Fråga till Lundin

Moderatorer
c_wester
Posts: 3
Joined: Sat Oct 02, 2004 1:30 pm

Post by c_wester »

Jag tror att folkan hade Ca 250-300 hk beroendes på vad den tankades med jag läste i en Wheels från 81 att Olof tankade både det ena och det andra vid sin sista tävling (den när Jlundins vxlåda delades sig från blocket...) Den silver grå Misstänker/tror jag säkert gick 11 elvor eller låga elvor... men vad vet jag :?:

Som sagt jag har enbart läst detta och Lundin har juh sagt flera
gånger att det skrevs både det ena och det andra....

Hade inte olof ochså en Porsche Vxlåda som var väldigtg fördelaktig
för bilen.... kort etta :?:

Man kan juh tänka sig att vid Lundins provtillfälle med Professorn
så var laddtrycket ner skruvat.... men vad vet jag :?:

Det vore väldigt intressant att få riktigt bena ut vad som pågick
med denna bil... så Lundin du får gärna berätta allt du vet om du vill!

Men iallafall tack för en superintressant tråd man har juh läst så mychet om Den SilverGrå :wink:
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Folkan

Post by J.LUNDIN »

Då det gäller huruvida corvetten skulle klara av folkan eller ej lär vi aldrig få veta. En sak kan jag dock säga och det handlar om grepp. de bilar som spann det minsta lilla vid starten var borta direkt. Tittar vi sedan i professorns lilla bok där alla vinsterna står, så var det häftigt trimmade bilar som han mötte bl.a, Yngve Niveus duster demon med kompressormatad motor, en brutal skapelse som förmodligen skulle imponera stort på merparten även idag.

För att köra exempelvis 13,2 så krävs det inte speciellt mycket effekt, runt 220Hp i en gammal BMW 320 (med lätt slirande koppling... :D
Bilar som körde 13,5 på 402 meter hade inte haft mycket att säga till om
på \"tullen\", dom hade varit lätta byten för de övriga som körde där.

Jo, det stämmer att Olof hade en gammal Porschelåda i folkan, den var inte speciellt hållbar och han körde sönder den några gånger. en gång hände det på \"Tullen\" (bärgare hem.Det hände även något med lådan då vi var i Mora. I och med att transmissionen inte var tillräckligt kraftig så var han tvungen att spänna an alla glapp vid starten dvs. han släppte upp kopplingen i dragläge och drog sedan åt handbromsen och gav på lite mer gas, därmed togs alla spel upp och det blev inga kraftiga slag i bitarna då bilen släpptes iväg.
Sedan tror jag personligen att en \"lång\" etta är att föredra, ju mindre man behöver växla direkt efter starten desto bättre är det. Har man klipp i motorn så behöver man i alla fall växla relativt snabbt men man har då erhållit en betydligt högre hastighet än om man haft en kort växel. Ju mindre tid man tappar i början av loppet desto bättre, tiden har ändå en förmåga att rusa iväg alldeles för snabbt i början på loppet.. :D
Amazonb20
Posts: 29
Joined: Sat Sep 04, 2004 3:35 pm

Post by Amazonb20 »

Hej
Jag tycker det är så konstigt att det måste skilja så mycket i hästkrafter i en amerikanare och i en vanlig bil.....tex. amazon.....
Vi har en corvette med ca 450 hk och gör 13,56 på 402m på gatan med 295/50-15 däck.(inget fäste på hela ettan men man får smyga på)

Men skulle man ha som du Lundin hade ca 450 hk i en amazon så skulle man väl få en ganska mycket lägre tid???eller har jag fel?
Det är klart att corvetten väger mer, den väger ca 1600 kg....och en amazon 1200 kg(?)....så det är ju inte så hemst mycket som skiljer, eller är det vikten alt hänger på?
AndreasJ
Posts: 68
Joined: Mon Jul 26, 2004 9:43 am
Location: V:a Götaland// Tibro
Contact:

Post by AndreasJ »

Det är imponerande att läsa om Professorns Folka, hur snabb folkan var, hur många hästkrafter, skulle jag dra honom med min bil osv osv..
Med tanke på att hans sista race med folkan var för över 20 år sen!
Tänk att ha gjort ett sånt intryck på folk :shock: :shock:

Tips till er som vill läsa om Folkan/Professorn så var det en bra artikel
i Retro(Bilsport) för nåt år sen, har tidningen nånstan så kan dom som vill
få vilket nummer det var.
Amazon -65
Amazon -69
Volvo 142 -72
Cheva Malibu HGW -76

http://www.jungleriders.tk
Sveriges hårdaste amazonklubb..
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Betydelsefulla parametrar

Post by J.LUNDIN »

Fordonets vikt är en oerhört viktig faktor som merparten av de som rejsar nu för tiden verkar ha missat helt. Istället för att minska fordonets vikt så långt det går så försöker man trimma motorn till nivåer som dom inte klarar av rent hållfasthetsmässigt. Jag ser tyvärr exempel på detta hela tiden.

