Högt komp

Moderatorer
Post Reply
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Högt komp

Post by Shift »

Min B18 med dubbla Su har varit svårstartad i snart ett år. När den är varm går den hur bra som helst, men just vid start (oavsett varm sommardag eller inte) så får man tugga en 20 sek.

Mätte kompet i dag, och det var 7 bar på tre cylindrar, men 11.5 på den fjärde (den närmast fläkten). Mätte i två omgångar och fick samma resultat.

Någon som vet vad det kan bero på?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Högt komp

Post by Hasse63 »

Glesa cylindrar, nötta kolvringar. Om du pumpar in lite olja med en oljekanna och vrider runt nåt varv med starten och sen mäter så har det säkert höjts, om inte så är ventilerna otäta. men det tror jag inte i det här fallet.

Man ska mäta med varm motor och med alla tändstift ur och med full gas. :wink:

Varför den är svårstartad kan bero på att bränslepumpens bakventil inte funkar. häng dit ett filter på motorns vänstra sida så ser du om det blir tomt då den stått ett tag.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Högt komp

Post by Shift »

Motorn är inte renoverad på minst 20 år, så den kan nog vara rätt sliten. Ah, jag mätte med kall motor och ingen gas alls, ska göra om testet i morgon.

Soppa i filtret finns det, och motorn startar direkt om jag sprutar in något, typ bromsrengöring eller startgas. Så länge choken är inne fortsätter den att gå. Förgasarna har jag gjort rent, blåst ur och bytt alla o-ringar och packningar i.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

låg komp

Post by J.LUNDIN »

Komptest på det uråldriga sättet kräver att motorn är varm samt att man har fullgas då motorn vrids runt annars blir mätningen helt fel. Det tryck du får vid mätningen säger tyvärr inte så mycket om vad som är fel i motorn. Numer är det Leakdown test som gäller, där får du svart på vitt om var felet är (det brukar höras) och hur stort läckaget är.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Högt komp

Post by Hasse63 »

Glappa spjällaxlar eller läcka vid förgasarpackningarna, är dom synkroniserade?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply