Skall trimma en B20, borra till B21, kanske porta toppen och något större ventiler. Skulle gissa på D-kam eller en från KG-trim.
Vill ha lite mer hästar men vill att den skall bete sig som original på tomgång.
Kanske en utopi, men en önskan i alla fall.
Vad skall man ha för förgasare för bästa bränsleekonomi?
Val av förgasare, su/srtromberg eller annat?
Re: Val av förgasare, su/srtromberg eller annat?
Tror inte du får ihop 2,1 liter mera hästar och bra bränsleekonomi.
Det där med att starka motorer drar lite bränsle gäller möjligtvis de moderna från 2000 talet. Här i gjutjärns ålderns höjdpunkter får man alltid betala för HK varesig man använder dom eller inte....
min B18A på 75 HK drar 0,8 om det lirar och 0,9 om tändningen står lite fel.
/Janne
Det där med att starka motorer drar lite bränsle gäller möjligtvis de moderna från 2000 talet. Här i gjutjärns ålderns höjdpunkter får man alltid betala för HK varesig man använder dom eller inte....
min B18A på 75 HK drar 0,8 om det lirar och 0,9 om tändningen står lite fel.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 90
- Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm
Re: Val av förgasare, su/srtromberg eller annat?
Instämmer med det QV skriver. Du får välja om du skall ha bränslesnål eller rolig motor.
Skall du ha ekonomi är det standard B18 som gäller, eller att köpa en modern småbil.
Allt du gör på en B18-B20 som ger ökad effekt gör även att den drar mer soppa.
Skall du ha ekonomi är det standard B18 som gäller, eller att köpa en modern småbil.
Allt du gör på en B18-B20 som ger ökad effekt gör även att den drar mer soppa.
Re: Val av förgasare, su/srtromberg eller annat?
Nog tror jag att man kan trimma med bibehållen förbrukning. Dock inom rimliga gränser. Motorvolym kan ju knappast påverka förbrukningen, förutom den marginella friktionsökningen pga. större kolvarea. En ganska mild trimkam med lite overlap borde också fungera, även portning. Dock får man ju se till att bibehålla gashastigheten. Lite högre komp kan man ju unna sig.
Många gånger så tror jag att den ökade förbrukningen har att göra med att man använder delar som inte riktigt matchar varandra, och framför allt att injusteringen av förgasare och tändning inte är hundra.
Många gånger så tror jag att den ökade förbrukningen har att göra med att man använder delar som inte riktigt matchar varandra, och framför allt att injusteringen av förgasare och tändning inte är hundra.
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Val av förgasare, su/srtromberg eller annat?
vilka delar rekommenderas?
Re: Val av förgasare, su/srtromberg eller annat?
Dubbla SU eller Weber 36/36 får bli mitt förslag. De räcker trots allt ganska långt flödesmässigt och går ganska lätt att få tag på. För att den ska gå bra på låg- och del-last behöver du förgasare med liten halsring (eller variabel halsring som på SU).
Så länge du inte kombinerat helt galna saker styr du ju bränsleförbrukningen med gasfoten så det löser sig nog.
Så länge du inte kombinerat helt galna saker styr du ju bränsleförbrukningen med gasfoten så det löser sig nog.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Val av förgasare, su/srtromberg eller annat?
Som andra redan har påpekat kan man alltid snålköra en B18 med SU förgasare - det hänger nog mest på vilken nåldimension man väljer och hur man hanterar gasfoten. Min B18 Amazon med dubbla SU och lindrig trimmning: K-kam, extraktorrör och elektronisk tändning drog alltid 0,8 under långkörningar. Efter nästan fyrtio år bytte jag till en B20 och flyttade över kompressorn från den gamla motorn. Med 115 HK och en slutväxel på 3,54 - mest för ljudets skull - drar den 0,9, vilket jag tycker är helt OK.QV wrote:min B18A på 75 HK drar 0,8 om det lirar och 0,9 om tändningen står lite fel...
Till slut: det finns ingenting som slår dubbla SU, rent estetiskt, när man öppnar huven. Ljudet är inte heller att förakta, speciellt HS versionen med pannkaksfilter.