Intercooler utan turbo?

Moderatorer
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Intercooler utan turbo?

Post by tollesson »

Hmmmm hade bara en fundering, idiotförklara mig inte nu bara :roll: :P

Vanligtvis på en turbomatad bil så använder man sig av en intercooler för att kyla ner laddluften så att fler syre atomer får plats i cylindern, fartvinden kyler metallen i intercoolern som i sin tur kyler luften som är i den.
Men om man nu skulle få för sig att montera en intercooler i en småtrimmad bil utan turbo tror ni detta skulle ge någon vinst eller blir det större förlust pga förlorad hastighet på luften till förgasaren :?: :?: Man får jue i fler syreatomer som förbränner bränslet bättre?!
Bara en fundering som sagt :)

Mvh Tollesson
Svart Amazon kombi -66
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Intercooler utan turbo?

Post by 123GT »

Hej,
Intressant fråga, men jag kan inte påstå att jag har sett förgasar- eller insprutnings- installationer med intercooler. Finns många här som kan ge dig ett proffsigare svar ! (ingen nämnd ingen glömd)
Däremot är vatteninsprutning "vanligare"...iaf än intercooler på sugmotorer.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Intercooler utan turbo?

Post by mekomaskin »

Det räcker att leda in uteluft med ett scoop eller en slang från fronten till luftfiltret.
Luften i intercoolern kan ändå inte bli kallare än luften ute.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Intercooler utan turbo?

Post by J.LUNDIN »

Det är helt korrekt, du kan aldrig få luften kallare än den temperatur omgivande luft har, så det är således ingen vits med att applicera en laddluftkylare på en sugmotor. Ser man sedan generellt till placering av luftintag så skall dessa placeras så att dom inte hamnar i ett område på karossen där det skapas lågt lufttryck eftersom man då förlorar fyllnadsgrad i motorn. Många tror också att genom att placera luftintaget i fronten så kan också få ett visst övertryck av fartvinden sk luffarturbo. Den tryckökning man får via detta förfarande är dock inte mätbar innan man kommer upp i hastigheter runt 300Km/h och då handlar det fortfarande inte om någon större tryckskillnad.... :D

Vatteninsprutning ger inte heller någon effekthöjning eftersom den verkar genom att begränsa flamhastigheten vid förbränningen i motorn. Det är en ren och skär åtgärd för att nedbringa eller helt stoppa spikningar i motorn. Dom forskningsrapporter som finns i ämnet ger inga belägg för att man får en ökad luftmängd in i motorn, vilket annars är en tydlig markör för ökat effektuttag.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Intercooler utan turbo?

Post by Hasse63 »

Laddkylare vs Sugmotor har du Lundin svarat på en gång tidigare men jag hittade inte åt det "på en lång"

Men om vi tar det här med tät dimma eller hög luftfuktighet och nystartad 50cc Puch som (jackats, drevats och där man filat uppe på kolven för att den skulle "öppna tidigare") det inom parentes har ingen betydelse men jag och flera har upplevt att just innan man fått upp värmen på moppen och innan all fukt inte gör sin verkan så går motorn aningen bättre, kanske bara ett fenomen som finns på 2-taktare?? kan du förklara detta också?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Intercooler utan turbo?

Post by J.LUNDIN »

Detta fenomen kan du även få på 4-taktare om än i betydligt mindre grad. På en 2-taktare med ställbart munstycke är det mer märkbart. Vad det handlar om är att 2-taktare till viss del behöver ha intern kylning av de roterande delarna för att gå bra, vilket den får genom en fetare bränsle-luftblandning, en blandning som är betydligt fetare än vad man normalt har i en 4-taktare. Vad som händer vid rejält kall och fuktig väderlek med ett högt RH värde är att behovet av en fet F/A blandning går ner drastiskt eftersom fuktigheten då kan ersätta bränslets kylande förmåga. För att utnyttja detta fenomen måste man dock vrida ner bränslemängden via ett ställbart munstycke, detta är ju välkänt för alla som kört moppe. Teoretiskt vad som händer är att då F/A blandningen magras ut så påverkas flamfrontens utbredningshastighet positivt och även effektiviteten på förbränningen, vilket direkt känns av genom en piggare motor. I en 2-taktare så förändras också avstämningen på avgassidan då temperaturen på gasmassan sänks. Jag kan tänka mig att vissa mopedmodeller svarar bättre på denna nedkylning med förändrad avstämning än andra modeller gör.
Roar man sig sedan med att försöka köra med exakt samma inställning på det ställbara munstycket vid varm väderlek så går det knappt att köra iväg med moppen.
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Intercooler utan turbo?

