Weber 40 el 45?

Moderatorer
Svarta Volvon
Posts: 4
Joined: Mon Mar 07, 2011 7:23 pm

Weber 40 el 45?

Post by Svarta Volvon »

Hej!
Har en B20 med steg2 (44/37), K-kam, lättat svänghjul, extraktor rör.
Min fråga gäller förgasarvalet, är det bättre med 40or och utnyttja dom till max? Eller behövs det 45or?
Det är väl viktigt att grejorna "lirar"- tänker att om kammen utnytjas till max så borde väl även förgasarna göra likadant-eller?
Om jag väljer 45or orkar isf toppen med en "bättre" kam eller vad tror ni? :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Weber 40 el 45?

Post by J.LUNDIN »

Det brukar vara enklare att få till 40or än 45or. Till en K-kam räcker det definitivt med 40or. Är man ute efter att trimma "vidare" så skall man nog välja den större förgasaren. Den viktigaste biten vid all trimning är dock alltid toppen, det är där man skall lägga pengarna eftersom det inte finns något som kompenserar dåligt flöde annat än möjligtvis en turbo.
Svarta Volvon
Posts: 4
Joined: Mon Mar 07, 2011 7:23 pm

Re: Weber 40 el 45?

Post by Svarta Volvon »

Ok 40or får det bli,tack för svaret/J
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Weber 40 el 45?

Post by Hasse63 »

Nyfiken

Vad har du tänkt dig med trimmet, har du något hk. mål.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Svarta Volvon
Posts: 4
Joined: Mon Mar 07, 2011 7:23 pm

Re: Weber 40 el 45?

Post by Svarta Volvon »

Hade tänkt komma upp till 160hk,fast är lite osäker om det går med K-kam,Kanske måste byta.men vill helst ta ut "max" av alla grejor, inbillar mej att det blir bäst då.
Kör med org tändning så den måste oxå uppgraderas, Ska läsa lite om 123.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Weber 40 el 45?

Post by Hasse63 »

135 originalhästar med K-kam tror jag det va, kan man få 25 till med Weber 40 mm... Ja kanske om toppen är toppen :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Svarta Volvon
Posts: 4
Joined: Mon Mar 07, 2011 7:23 pm

Re: Weber 40 el 45?

Post by Svarta Volvon »

Hasse! Tror du K-kam är för klent?,isf har du någon rekomendation på någon bättre som även funkar bra i dom lägre varvregisterna?
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Weber 40 el 45?

Post by StefanM »

vad har du för mål med bilen? Ska du vara värst vid rödljusen eller ska du ha en bil som är trevlig att köra?
Visst kan man tänka sig att man ska ha max vad det går men oftast lessnar man nog. En vanlig gatbil fungerar nog som bäst med nån rimlig kam och bra justerade Weber 40
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Weber 40 el 45?

Post by Hasse63 »

Ne det hänger på toppen om det blir några 160hk med K-kam... Är toppen nått som är tillyxat i nån vedbod så spelar det ingen roll vilken kam du använder dig av men nåt vassare är en originalprofil hade jag valt med dom målen.

Om du bor i närheten av någon känd trimmare som kan porta så gissar jag att de med ögat kan säga om det är nått att fila vidare på eller inte.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kaka
Posts: 11
Joined: Thu Nov 26, 2009 4:46 pm

Re: Weber 40 el 45?

Post by kaka »

Hasse63 wrote:... Är toppen nått som är tillyxat i nån vedbod så spelar det ingen roll vilken kam du använder dig av men nåt vassare är en originalprofil hade jag valt med dom målen.

.
när man kollar runt på olika forum verkar de ju finnas väl så bra kunnande hos de mindre "trimfirmorna" :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Weber 40 el 45?

Post by Hasse63 »

De är sant... förr ville "ingen" tala om hur man kan/ska porta utan "bara" på ett "ungefär", vill påstå att Erland Cox har gjort nåt som ingen vågat förr, att göra just det, och det tackar jag för och säkert alla andra :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Weber 40 el 45?

Post by Erland Cox »

Jag tror det blir svårt att få 160 hästar med Weber 40:or och omöjligt med K-kam.
Det får nog till 45:or med 36mm:s halsringar och en R-kam för det.
En bra topp med Weber 40:or och K-kam kan nog komma upp i 140 och max 150 hästar
men det blir nog en väldigt trevlig motor att köra med.
Sista årsmodellen av GL med K-kam gav 124 DIN hästar.

Erland
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Weber 40 el 45?

Post by jonny »

Erland , om man nu skulle ha 36 mm halsringar i 40:orna blir det sämre (en strypning) jämfört med att ha 45:or med 36 mm halsringar ?

Blir det stor skillnad ?
Har själv en B20 med R-kam , portad topp , dellorto 40:or med 32 mm halsring , bestyckad efter bredbandslambda .
Motorn går kalasbra på botten och mellanregister men har inte det där riktiga klippet på lite högre varv , min tanke har varit att byta till större halsringar i 40:orna men om det inte är optimalt kanske man skulle köpa 45:or istället ?
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Weber 40 el 45?

Post by mekomaskin »

Halsringarna ger inte rätt venturi-effekt om det är för liten skillnad mellan förgasarstorlek och halsring.
Det står om det här i Weber-handböckerna. Halsringens storlek x 1,25 = spjällstorlek ger bästa förhållandet.
36mm halsringar ger alltså bästa förhållandet på Weber 45-or.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Weber 40 el 45?

Post by Hillman »

Jag lånar tråden lite när ni ändå är inne och snackar om halsringar.
Som en del kanske läst i andra trådar kör jag med insprutning på min B20 med weber 45:or som spjällhus. Spridarna har jag tagit bort helt och just nu har jag 37mm halsringar i men jag har även testat att köra helt utan halsringar och tycker nästan bilen gick bättre så. I och för sig var den lite annorlunda mappad då så det är lite svårt att jämföra.
Har jag något att vinna på att köra med halsringar när jag ändå sprutar in soppan genom insugen så nära toppen som möjligt?
Post Reply