Moderat trimning

Moderatorer
Post Reply
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Moderat trimning

Post by Vanheden »

Nu har jag äntligen hittat en Amazon med B20 motor i bra skick och vill trimma den.
Hur tuff kamaxel kan jag ha med hyfsat bibehållen jämn tomgång?
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Moderat trimning

Post by kth544 »

Hej ! Kör med D eller k kamaxel ,perfekt till moderat trimmning ))

Försök hitta en Originalkam ,,det finns amerikanska dito CWC som inte är någon vidare kvalite på ..

Hälsn Kenneth
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Moderat trimning

Post by J.LUNDIN »

Åter igen grabbar, valet av kamaxel påverkar inte motorns tomgång. Allt handlar om hur bra man är på att justera in bränslesystemet ifråga, inget annat..... :D
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Moderat trimning

Post by granfot »

Det är vid såna här tillfällen jag önskar att jag visste var herr Lundin bor. :) (Och hur mycket det skulle kosta mig att få mina förgasare och min tändning inställd. :P )
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Moderat trimning

Post by Vanheden »

Efter lite forskande och uppfriskande av gamla minnen så blir det en D-kam.
Då kanske den kommer att gå som Volvo original sport version som är min vision.
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Moderat trimning

Post by kth544 »

Håller med föregående talare (lundin) ang tomgång . Som exempel kan jag nämna en motor som gick helt perfekt på tomgång trots hög litereffekt som jag ägt & kört i en Amazon . B20 med 90,25 i slag(svetsad pålagd vev) samt 92 borr . Topp med uppflyttade uträtade kanaler - 46/37 ventiler,, Dellorto 48or/med långa fullradietrattar(hemkörda i cnc) TG 4-1 Extraktorrör & ganska "radikal" kam - NH Profil av den vassare sorten snäppet under NH 193 an om jag inte minns fel,, 200+ Hästar same ett vrid som var mkt imponerande. Köpte motorn i delar & plockade ihop . Efter laborerande/bestyckning gick den lika snällt som en originalmotor på tomgång - ca 800 rpm & ett MKT explosivt gassvar - som en mc radfyra ..Motorn stod lugnt & stilla på tomgång utan skakningar & mysigt "murvlade" .. Mkt kul & rapp motor som svarade från botten DIREKT utan ngn som helst tvekan !! Det var en helt ny erfarenhet att en B20 kunde gå så bra ,,ingen seg fas under 2-3k rpm där inte ! Som kuriosa kan jag oxå nämna att den var bensinsnål . Åkte tur & retur till Vromträffen 55 mil mestadels landsväg med en del stadsåka med en del bus både på transportsträcka & inne i GBG .. Snittade 0,96 lit/mil ! Bakaxel M30 3,91 Utväxling/ lamelldiff hade jag på den bilen + 4 vxl låda .Tyvärr sålde jag bilen med motor till Tyskland vilket jag ångrat ett antal hundra ggr sen dess !! Göran i Hovmantorp byggde toppen om jag inte missminner mig . Lindquist med den i forumet kända snabba Amazonen ägde dessa delar en period så han känner säkert igen bitarna ..
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Moderat trimning

Post by kth544 »

[img][img=http://forumbilder.se/images/b622201012074197ab.jpg][/img]

En bild på härligheten ..

Hoppas bara det blir en bild :P Första gången jag testar att lägga ut en .
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Moderat trimning

Post by kth544 »

Image
Provar igen för att få bilden att synas i denna ruta :mrgreen:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Moderat trimning

Post by Hasse63 »

Och jag känner igen allt det du skrivit, hur nu det kan komma sig :lol:

Säger som Gunde, Ingenting är omöjligt...

Du har PM :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Moderat trimning

Post by kth544 »

2a ägaren i Tyskland skickade denna bild till mig & ville veta var choken satt !

Jag skickade tillbaka bilden märkt med gulmarkeringen..

Senare plockade han ur fördelaren & drevet klåfingrad som är utan ngn som helst motorkompetens (som en herrfrisör ungefär) :cry:

Det tog 6 månader för honom att få igång den igen med rätt timing/tändföljd osv !!

Trots noggranna detaljerade instruktioner från mig hur han skulle gå till väga för att få liv i han igen.. :lol:

Motordyslektiker är ett ord som kommer till mig när jag tänker på det ...

Efter ett antal "experter" och efter ett antal Mail till honom lyckades dom få liv i maskin igen !!

Helt otroligt ,, snacka om rätt bil i fel ägarskap :oops:

Bearbetar honom däremot att försöka få tillbaka bilen till Sverige

Bilen ifråga får man kalla en sleeper- Amazon 65 Mellanblå 4 dörrar ljusblå originalinrednig utan ngn som helst xtra instrumen samt Orginalratt , amerikabåge fram, patinerad originallack ,rostfri Norrbottensbil..

Det enda som skvallrar är 5,5 tums fälgar samt ngt sänkt bak + 2,5 tums avgas , hembyggt i rostfritt ..

Ringde till Simons som gör det klassiska 2 tums systemet & lyckades få dom att knäcka till bakaxelröret i 2,5 tums rostfritt ,, Trevliga killar att ha med att göra))

God Jul !!
Post Reply