Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Moderatorer
Post Reply
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by Vanheden »

Om du vill ha högre flöde och mindre motstånd så köp oljefilter till USA Ford som heter Premium Guard PG1A eller PH8A eller motsvarande av andra fabrikat.
De har samma storlek men det är längre och det är inga problem med platsen i amazon.
Detta ger alla fördelar som finns och inga nackdelar!
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by Hasse63 »

Vad är det för "papper" i dom som ger mindre motstånd?

Är de konstruerade för att ge en V8 rätt oljetryck så kanske de inte renar oljan nog mycke i volvos mått mätt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by Vanheden »

Det blir mindre motstånd genom att du får nästan dubbelt så stor filteryta.

Större filter = mindre motstånd vilket ger bättre flöde.
Bättre flöde är dessutom gynnsamt för oljetemperaturen då slutet på motorn får en temperatur som är närmare temperaturen där oljan börjar att smörja.
Last edited by Vanheden on Mon Dec 06, 2010 5:13 pm, edited 1 time in total.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by StefanM »

Fantastiskt att en skribent som först förespråkar större filteryta för mindre motstånd sen säger att det kan vara bra att ha ett stort ifall man inte byter filter så ofta och att det då kanske blir igensatt...........
Skulle ett standard volvofilter ha så högt motstånd att man kan få fördelar genom att ha ett större så skulle alla för länge sen använt stora filter.........
Skulle man på samma serviceintervall enkom behöva ett större filter för att det renar bättre så är det nåt allvarligt fel på motorn. Det blir liksom inte mer skit i ett stort filter..........
Det kan ju förvisso ge en viss skillnad om man väljer filter med mer moderna filtermedia men det har ju ingenting med storleken att göra.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by gudu »

Detta borde ju vara utmärkt om man har lite lägre oljetryck än när motorn var ny. Tryckfallet hamnar på rätt ställe.
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by Vanheden »

StefanM wrote:Fantastiskt att en skribent som först förespråkar större filteryta för mindre motstånd sen säger att det kan vara bra att ha ett stort ifall man inte byter filter så ofta och att det då kanske blir igensatt...........
Skulle ett standard volvofilter ha så högt motstånd att man kan få fördelar genom att ha ett större så skulle alla för länge sen använt stora filter.........
Skulle man på samma serviceintervall enkom behöva ett större filter för att det renar bättre så är det nåt allvarligt fel på motorn. Det blir liksom inte mer skit i ett stort filter..........
Det kan ju förvisso ge en viss skillnad om man väljer filter med mer moderna filtermedia men det har ju ingenting med storleken att göra.

Sätt in ett mindre filter då om du anser att jag har fel!
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by TVR »

Om vi släpper det där med stora eller små igensatta filter lite. Jag ser absolut inget fel i att ha så stor filterkapacitet som möjligt men jag tror samtidigt att originalfiltret räcker väldigt långt.

Det intressanta i frågan är väl:
Är det någon som haft problem med att flödet med original pump och/eller filter inte räcker?
Så länge man inte har väldigt flödeskrävande tillbehör (kolvkylning eller kanske turbo) borde det vara en tämligen stor överkapacitet i originaldelarna. Eller?
Om flödet och därmed trycket inte räcker till pga att motorn är slut i lagren ska man ju renovera, inte försöka lösa det genom att minska tryckfallet på andra ställen.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by Hasse63 »

Vanheden wrote:Sätt in ett mindre filter då om du anser att jag har fel!
Hur mycke mer tryck fick du på din mätare genom att byta från original till ett stort
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd

Post by J.LUNDIN »

Är man ute efter mindre tryckfall över oljefiltret så kan man gå över till ett Oberg filter istället. Det ger visserligen något sämre filtreringsgrad, men fungerar bra i tävlingssammanhang där man byter olja relativt ofta... :)
Post Reply