Fråga till Lundin

Moderatorer
Amazonb20
Posts: 29
Joined: Sat Sep 04, 2004 3:35 pm

Fråga till Lundin

Post by Amazonb20 »

Tjabba.....

Det kanske har tjatats mycket om detta men....
Är bara lite nyfiken på hur det går med ditt amazon projekt?

När du sålde Midnight B.....sålde du motorn också då eller har du kvar den än idag?

Körde du mot professorns folka nån gång?
Läse ett reportage om han folka och jag har lite svårt att förstå att han var så överlägsen men det var väl viken kontra motorstyrka.....tycker att din amazon borde rastat honom lätt?


M.V.H en nyfiken Amazon B20
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Svar på gamla frågor

Post by J.LUNDIN »

Bilen såldes 1985, motor och växellåda finns kvar i mitt garage.

Ja, jag körde en gång mot professorn vid Norrtull och torskade beroende på att jag inte hade grejorna i ordning. När grejorna väl var i ordning ville han inte ställa upp och köra. Möjligen var det då omvänt förhållande, vad vet jag.... :D Själv är jag dock fortfarande helt övertygad att jag hade tagit honom om jag fått chansen då jag ville, men det får vi ju aldrig veta....... :?:
En av anledningarna till att han var så överlägsen var att han endast körde mot bilar med riktiga gatdäck. folkan var dessutom optimerad för den motoreffekt den hade. hans starter var som om bilen var uppspänd med en gummisnodd, det bara small, inte en tillstymmelse till att bakdäcken spann. Vinner man en till två billängder i starten med en turbobil så skall det till mycket effekt för att kombatanten skall köra ikapp och om, sådant händer bara på film...
Sedan vill jag här och nu avliva snacket om att man inte körde 402 meter vid Norrtull, det var precis det man gjorde om man inte var så totalt överlägsen att det var meningslöst att fortsätta. Vid dom tillfällena så svängde de tävlande av vid avfarten till karolinska sjukhuset.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

:D tippe det var for behandling for sjokkskader 8) :!: hehehe :!:
Amazonb20
Posts: 29
Joined: Sat Sep 04, 2004 3:35 pm

Post by Amazonb20 »

Ok tack lite kul info.......
Föresten vet du hur många hästar han hade i folkan?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Motor effekt ?

Post by J.LUNDIN »

Då det gäller folkans motor effekt, så uppgav Olof själv runt 200 Hp. Med tanke på storleken på det Rajay aggregat som satt monterat (E modell) och det uppgivna laddtryck som han körde med så var nog effekten snarare runt 220Hp, kanske till och med något högre. Bilen som sådan vägde runt 800 Kg raceklar vilket innebar 3,6Kg/hp, vilket jag tycker låter helt fel med tanke på hur bilen gick. Aggregatet han använde räckte till +450Hp och om jag inte missminner mig så körde han med ett turbinhus som hade A/R 0,8. Det fanns således potential för att ta ut mycket mer effekt än den han uppgav. Å andra sidan så åkte jag med honom då han gasade för fullt och jag var inte speciellt imponerad av draget, det där karaktäristiska turbo draget saknades exempelvis helt vilket torde tyda på en väldigt flack momentkurva, så det fanns förmodligen gott om vrid redan från låga varv och upp och det kan ju förklara varför starterna alltid var så explosiva.
Sedan var ju motorn ifråga en Corvair 6á som inte var speciellt hållbar ens i originalskick. Kraftigaste originalmotorn med turbo var på 170Hp och den hade en annan gjutning med separata insugskanaler vilket den motor som satt i folkan saknade. Där var insugskanalerna av modell limpa dvs. inte speciell flödes effektiva och det talar också för att motorn inte hade allt för mycket effekt.
De enda som säkert vet hur det faktiskt ligger till är ju professorn och han har jag försökt pumpa på uppgifter under många år....... :D
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Folkan och den s.k professorn

Post by robbanA »

Hmm nu måste jag ju få fråga ang denna folka som jag inte har en aning om vad det är för bil? Jag vill minnas att när jag satt och lusläste Bilsportstidningar på 80-talet så fanns det ett reportage om en folka som gick i Stockholm. Babyblue var färgen och den såg helt original ut på utsidan vad jag vill minnas hade den en V8 monterad? Man satt typ i baksätet och körde? Tror att det även i artikeln stod nåt om att han hade två likadana folkor en som han besiktade och använde plåtarna från för att kunna köra med den förmodligen olagliga V8-folkan?

Är det denna folka ni pratar om i denna tråd?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

....

Post by Amazon_V8 »

Tjena
Nej det är inte den V8-folkan de pratar om.Den dom pratar om är Professorns silvriga folka med turbomatad Corvair sexa som var med i bilsport nr 23 1980.Är väll renoverad numer till det skick den var i på 80-talet och har vart med i Wheels,en liten notis från antingen förra årets eller årets Bugrun.

