Lundin B20 projekt

Moderatorer
QV
Inlägg: 4920
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: Lundin B20 projekt

Inlägg av QV » ons nov 11, 2020 1:16 pm

J.Lundin_ skrev:
sön feb 17, 2019 11:15 am
har i många år gått och grunnat på en del idéer om hur man bygger en turbomotor med design som få har sett
Jag ringde runt lite till bensinbolagen för ett antal år sedan och frågade om tillgången på 98 oktan i framtiden.
Deras svar var åt hållet att så länge förbrukningen finns (snöskoter, utombordsmotorer ATV) så kommer dom att tillhandahålla det.

Som det börjar se ut i dag med all el och batteri så kanske min plan på att hitta ett bra sätt att konvertera B18 till 95 oktan åter skall sjösättas.
Då menar jag inte tjockare toppackning, utan bibehålla effekt (eller öka) fast på lägre oktan. Motorkonstruktören i Mariefred har ju tyvärr gått bort

Tyvärr har jag ju ingen koll på hur :-) naturligtvis. Det är inte vad jag är bra på.
På något sätt så plockar ju motorer ur 200hk med 95 oktan så därav borde ju inte en B18 kräva 98 för 75 hk tycker jag.
Men om det är kolvtoppen som skall se annorlunda ut eller förbränningsrummet har jag absolut ingen koll på.
Inte heller om det skulle räcka med någon form av knacksensor som styr tändningen.

Det värsta är väl att kanske 98 stryker med samtidigt som 95 och då spelar det ingen roll!
Vore det en gammal diesel så skulle ju JET A1 + tvåtaktsolja fungera men sist jag kollade var det en bensinare...

Så har du någon fundering på vad som skulle kunna göras. Fast vi kanske har diskuterat detta ämne förut?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

J.Lundin_
Inlägg: 302
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Inlägg av J.Lundin_ » sön nov 22, 2020 11:22 am

Det som är B18 och B20 motorns stora problem är topplocket med en design från 50-talet. Förbränningsrummet är av badkars typ vilket ger sämre förbränning än moderna förbränningsrum. Alla åtgärder som kan förbättra förbränningshastigheten är det man ska sikta in sig på vilket inte är så lätt. Komplettera med knacksensor är ingen dum idé, tändsystemets funktion är också viktig, man ska se till att ha bra kräm i gnistan. Övergång från förgasare till elektroniskt sprut ger mindre cykel variation vid förbränning och det gör också sitt till. Farsans 240 med B20 från 1975 kördes alltid på 95 oktanig soppa och den fungerade bra, på den modellen ändrade man tändkurvan så att den inte skulle spika, men det gjorde den i alla fall ibland. Det var ganska avslöjande var man tankade soppan och hur bra motorn gick, vissa tankstationer undvek man helt... :grin:
Innehållet i bensinen har dessutom ändrats en hel del under årens lopp och kan dessutom variera en del beroende på hur den blandas till i oljedepåerna

QV
Inlägg: 4920
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: Lundin B20 projekt

Inlägg av QV » tis nov 24, 2020 9:55 pm

Det är ju enklare att byta en kolv än att modifiera utrymmet i toppen.
Om nu en sådan inverterad förändring skulle vara till nytta för förbränningshastigheten.

Så en elektronisk fördelare med tillhörande knacksensor och en monospridare monterad i Zenitförgasaren.
Är det kritiskt var man monterar en knacksensor. Är det bäst i block/topp, skall den sitta i höjd med förbränningsutrymmet osv.
De motorer jag har sett så finns det bara 1 per block. Vilket då ger ett intryck av att det inte är så kritiskt var den sitter.
Är / finns det någon fördel med 1 per cylinder
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Skriv svar