Amazon -67 "matsoni"

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by mekomaskin »

Hej!
Läste att du byggt en 2,4-liters motor nu.
Hur gjorde du med Mitsubishi-stakarna? De är ju gjorda för fastsittande kolvbultar som ledar ute i kolven. Satte du i bussningar för kolvbultarna eller brotchade du bara upp och kör stål mot stål? Tog du upp något oljehål?
Valde du att låta vevstaken styra uppe i kolven med brickor eller någon annan lösning?

MVH
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Hej, det blev faktiskt så att min stroker nedredel ligger för tillfället på is pga olika orsaker, största problemet den klassiska pengabristen då jag byggt rätt mycket annat på bilen det sista året.Kör ännu denna sommar med mitt 2150cc block.Har dock bestämt mig för att bygga upp ett helt nytt block som jag redan skaffat men ännu inte borrat, så kolvarna är egentligen det enda som fattas så jag får sedan se hur jag skall fixa kolvtappen, centreringen av staken kommer jag att fixa med schimsbrickor från kolvändan.Killen som gjorde axeln sade att det är bäst att köra excenterslipningen till original bredd och göra styrningen från kolvändan.Kan tyvärr inte i det här skedet berätta så mycket vidare då jag inte funderat på saken så mycket, kommer dock att försöka bygga nya blocket färdigt nästa vinter och då kan jag berätta mer.
/ Anders
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Då har jag äntligen bilen körklar, bara nya tryckplattan att byta och tankmätaren att fixa men det här får bli till semestern.Första provkörningen hann jag inte med igår kväll med så det får bli till nästa lördag, men redan kunde jag märka att nya tändsystemet är betydligt bättre än mitt gamla lumenition, startade bättre och gick jämnare när jag provade gradvis öka varv från tomgång till 4000, inget "hackande" som jag märkte, får se då jag slipper och provköra men jag tror på bättre vrid och allmänt bättre gång.Jag hamnade annars också att byta ut lumenition triggern i fördelaren till en pertronix ignitor då det visade sig att MSDn inte förstod signalen från den.Bromsprojektet har jag färdigt liksom skärmen bytt, och så passade jag på då jag bytte skärmen att skrapa bort all gammal massa, slipa plåtrent och och måla med rostskyddsprimer och lacka svart, sedan gjorde jag ännu en liten innerskärm att minska stensprutet mot dörren.En hel del förbättringar på elsidan har jag också hunnit med, nya anslutningar och ledningar där det behövts.Det är lite mitt "problem" det här att när jag ska göra ngt som borde vara en liten sak så hittar man på bara mer och mer att göra... / Anders

Image
Här har jag fräst ett nytt fäste för pedal staget mot bromsservon och svarvat en tapp som kompis till den.
Image
Här samma delar svetsat och lackat.
Image
Foten för bromsservon lackad.
Image
Innerskärm lackat.
Image
Fäste för MSD boxen i rostfritt.
Image
MSD installerad och här syns bromssystemet färdigt.
Image
Gjorde en snabbrenovering på lamppottan också då den såg rätt eländig ut.
Image
Nya skärmen fast, tur att jag hade färg över från 11 år tillbaks då bilen lackades som var helt användbar så nyansen är exakt lika.
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by ATS »

Känner igen det "problemet" !!!!
Ska "bara" fixa till det lilla, och sen bär det iväg.... :lol:
Ser mycket bra ut för övrigt !! 8)

/ Thomas
Have a nice day !!!
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Det är väl dags att väcka min projekttråd i liv igen, har väl inte hänt värst mycket pga en helsikes massa andra projekt men nu har jag börjat få nåt gjort igen.Hittade på nätet ett oldschool magard reglage i aluminium för dellorto, slog till direkt då dessa är ganska sällsynta och har inte tillverkats på länge.På basen av slitaget på det så tror jag det hästammar från 80 talet, så nu har jag då som kvällspyssel renoverat det till nyskick.Började med ultraljudstvätt och polering och efter det borrade jag upp alla axelhål och svarvade sedan nya mässingsbussningar till dom.Sedan fräste jag en extra bit i aluminium för justering av returfjädrarna i 3 olika lägen.Tillverkade själv även vaijerhållarna och axeln för vaijerlåsningen.Satte ny kulled på staget till gasspjället och köpte nya returfjädrar och vaijrar så nu börjar det vara färdigt.Gaspedalen hade jag skaffat tidigare, måste bara göra en justerbar fastsättning för den ännu.Sedan investerade jag i nya luftfilter, köpte redlines modell gjorda i ett stycke och inte som mina nuvarade pipercross med limmad ändbit(inte bra).Så lite bilder...