RobbanA:
Den du pratar om är Hazze Lindholms folka som presenterades i nr 19 1981 för övrigt tycker jag att denna folkan är utan tvekan den ballast folkan som byggts i Sverige,har lusläst artikeln ett X antal gånger,undrar om den finns kvar fortfarande??V8 på ca 400 hk och nästintill fullt pro-stock dragracing chassie vad det nu innebar på den tiden,får man väll kanske ta med en nypa salt men helvete va tuff den bilen är/var.Men det står inte nånstans att han hadde två folkor som han bytta plåtar imellan.den var väll alldrig besiktad men eventuellt skulle ägaren prova på det där \"nya\" påfundet amatörbyggt fordon,vet inte om den någonsin blev laglig.
Amazonb20
Posts: 29
Joined: Sat Sep 04, 2004 3:35 pm

Post by Amazonb20 »

Jasså finns hans folka kvar i livet???....är det samma motor i den också.....körde den på bug run då?
Undra om den är lika överlägsen nu för tiden.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

V8-folkan

Post by robbanA »

Aha då klarnade det!
Det där med besiktning och plåtarna har jag säker blandat ihop med någon annan story kanske om en helt annan bil? Det var ju ett tag sen jag läste artikeln som sagt... Va sa du nr 19, 1981, hmmm 23 år alltså sedan, jag är förvånad att jag kom ihåg nåt över huvud taget!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Bilsamlare

Post by J.LUNDIN »

Denne Hazze Lindholm var något av en \"bilsamlare\", jag tror att han hade närmare 11 bilar i sitt garage på den tiden då det begav sig, de flesta var folkor, men han hade även en och annan jänkare. Han startade även en firma som jag har för mig kallade folkakliniken. Bilsport gjorde en hel del reportage på hans andra bilar också. Numer verkar han han köra runt i en Ferrari Dino, åtminstone dom gånger jag sett honom i samband med Stockholm Open.

Den silvergrå ägs numer av en \"retsticka\" vid namn Uland. Folkan har inte kvar Corvairmotorn den bytte professorn ut mot en originalmotor vid försäljningen, så den har han säkert kvar i sitt garagei något hörn.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

robbanA:det är bara att börja rota bland tidningarna om du har dom kvar hehe.Det var väll iochförsig inte heller så ovanligt att man bytte plåtar lite hur som helst då eftersom reglerna inte var det bästa eller va säger Lundin??

JLundin:Sånär som på motorn då hehe,men tillochmed det ensamma extraljuset i fronten satt där =)
Har för mig jag har läst nånstans att professorn ska stoppa ner corvair motorn i sin Karmann Ghia som han pular med,nån som kan bekräfta detta??
Folkakliniken,de känner jag igen hmm...

MVH Micke
Amazonb20
Posts: 29
Joined: Sat Sep 04, 2004 3:35 pm

Lundin

Post by Amazonb20 »

Lundin....jag kollade i en wheels från förra årets Bugrun och där stog det ju att han hade återställt den silvergrå till det skicka den var i på 80-talet...det är väl bortsett från motor då.

Nån som såg den på Bug run....vad satt det för motor i?

Jag kollade bilregistret och det var inte nån Uland som ägde den silvergrå....det var en Sundqvist i Domsjö.....den bytte ägare i April i år 2004.

MVH AMAZON B20
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Akademisk fråga.....

Post by J.LUNDIN »

Vem som står som ägare till en bil i registren behöver inte vara det i verkligheten, det finns ju många orsaker till detta, ibland rent skatte tekniska....... :D

Då Folkan såldes så följde inte vad jag vet motorluckan med, den var förutsättningen för att corvairmotorn skulle få plats. Det är möjligt att Uland fick köpa den av professorn efter att han köpt bilen.

Professorns Karmann Ghia hade en annan Corvairmotor monterad, en motor med separata kanaler i topparna både på insug och avgas sida. Det var jag som hjälpte Olof med att TIG svetsa de rostfria grenrören till motorn och det är minst 15 år sedan. Ghian var troligtvis tänkt att ersätta folkan som racebil, men förståndet tog förmodligen överhanden....... :D

När det gäller eventuella byten av regplåtar så tror jag inte att det förekom speciellt ofta, reglerna för körtillstånd och provkörning i samband med reparation var inte så hårda då så som det är numer. Folk var dessutom mer tuffa mot mässingsknapparna än vad folk är idag. det var många som sa sitt hjärtas mening rakt i ansiktet på dom utan några som helst omskrivningar :oops: . Det var ju inte så mycket ordningsmakten kunde hota med då, ombesiktning och eventuella böter för felaktiga däck mycket mer var det inte. Sedan var spelreglerna sådana att då lagen dök upp så flyttade man bara racen till något annat ställe dvs. minsta motståndets lag. det fanns ingen anledning till att diskutera med lagens företrädare om det inte behövdes men då det krävdes så kunde diskussionerna gå ganska hett till, man har ju som åskådare varit med om en del minnesvärda situationer.. :lol:
Amazonb20
Posts: 29
Joined: Sat Sep 04, 2004 3:35 pm

professorn

Post by Amazonb20 »

Hej Lundin
Du får ursäkta om jag verkar tjatig men.....

Fick tag på en gamal bilsport från 80 talet där det var ett stort reportage om professorn och hans folka.....
En jag känner läste detta och tyckte det verakde helt orealistigt att folkan med bara 200 hk skulle köra ifrån mycket vassa amerikanare.......han tror helt enkelt inte på det.

Det står ju att folkan gjorde lite snabbare än 14,5 på 402m...och att den toppade 190 km/h så hur kunde han köra ifrån dessa amerikanare?, säger han.

Han påstår att han skulle köra ifrån professorn med hans corvette -72 med 350 cui som gör 13,5 på gatan med gatdäck......han säger att utvecklingen har gått så mycket frammåt........men jag tror att han inte skulle ha en chans mot professorn......eller skulle han det med dagens \"prylar\"???

Om du orkar så skriv ett svar så jag kan övertala honom......
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: professorn

Post by Axel »

Amazonb20 wrote: Det står ju att folkan gjorde lite snabbare än 14,5 på 402m...och att den toppade 190 km/h
200 ÄRLIGA hk räcker till den tiden om det är en lätt bil. angående toppfarten, så kan man jämföra med en Volvo 164E från 72, den har 160 ärliga hk, och den toppar 192km/h (6000rpm på fyran och med 3,73 i utväxling)

tänk på att en jänkare väger kanske dubbelt så mycket som folkan! :idea:
Axel Wall
Post Reply