Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Om du vill ha högre flöde och mindre motstånd så köp oljefilter till USA Ford som heter Premium Guard PG1A eller PH8A eller motsvarande av andra fabrikat.
De har samma storlek men det är längre och det är inga problem med platsen i amazon.
Detta ger alla fördelar som finns och inga nackdelar!
De har samma storlek men det är längre och det är inga problem med platsen i amazon.
Detta ger alla fördelar som finns och inga nackdelar!
Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Vad är det för "papper" i dom som ger mindre motstånd?
Är de konstruerade för att ge en V8 rätt oljetryck så kanske de inte renar oljan nog mycke i volvos mått mätt
Är de konstruerade för att ge en V8 rätt oljetryck så kanske de inte renar oljan nog mycke i volvos mått mätt
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Det blir mindre motstånd genom att du får nästan dubbelt så stor filteryta.
Större filter = mindre motstånd vilket ger bättre flöde.
Bättre flöde är dessutom gynnsamt för oljetemperaturen då slutet på motorn får en temperatur som är närmare temperaturen där oljan börjar att smörja.
Större filter = mindre motstånd vilket ger bättre flöde.
Bättre flöde är dessutom gynnsamt för oljetemperaturen då slutet på motorn får en temperatur som är närmare temperaturen där oljan börjar att smörja.
Last edited by Vanheden on Mon Dec 06, 2010 5:13 pm, edited 1 time in total.
Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Fantastiskt att en skribent som först förespråkar större filteryta för mindre motstånd sen säger att det kan vara bra att ha ett stort ifall man inte byter filter så ofta och att det då kanske blir igensatt...........
Skulle ett standard volvofilter ha så högt motstånd att man kan få fördelar genom att ha ett större så skulle alla för länge sen använt stora filter.........
Skulle man på samma serviceintervall enkom behöva ett större filter för att det renar bättre så är det nåt allvarligt fel på motorn. Det blir liksom inte mer skit i ett stort filter..........
Det kan ju förvisso ge en viss skillnad om man väljer filter med mer moderna filtermedia men det har ju ingenting med storleken att göra.
Skulle ett standard volvofilter ha så högt motstånd att man kan få fördelar genom att ha ett större så skulle alla för länge sen använt stora filter.........
Skulle man på samma serviceintervall enkom behöva ett större filter för att det renar bättre så är det nåt allvarligt fel på motorn. Det blir liksom inte mer skit i ett stort filter..........
Det kan ju förvisso ge en viss skillnad om man väljer filter med mer moderna filtermedia men det har ju ingenting med storleken att göra.
Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Detta borde ju vara utmärkt om man har lite lägre oljetryck än när motorn var ny. Tryckfallet hamnar på rätt ställe.
Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
StefanM wrote:Fantastiskt att en skribent som först förespråkar större filteryta för mindre motstånd sen säger att det kan vara bra att ha ett stort ifall man inte byter filter så ofta och att det då kanske blir igensatt...........
Skulle ett standard volvofilter ha så högt motstånd att man kan få fördelar genom att ha ett större så skulle alla för länge sen använt stora filter.........
Skulle man på samma serviceintervall enkom behöva ett större filter för att det renar bättre så är det nåt allvarligt fel på motorn. Det blir liksom inte mer skit i ett stort filter..........
Det kan ju förvisso ge en viss skillnad om man väljer filter med mer moderna filtermedia men det har ju ingenting med storleken att göra.
Sätt in ett mindre filter då om du anser att jag har fel!
Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Om vi släpper det där med stora eller små igensatta filter lite. Jag ser absolut inget fel i att ha så stor filterkapacitet som möjligt men jag tror samtidigt att originalfiltret räcker väldigt långt.
Det intressanta i frågan är väl:
Är det någon som haft problem med att flödet med original pump och/eller filter inte räcker?
Så länge man inte har väldigt flödeskrävande tillbehör (kolvkylning eller kanske turbo) borde det vara en tämligen stor överkapacitet i originaldelarna. Eller?
Om flödet och därmed trycket inte räcker till pga att motorn är slut i lagren ska man ju renovera, inte försöka lösa det genom att minska tryckfallet på andra ställen.
Det intressanta i frågan är väl:
Är det någon som haft problem med att flödet med original pump och/eller filter inte räcker?
Så länge man inte har väldigt flödeskrävande tillbehör (kolvkylning eller kanske turbo) borde det vara en tämligen stor överkapacitet i originaldelarna. Eller?
Om flödet och därmed trycket inte räcker till pga att motorn är slut i lagren ska man ju renovera, inte försöka lösa det genom att minska tryckfallet på andra ställen.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Hur mycke mer tryck fick du på din mätare genom att byta från original till ett stortVanheden wrote:Sätt in ett mindre filter då om du anser att jag har fel!
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Oljefilter med högre flöde och mindre motstånd
Är man ute efter mindre tryckfall över oljefiltret så kan man gå över till ett Oberg filter istället. Det ger visserligen något sämre filtreringsgrad, men fungerar bra i tävlingssammanhang där man byter olja relativt ofta...