Image
Gasreglage vid inköp.

Image
Gasreglage efter renovering.

Image
Nya pedalen.

Image
Luftfilter RedLine.
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Har då äntligen efter en paus på några månader fått gaspedal / reglaget färdigbyggt, är faktiskt jäkligt nöjd över slutresultatet och var värt alla timmars jobb att få det bra.

Image
Här har jag byggt fastsättningen för pedalen, byggde den så att jag använder bulthålen från originalpedalen, fräste hålen för pedalen så den är justerbar.

Image
Här allting färdigt och målat, pedalen fick modifieras ganska mycket från utgångsläget för att passa perfekt.

Image
Pedal monterat.

Image
Gjorde av aluminium en låsning för vaijerskalen.

Image
Reglaget på förgasarna.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by 123GT »

Snyggt jobbat ! :)
"Känns" det bra med pedalerna också...ser ut på bilden som om gaspedalen är närmare golvet än tidigare? Så nu rullar bilen igen eller?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Hej, det är länge sedan jag sist uppdaterat min tråd och det beror främst på att jag hållit på med andra saker och inspirationen med amazonen varit dålig.

MEN förra hösten fick jag en rejäl nytändning med bilen och fått gjort en hel del under hösten och vintern och lägger nu upp lite bilder vad jag hållit på med.

Främst har det varit uppfräshning av karossen / lackeringen då det började komma lite skavanker här och där, det är ändå nästan 15 år sedan bilen lackerades

och då bilen förvaras kallt under vintern är det inte så konstigt.Har den här gången gjort all lackering själv, har lyckats skapa en ganska dammfri tillfällig

"lackbox" i garaget då jag lackerar och resultatet är jag nöjd med.Som spruta änvänder jag satajet 100.

Har ännu en hel del kvar att göra före våren men det ser bra ut att bilen är igång till våren. / Anders.

Image
Höger dörr fixad.

Image
Fick tag på en felfri lucka som jag lackerade.

Image
Innersidan av framskärmen var fortfarande orörd original och behövde lite översyn.

Image
Bakkofångaren lackerad pånytt.

Image
Ny look på fälgarna med mattsvart plastidip.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by Blomquist »

Plastidip? Vad innebär det?
210 -64, 223 -68
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Plastidip är en gummiliknande massa man får som sprayburk eller större mängd för målning med spruta (dock inte med lackspruta).

Sprutas på några lager och det blir som ett skinn på tex. fälgen, håller trycktvätt och normala stötar med vill man ha bort det går det att dra loss.

Behövs bara putsas bort fett / vaxer och liknande före man sprutar massan på.

Går att måla i princip vad som helst, tillochmed hela bilen med det här.

Ett väldigt enkelt och billigt sätt att byta färg på tex. fälgarna, skyddar även mot stenskott / vägsalt osv.

Kolla youtube kanalen dipyourcar för en mängd fina videor, det förklarar kanske bättre vad det är fråga om. / Anders
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Image
Bättre bild av fälgen med plastidip på.

Image
Har även polerat listerna till fönstren, på bilden syns före och efter.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by Mats »

Snyggt, snyggt snyggt... Gillar ditt arbete med bilen. Fantastiskt snyggt projekt !
/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Tack så mycket Mats! Försöker mitt bästa med bilen :-) / Anders
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Fortsatt med plåtarbeten och har nu i veckan tillverkat nya balkar till vänster sida av bottnet, orsak är den att samtliga balkar på den sidan är reparerade gissningsvis på 80 talet och det är väl i princip helt men ser för jävligt ut så därför byter jag ut dem.Jag bockade de nya efter så nära originalmått och utseende som möjligt.Gjorde den uppåtgående delen som en reparationsbit med 20mm sidor. / Anders

Image
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Hej, projektet med vänster sida av golvet har tagit mycket längre än planerat pga tidsbrist och är inte färdigt ännu men här är iallafall lite bilder...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by amazonAndy on Mon Aug 03, 2015 9:50 am, edited 2 times in total.
Post Reply