Rent empiriskt verkar det som att fordon med låg vikt i stort sätt alltid vinner starten även om vikt/effekt förhållandet är likvärdigt då man rejsar mot ett tyngre fordon med mer effekt.

En av anledningarna till att Folkan lever kvar i folks minne är alla vinster den presterade, om jag inte missminner mig så vann Olof +70 st utan förlust och det är inte illa pinkat.
OttoB
Posts: 31
Joined: Tue Mar 23, 2004 7:56 am

Post by OttoB »

Streetracing scene ändrade mitten av åttitalet, när det fanns sk. gatslicks att köpa. Folkans största fördel var just greppet. Jänkebilar putsade sina kvartsmiltider nästan två sekunder jämfört till vanliga gatdäck.

Inte att glömma lustgas som började bli mycket populärt.
med9999
Posts: 17
Joined: Tue May 11, 2004 8:00 pm

Professorn

Post by med9999 »

I den bifogade tråden finns länkar till ett reportage om Professorn för dom som intresserad.

http://www.shellkonto.nu/vwtyp1/forum/v ... php?t=4634
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: professorn

Post by www.straffe.nu »

Amazonb20 wrote:Hej Lundin
Du får ursäkta om jag verkar tjatig men.....

Fick tag på en gamal bilsport från 80 talet där det var ett stort reportage om professorn och hans folka.....
En jag känner läste detta och tyckte det verakde helt orealistigt att folkan med bara 200 hk skulle köra ifrån mycket vassa amerikanare.......han tror helt enkelt inte på det.

Det står ju att folkan gjorde lite snabbare än 14,5 på 402m...och att den toppade 190 km/h så hur kunde han köra ifrån dessa amerikanare?, säger han.

Han påstår att han skulle köra ifrån professorn med hans corvette -72 med 350 cui som gör 13,5 på gatan med gatdäck......han säger att utvecklingen har gått så mycket frammåt........men jag tror att han inte skulle ha en chans mot professorn......eller skulle han det med dagens "prylar"???

Om du orkar så skriv ett svar så jag kan övertala honom......
Hallå Amazon b20.

Det är inget konstigt med att köra från snabba jänkare med 200 hk.

Jag har gjort detta massor av gånger....... på gatan handlar det så mycker mer en om Hk.

Tex så körde jag från en Corvette 87 med en mycket starkare motor en vad jag hade i min Amazon, Vi drog från 0 - ca 180 kmh och vi var 3 st i min bil, Jag vet att killen i Corvetten drog fullt då detta är en kompis till
mig.

På stickan så gav min motor ca 170-180hk vid ett tillfälle på mantorp pga mycket sliten motor, (Motorn är bromsad till 198hk på bakhjulen vid ett tillfälle för många år sedan). Detta säger en hel del. Om Professorn kört 14,5 på 402m så måste jag säga att jag tycker det är en dålig tid! Jag har kört 14,03 på samma sträcka med en mycket tyngre bil som inte ska göra lika bra starter som en Bagge!

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Planterade \"bevis\"

Post by J.LUNDIN »

Jag förmodar att det var en hel del av er som följde diskussionen om alla fel i artikeln om min bil. Det här är precis det jag varnade för, läs alla bil artiklar med hjärnan påkopplad, påståendet om 14,5 s är garanterat \"blå rök och speglar\" dvs. \"planterad\" och har bara ett syfte, den att mörka rejält om folkans riktiga kapacitet....... :D

Förövrigt har jag en känsla att Olof följer denna diskussion och har rätt roligt åt oss, tyvärr kommer vi aldrig att få ut han på planen, det har han klart deklarerat tidigare då vi träffats. Troligtvis så gjorde folka tider runt 11,2-11,5 , men det är min högst personliga åsikt.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Planterade \"bevis\"

Post by Axel »

J.LUNDIN wrote:Jag förmodar att det var en hel del av er som följde diskussionen om alla fel i artikeln om min bil. Det här är precis det jag varnade för, läs alla bil artiklar med hjärnan påkopplad, påståendet om 14,5 s är garanterat "blå rök och speglar" dvs. "planterad" och har bara ett syfte, den att mörka rejält om folkans riktiga kapacitet....... :D

Förövrigt har jag en känsla att Olof följer denna diskussion och har rätt roligt åt oss, tyvärr kommer vi aldrig att få ut han på planen, det har han klart deklarerat tidigare då vi träffats. Troligtvis så gjorde folka tider runt 11,2-11,5 , men det är min högst personliga åsikt.
Men, vad är problemet, han kan ju inte förlora något på att berätta lite för oss som är intresserade? Eller är det så att han inte vågar? Rädd att bli mobbad resten av livet kanske? :lol:
man undrar ju...
Axel Wall
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Retsticka...?

Post by J.LUNDIN »

Jag tror snarare att det bor en \"retsticka\" i oss alla och den här diskussionen har aldrig startat om alla fakta funnits tillgängliga. Sedan så måste man alltid sätta alla tider och effekt uppgifter i ett historiskt perspektiv. Mina + 450Hp är idag inte speciellt upphetsande, på den tiden var denna uppgift väldigt provocerande bland dom som inte sett ljuset :D
Så mycket skit som jag fick från den samlade motor journalistkåren tror jag få har fått, tiden var då inte mogen för att påstå det jag då gjorde.... :lol: Jag tror att Olof gjorde rätt i att aldrig publicera några effekt uppgifter eller tider, därmed slapp han alla hårda diskussioner som det garanterat hade fört med sig. Så här efteråt har han nog rätt kul åt det hela.

Så, vi får nog fortsätta att spekulera, något svar lär vi aldrig få............ :)
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Retsticka...?

Post by Axel »

J.LUNDIN wrote: Så mycket skit som jag fick från den samlade motor journalistkåren tror jag få har fått, tiden var då inte mogen för att påstå det jag då gjorde.... :lol:
Vad var det som du fick skit för att ha påstått?

Sedan kan man ju jämföra dagens och 80-talets effektsiffror, en viss bil behöver ju betydligt fler hästkrafter för en viss tid på 402m idag, än vad som behövdes på 80-talet, eller har jag fel?

Det kan ju delvis bero på att man idag inte på samma sätt värdesätter ett brett register på samma sätt? alltså man kan ha samma toppeffekt, men en brantare effektkurva :roll:
Axel Wall
AndreasJ
Posts: 68
Joined: Mon Jul 26, 2004 9:43 am
Location: V:a Götaland// Tibro
Contact:

Post by AndreasJ »

Jo det var precis den artikeln jag menade som med9999 länkade till.
Sen håller jag nog med J.Lundin att Professorn sitter säkert och vrider sig av skratt när han läser våra inlägg..

Jag säger det igen, jag är imponerad att det fortfarande pratas om Professorn...

Mvh Andreas
Amazon -65
Amazon -69
Volvo 142 -72
Cheva Malibu HGW -76

http://www.jungleriders.tk
Sveriges hårdaste amazonklubb..
Amazonb20
Posts: 29
Joined: Sat Sep 04, 2004 3:35 pm

Post by Amazonb20 »

ja jag tycker att det är trist när man läser i dagens bilsport om nyare ris-kokarbilar......det verkar ju ganska enkelt att få mycket effekt ur dagens bilar än vad det var när det var populärt med amazon-trimning......man kopplar i en dator och slänger i en turbo så har man ökat effekten massor.....(visserligen så kostar ju detta en förmögenhet men...)
Sen så har ju dagens EVO 6-7-8 och de andra riskokarna fyrhjulsdrift och med det blir de ju nästan oslagbara på gatan.

Så om man ska bygga en street-bil som kör ifrån det mesta så känns det ju nästan menigslöst att bygga på en amazon.....och detta tycker jag är skittrist för gamla bilar är lite speciella.

En som har iallafall byggt på en gammal bil är ju Hilmersson med sin kompressor och turbomatade Opel manta.......den gör ju ca 10,50 på strippen......och det är fränt... (http://www.hilmersson-racing.com)

Visst jag tror ju att Lundins Midnight Blower skulle rasta rätt många bilar än idag......

Länge leve Amazonen......
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

Det går ju faktiskt rätt så bra att sätta turbo och dator (processorstyrd tändning och insprutning) på en gammal B20 också!
Axel Wall
Post Reply