Lämpligt kompressionstal

Moderatorer
Post Reply
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Lämpligt kompressionstal

Post by cll05002 »

Ska plana toppen jag slipat på ett tag nu.

Det är en standard tidig B20A med de små förbränningsrummen 87mm hög.
Jag har två packningar att välja på, en 0,8mm och en 1,4mm.
Förbränningsrummen är idag 50cc.

Har räknat ut att 44cc ska ge 10,6:1 med 0,8mm packning (som blir 0,7mm dragen)

Fråga:
Tänkte plana 1,5mm till en totalhöjd på toppen på 85,5mm. Någon som testat detta? Kompet borde bli det önskade på
10,6:1 då med den tunna packningen enligt mina beräkningar. Blir det möjligt att köra på 98 oktan? Ska givetvis runda alla vassa kanter i förbränningsrummet.

Recept:
B20 -70
Standard borr
D-kam
Weber 36DCD
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by LABBE »

enligt vad jag vet kan man köra blyfritt utan tillsatsmedel. så länge man inte kör på höga varvtal. jag kör mina amazoner på både 95 å 98. använder inga tillsatser, så kallade blyersättningsmedel. då amorna går på normalt varv... inga problem har kört ca 1500-2000 mil nu med den ena....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by cll05002 »

Jo angående blyersättning är det inga konstigheter, det kör jag alltid med ändå. Men just oktantalet kontra kompressionsförhållande, någon med erfarenheter kring det jag frågade om?
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by Erland Cox »

10,6:1 ska inte vara några problem med D kam och 98 oktan. Med 95 oktan får du stanna på 10:1.

Erland
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by LABBE »

missuppfatta visst frågan lite. sorry. men 98 ska funka ja.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by cll05002 »

Utmärkt! Då ska det planas 1,5 mm till totalhöjd 85,5mm samt användas den tunna packningen på 0,8mm.

//Christian
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by Devil »

Vad tror du Erland om tillsatsen som heter Tri-Pak? den ska ju tydligen både ersätta blyet och höja oktantalet. Kan man köra 10,5:1 och 95 oktan om man häller i sånt? HD åkarna här istan har tydligen i sånt var 3:e tank och det funkar. :?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by J.LUNDIN »

Oavsett fabrikat på tillsatsen så skulle jag personligen gå på vad dom innehåller. Det du skall leta efter i innehållsförteckningen på de oktanboostrar som säljs är MMT, med det tungvrickande namnet metyl cyclopentadienyl mangan trikarbonyl. Inom samma ämnesgrupp återfinner man också Dicyclopentadienyl järn dagligt kallat Ferrocene. Dessa två ämnen är bra oktanhöjande tillsatser till den 95 oktaniga soppan vi har idag. Övriga ämnen som är bra för gamla motorer utan ventilsäten är kalium eller natriumsulfonat som ersätter den smörjande egenskapen som Tetraetylbly hade.
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by cll05002 »

Uppdaterar lite hur det gått:

Planing av den tidiga toppen för B20 till en totalhöjd av 85,5mm gav förbränningsrum på 47cc och ger med 0,8mm packning 10.06:1 o komp enligt mina beräkningar. Toppen är helt original i övrigt.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Lämpligt kompressionstal

Post by Devil »

Tack Janne för dom oläsliga namnen! :wink: Jag får skriva ut ditt inlägg och ta med till affären :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply