Moderat trimning
Moderat trimning
Nu har jag äntligen hittat en Amazon med B20 motor i bra skick och vill trimma den.
Hur tuff kamaxel kan jag ha med hyfsat bibehållen jämn tomgång?
Hur tuff kamaxel kan jag ha med hyfsat bibehållen jämn tomgång?
Re: Moderat trimning
Hej ! Kör med D eller k kamaxel ,perfekt till moderat trimmning ))
Försök hitta en Originalkam ,,det finns amerikanska dito CWC som inte är någon vidare kvalite på ..
Hälsn Kenneth
Försök hitta en Originalkam ,,det finns amerikanska dito CWC som inte är någon vidare kvalite på ..
Hälsn Kenneth
Re: Moderat trimning
Åter igen grabbar, valet av kamaxel påverkar inte motorns tomgång. Allt handlar om hur bra man är på att justera in bränslesystemet ifråga, inget annat.....
Re: Moderat trimning
Det är vid såna här tillfällen jag önskar att jag visste var herr Lundin bor. (Och hur mycket det skulle kosta mig att få mina förgasare och min tändning inställd. )
Re: Moderat trimning
Efter lite forskande och uppfriskande av gamla minnen så blir det en D-kam.
Då kanske den kommer att gå som Volvo original sport version som är min vision.
Då kanske den kommer att gå som Volvo original sport version som är min vision.
Re: Moderat trimning
Håller med föregående talare (lundin) ang tomgång . Som exempel kan jag nämna en motor som gick helt perfekt på tomgång trots hög litereffekt som jag ägt & kört i en Amazon . B20 med 90,25 i slag(svetsad pålagd vev) samt 92 borr . Topp med uppflyttade uträtade kanaler - 46/37 ventiler,, Dellorto 48or/med långa fullradietrattar(hemkörda i cnc) TG 4-1 Extraktorrör & ganska "radikal" kam - NH Profil av den vassare sorten snäppet under NH 193 an om jag inte minns fel,, 200+ Hästar same ett vrid som var mkt imponerande. Köpte motorn i delar & plockade ihop . Efter laborerande/bestyckning gick den lika snällt som en originalmotor på tomgång - ca 800 rpm & ett MKT explosivt gassvar - som en mc radfyra ..Motorn stod lugnt & stilla på tomgång utan skakningar & mysigt "murvlade" .. Mkt kul & rapp motor som svarade från botten DIREKT utan ngn som helst tvekan !! Det var en helt ny erfarenhet att en B20 kunde gå så bra ,,ingen seg fas under 2-3k rpm där inte ! Som kuriosa kan jag oxå nämna att den var bensinsnål . Åkte tur & retur till Vromträffen 55 mil mestadels landsväg med en del stadsåka med en del bus både på transportsträcka & inne i GBG .. Snittade 0,96 lit/mil ! Bakaxel M30 3,91 Utväxling/ lamelldiff hade jag på den bilen + 4 vxl låda .Tyvärr sålde jag bilen med motor till Tyskland vilket jag ångrat ett antal hundra ggr sen dess !! Göran i Hovmantorp byggde toppen om jag inte missminner mig . Lindquist med den i forumet kända snabba Amazonen ägde dessa delar en period så han känner säkert igen bitarna ..
Re: Moderat trimning
[img][img=http://forumbilder.se/images/b622201012074197ab.jpg][/img]
En bild på härligheten ..
Hoppas bara det blir en bild Första gången jag testar att lägga ut en .
En bild på härligheten ..
Hoppas bara det blir en bild Första gången jag testar att lägga ut en .
Re: Moderat trimning
Provar igen för att få bilden att synas i denna ruta
Re: Moderat trimning
Och jag känner igen allt det du skrivit, hur nu det kan komma sig
Säger som Gunde, Ingenting är omöjligt...
Du har PM
Säger som Gunde, Ingenting är omöjligt...
Du har PM
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Moderat trimning
2a ägaren i Tyskland skickade denna bild till mig & ville veta var choken satt !
Jag skickade tillbaka bilden märkt med gulmarkeringen..
Senare plockade han ur fördelaren & drevet klåfingrad som är utan ngn som helst motorkompetens (som en herrfrisör ungefär)
Det tog 6 månader för honom att få igång den igen med rätt timing/tändföljd osv !!
Trots noggranna detaljerade instruktioner från mig hur han skulle gå till väga för att få liv i han igen..
Motordyslektiker är ett ord som kommer till mig när jag tänker på det ...
Efter ett antal "experter" och efter ett antal Mail till honom lyckades dom få liv i maskin igen !!
Helt otroligt ,, snacka om rätt bil i fel ägarskap
Bearbetar honom däremot att försöka få tillbaka bilen till Sverige
Bilen ifråga får man kalla en sleeper- Amazon 65 Mellanblå 4 dörrar ljusblå originalinrednig utan ngn som helst xtra instrumen samt Orginalratt , amerikabåge fram, patinerad originallack ,rostfri Norrbottensbil..
Det enda som skvallrar är 5,5 tums fälgar samt ngt sänkt bak + 2,5 tums avgas , hembyggt i rostfritt ..
Ringde till Simons som gör det klassiska 2 tums systemet & lyckades få dom att knäcka till bakaxelröret i 2,5 tums rostfritt ,, Trevliga killar att ha med att göra))
God Jul !!
Jag skickade tillbaka bilden märkt med gulmarkeringen..
Senare plockade han ur fördelaren & drevet klåfingrad som är utan ngn som helst motorkompetens (som en herrfrisör ungefär)
Det tog 6 månader för honom att få igång den igen med rätt timing/tändföljd osv !!
Trots noggranna detaljerade instruktioner från mig hur han skulle gå till väga för att få liv i han igen..
Motordyslektiker är ett ord som kommer till mig när jag tänker på det ...
Efter ett antal "experter" och efter ett antal Mail till honom lyckades dom få liv i maskin igen !!
Helt otroligt ,, snacka om rätt bil i fel ägarskap
Bearbetar honom däremot att försöka få tillbaka bilen till Sverige
Bilen ifråga får man kalla en sleeper- Amazon 65 Mellanblå 4 dörrar ljusblå originalinrednig utan ngn som helst xtra instrumen samt Orginalratt , amerikabåge fram, patinerad originallack ,rostfri Norrbottensbil..
Det enda som skvallrar är 5,5 tums fälgar samt ngt sänkt bak + 2,5 tums avgas , hembyggt i rostfritt ..
Ringde till Simons som gör det klassiska 2 tums systemet & lyckades få dom att knäcka till bakaxelröret i 2,5 tums rostfritt ,, Trevliga killar att ha med att göra))
God Jul !!