Byte av grenrör efter 35 år

Moderatorer
Användarvisningsbild
Schmoyoho

Byte av grenrör efter 35 år

Inlägg av Schmoyoho » mån mar 16, 2020 8:43 am

Hej,

Jag har åtagit mig att hjälpa min pappa fixa med hans Amazon -65 med B18-motor. Den lite "hottad" från hans ungdom med en Weber 36/36 dubbelportsförgasare och extraktorgrenrör med 2" avgas. Nu har slutdämparen rostad av för något år sen och bilen har bara stått.

Jag har tänkt beställa nytt avgas samt nio nya pinnbultar+muttrar (om jag räknar rätt?) samt en ny grenrörspackning. Min fundering är bara hur svårt detta jobbet kan förväntas vara. Hur hanterar man exempelvis pinnbultar som suttit i 35-40 år? Slutdämparen hade också lossnat från bilen, vet inte riktigt hur den ska sitta (eller om det är annorlunda beroende på original eller eftermarknads?)

Tänker mig denna sats och detta grenrör: https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... azon-61-66
https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... nligt-bild

(Funderar även på om det är värt att montera extraktörgrenrör, jag förstår det som att det ger lite effekt på toppen men ev tappar lite i botten? Eller vad säger ni? Min far anser det bör förbli sådant iallafall).

Lars Bd
Kontakt:

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Inlägg av Lars Bd » mån mar 16, 2020 5:37 pm

Finns det inget fel på pinnbultarna ska de ej röras. Extraktorrör ser kul ut men fyller nog ingen annan funktion med så mild förgasare. För övrigt borde det vara ett relativt enkelt jobb om man inte har bråttom och vägrar använda rostlösning. Demontera först och beställ delar när du vet vad som går åt.
Värme gör susen på rostiga muttrar och trilskande pinnskruvar. Avgassystemet ger sig själv hur det ska sitta om det är en sats avsedd för Amazon.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.

QV

Inlägg av QV » mån mar 16, 2020 6:01 pm

Om det är en topp från 65 så borde det vara tumgängor.
De finns ingen anledning att byta pinbultar.
Skulle de lossna vid demontering så använder man två muttrar som man spänner mot varandra och drar fast pinbulten igen. Kanske ingen bra förklaring med vi tar det sedan om behov finnes.

De svarta muttrarna som brukat sitta runt grenröret är svarta för att klara värmen bra.
Är de OK så byts de inte utan återanvänds.

Så länge ingen pinbult går av så är det ett OK jobb att utföra. Går en pinbult av så rekommenderar jag att man skall överväga (kraftigt) att plocka av toppen för fortsatt arbete med pinbulten. Inte alltid nödvändigt men oftas tidsbesparande.

Om man vill ha ett extraktor och har råd så köper man ett. Om det sedan gör någon nytta är av underordnad betydelse. Amazonen är inget fartmonster i alla fall. Det är trots allt känslan att köra bilen som är viktigast.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Användarvisningsbild
Schmoyoho

Inlägg av Schmoyoho » tis mar 17, 2020 4:36 pm

Tack för svaren! Angående pinnbultar så vet jag bara inte vad jag ska vänta mig alls. Bilen står nu i vinterförvaring men det kanske kan hjälpa om man börjar dutta på lite 5-56 med jämna mellanrum eller vad tror ni? Hur går man bäst tillväga för att värma om man vill undvika att pinnbultarna går av? Aldrig rört bultar som jag förväntar mig vara så pass fastrostade.

Lars Bd
Kontakt:

Inlägg av Lars Bd » tis mar 17, 2020 5:31 pm

Det brukar sällan vara fel att använda rostlösning i god tid innan man ska försöka att lossa förmodat fastrostade skruvar/muttrar. Angående värme så är det nog rödvärmning och avsvalning till under 100°C innan lossningsförsök. En hammarsmäll kan också hjälpa men då mitt på en "kall" pinnskruv.
Lossar muttern snällt ska du inte byta pinnskruv för att det är kul, enbart om det behövs.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.

Skriv svar