Post by tollesson »

okey nä det tänkte jag jue såklart inte på att luften genom intercoolern inte kan bli kallare än den omgivande luften :roll:
Tack för att ni förklara det för mig iallafall :)
Bra med detta forumet, lär sig i stort sett något nytt varje gång man tittar in här :)
Svart Amazon kombi -66
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Intercooler utan turbo?

Post by Hasse63 »

Du är för bra...

Visst ja... man hängde ju över högersidan och justerade mest hela tiden för att inte bli efter :D

Åter till topic :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Intercooler utan turbo?

Post by J.LUNDIN »

Moppetiden var ju en bra ingång till det som sedan skedde... :D Det var ju då man lärde sig att både skruva och förstå motorer, något som dagens ungdom till viss del missar.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Intercooler utan turbo?

Post by Ragge »

haha, Lundin ! med gamla minnen i huvudet på hur din amazon var då tiderna begav sig ... vore det roligt att ha sett din moppe .... det hängde antagligen inga turboagg på den , men med tanke på ränderna som du uppvisat sedan ama tiden , måste de ju ha börjat bra några år före det ???
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Intercooler utan turbo?

Post by J.LUNDIN »

Ja, du kan roa dig med att kolla in denna länk. Denna tvåhjuling byggdes efter min moppe period och innan amazonbygget påbörjades. Den ställdes ut på Marmorhallarna 1975 och vann andra pris i sin klass.

http://classickawasaki.egensajt.se/boar ... -t724.html
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Intercooler utan turbo?

Post by Ragge »

häftigt ... jaa som jag anade ... böjningen hade börjat ... haha !
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Intercooler utan turbo?

Post by Erland Cox »

Det med upplevd luftfuktighet fungerar såhär:



Luftfuktighet, temperatur och densitet

En temperaturökning minskar densiteten vid samma tryck och en temperatur minskning ökar densiteten vid samma tryck. Det som skrivits tidigare förutsatte att luften var helt torr. I verkligheten innehåller luft alltid en varierande mängd vattenånga. Vattenånga är lättare än luft, alltså är fuktig luft lättare än torr luft och har lägre densitet. Ju högre temperatur luft har, desto mer vattenånga kan den hålla. När det bli kallt på kvällen kondenseras vattenångan och mindre vatten hålls bunden i luften. Kall torr luft har högre densitet har högre densitet än varm och fuktig. Ni har säkert hört talas om att fordon går som bäst på kvällen när luften är lite fuktig. Fukten man känner är vattenånga som har kondenserats ur luften som nu är torrare och har högre densitet. Det är alltså inte fukten som påverkar effekten utan luftens densitet.

Image

Från min hemsida: http://www.topplocksverkstan.se/FLODESFORLUST.html

Erland
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Intercooler utan turbo?

Post by Lemmy 121 »

Finns det någon tabell som visar hur luftens densitet förändras vid olika temperaturer? Funderar lite på hur stor effektskillnad det blir om man tex jämför varmluft, säg 40 grader, tagen från motorrummet mot kallluft, tex 0 grader, tagen utifrån.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Intercooler utan turbo?

Post by Rolf »

J.LUNDIN wrote:Moppetiden var ju en bra ingång till det som sedan skedde... :D Det var ju då man lärde sig att både skruva och förstå motorer, något som dagens ungdom till viss del missar.
Fullständigt !!

Det är bara våran generation som någonsin kommer att veta begrepp som jackad kanna, drevat o.s.v.

Kommer med lyriska minnen ihåg när Dakotan gick som ett spjut på natten, sen var det skit på morgonen :-/.

Fina minnen !
Post Reply