och den väldigt fula mattan dem hade lagt in. Det var en heltäknings matta som dem hade limmat fast. Vart inget bra. Gummit under mattan satt kvar när man drog bort mattan så fick karva bort det med en kniv. Men det blev relativt bra till slut. Fick även ur bältena som ska bytas ut mot 240ins rullbälten. Har därför börjat planera ut hur fastsättningen av bältes rullen ska bli. Dem i bak är inte allt för stort problem att få dit. Ska lägga en lite tjockare plåt under ifrån så det verkligen håller. Fram bältena är jag lite mer fundersam över.
Några förslag på lösning? Och måste man regga om bilen för att man byter till rullbälten?
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Arne »

Och måste man regga om bilen för att man byter till rullbälten?

Nej, det har jag aldrig varit med om att man ska måsta göra.
AVG
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

xyz
Tackar så mycket för det svaret :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Har varit ute och grejat lite med Amazonen idag :) Fick väl ett o annat gjort.
Gummi bitten vid ventilations rutan är dit satt då det inte fanns någon innan, så det kommer väl förhoppningsvis inte läcka in så mycket nu :)

Fick också ordning på den icke fungerande vevmekanismen i vänster dörren. Byte till en annan vajer och använde mig av vajer lås att hålla rutskenan på plats. Blev bra till slut och nu funkar det alldeles ypperligt att veva upp och ner rutan :)
Kollade även om gummi mattan från en 240 fick plats i bagaget på amazonen och med lite modifikationer så kommer det nog passa perfekt :!:

Vart så f*rbannat kallt så jag gick in och kollade hur det gick med min budgivning på tradera och blev glatt överraskad över att jag vann aktionen på 4 Torkararmar med två nya gummin och en radio plåt :D Så nu inväntas de "nya" torkararmarna :)

Over and out
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Har nu fått hem nya torkararmar och blad :)
Fick gjort lite idag, upptäckte när jag hade plockat dän höger oket att det inte kom fram någon bromsvätska i ena kretsen. Det visade sig att röret hade blivit böjt och jag kommer där med behöva byta ut det :(
Båda oken har även blivit renoverade.

Sedan började jag med installationen av 240 rullbältena. I bak blev det helt klart ( ska skaffa fram bilder på detta) Och på började i fram. Har byggt en ram för bältesrullen av sitta fast i (bilder på detta kommer även det komma).

Over and out
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Fick köpt mig en massa grejer till Aman idag.
Svart inredning, hönsatrapp (Jalusi), spoiler som faktiskt var snygg (har inte sett någon snygg spoiler till amazon tills nu), en skärmkant, listen runt vindrutan och en backspegel och lite annat krafs :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Har inte fått allt för mycket gjort sen sist. Byte ut bromsrörer som va till plattat och luftade bromsarna efter det. Ska dock göras om och byte av all bromsvätska.
Har fått svetsat ihop en ram till rullbältena också :) Bild på hemma bygget

Image
Inte vackert men jag tror allt den gör sitt jobb :mrgreen: Hoppas att få dit dem imorgon så man kan prova köra den med nyluftade bromsar o allt :)

Här kommer en bonus bild på Brillorna som låg i bilen när jag köpte den 8)
Image

Bild på Hönsatrappan också :)
Image

Slutligen en bild på förgasaren från AT satsen
Image
Har fått tag i en till sån här så det kommer bli dubbla trycksatta strombergare :wink:
Har en fråga om förgasarna. Vart får man tag i packningar o annat till dessa? Är det speciella packningar eller går det ta packningarna från en vanlig strombergare?

Har sen en annan fråga. Styrväxeln går trögt och ryker, vad kan det vara för fel? Dåligt med olja eller? Är det någon speciell olja till styrväxlar?

Tacksam för svar :)
Kommentera på nu bara :wink:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Post Reply