Marvel mystery oil

Moderatorer
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Är det någon som vet om denna olja finns att köpa i Sverige och vart i så fall?
Min lilla B18 ska bli överladdad och då ska överladdaren smörjas med denna olja.
Jag vill inte ha något annat för det är en Marvel oljeburk och då ska det vara den oljan...så det så...=)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Marvel mystery oil

Post by J.Lundin_ »

Tjena Robban, så du har dykt upp igen. Jag är fortfarande intresserad av att köpa de där prylarna som vi diskuterade runt för en helvetisk massa år sedan... :D

Marvel mystery oil verkar inte säljas i Sverige och för mig så framstår denna "olja" som en klar snakeoil produkt. Får man tro MSDS för deras olika produkter så innehåller "oljan" en massa olika lösningsmedel typ fotogen, naftalen, diklorbensen samt ett och annat bensin liknande ämne. Oljebasen tror jag är ren ricinolja, det var ju det man rekommenderade som tillsats vid körning med just Judson kompressorer. En droppe var sjätte sekund tror jag var rekommenderat i manualen till denna typ kompressor. Kul om du får igång anläggningen, det är ju inte världens bästa effekthöjare, kult statusen är nog rejält högre än eventuell effektökning.. :D :D Dom som äger oljemärket i USA är Turtle wax, SEAB som säljer detta vax i Sverige verkar inte ha denna olja i sitt produktprogram. Det är möjligt att du kan hitta oljan hos någon lokal speedshop ut i Sveriges långa land. :D

Själv skulle jag dock köra med någon form av ricinolje baserad motorolja, där finns det ju en hel del att välja mellan på marknaden.
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Tack för info... jo, någon vacker dag möts våra vägar för just dessa saker.
Det roliga är just att där de låg existerar inte längre så jag måste göra en ny koll.
Farsan rev sitt garage och byggde ett nytt så någostans ligger pryttlarna i det nya.

Jo, det är ett komplett Judson kompressorkit i fungerade skick.
Det är som sagt inte effekten jag är ute efter för då hade jag byggt något helt annat.
Kitet är från 1965 och min bil är från 64a så de passar bra ihop. Lite annorlunda 60tals trim under huven.
Jag bad min polare i USA posta en låda med olja så vi får se om den kommer fram eller blir stoppad i någon onödig säkerhetskontroll.
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Gunnar »

Hej,

jag har använt en Judsonkompressor i tio år nu och kunde snabbt konstatera att Marvel Mystery Oil inte längre finns att få tag på. Enligt den separata instruktion som följde med Marvels Top Cylinder Oiler får bara deras Mystery Oil användas, annars gäller inte deras tillverkningsgaranti. Det här är klart bara ett sätt att försöka slå vakt om en marknad och har ingenting med funktionen att göra. (När jag var barn fanns ungefär samma varningstext i alla radiomottagare: Använd bara Marconi rör, annars gäller inte garanntin och apparaten kan börja brinna).

Instruktionen för Judsonkompressorn säger bara: Use any good grade SAE10 detergent motor oil. Själv har jag kört med en hydraulolja, med utmärkt resultat, men kommer att testa en single grade SAE10 mineral olja nu i sommar. Stayt tuned...

Det finns ju ett antal Judsonanvändare i Sverige. Det vore intressant att få höra vilken olja ni använder.
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Marvel finns i USA fortfarande och den har inhandlats i dagarna.
Dock vill jag ha den bara för att det är en kul grej.
I vad för bil har du din Judson i? Inte en lila amazon som har härjat på Mälaröarna?
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Gunnar »

Jo, den sitter i en B20 motor i den lila Amazonen som fortfarande har Färjstaden på Svartsjölandet som bas.

När det gäller Lundins kommentar om den blygsamma effektvinsten, så kan jag hålla med så länge man bara ser på antalet hästkrafter. Men, med vridmomentet är det en helt annan sak, där min B20 levererar 175 lbft eller 240NM från c:a 2000 varv. Det är ju trots allt vridmomentet man känner i ryggen när man accelererar. Dessutom har bilen ett trevligt vinande från kompressorn, som jag skulle ha svårt att vara utan.
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Där ser man, då har jag sett din bil hos Elomek för rätt länge sedan.
Har ju mitt garage rakt över gatan, i det gamla SL garaget.

Har du gjort något mer med din B20? kompsänkt eller liknande?
Själv tänkte jag montera detta kit på en original B18B.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Marvel mystery oil

Post by J.Lundin_ »

Hög effekt är som sagt inte allt, ett bra lågfartsvrid är inte att förakta då man står vid rödljuset.... :D Har som tidigare sagt själv stått och tummat på en dylik anläggning i mitten av 70-talet. Prislappen låg då på runt 2000:-, vilket jag då tyckte var alldeles för högt i förhållande till effektvinsten, det blev turbo istället något jag aldrig ångrat.. :D Hansen Racing som sålde dessa kit till B18/B20 har jag för mig ville ha 3500:- på den tiden och i katalogen uppgav man en effekt ökning på runt 35%.

Dessa kompressorsatser är ett stycke kulturarv och förtjänar att vårdas ömt av respektive ägare.... :D
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Gunnar »

Robban S wrote:Där ser man, då har jag sett din bil hos Elomek för rätt länge sedan.
Har ju mitt garage rakt över gatan, i det gamla SL garaget.

Har du gjort något mer med din B20? kompsänkt eller liknande?
Själv tänkte jag montera detta kit på en original B18B.
Hej igen,

de första fem åren satt kompressorn på en vanlig B18 motor, som följt bilen sen den var ny 1966. Vintern 2005 flyttade jag till England med Amazonen, och ville inte göra det med en 40 år gammal motor som gått nästan 70’000 mil, så jag fick den utbytt mot en begagnad men väl genomgången B20, med följande modifikationer:

• Topplock med härdade ventilsäten.
• K-kam.
• Weber DCD 36/36 (Jag hade hellre använt en SU HIF8 men det gick inte av olika skäl). Judsonkitet levererades ursprungligen med en Holley förgasare som egentligen tillverkades för en 6-cylindrig lastbilsmotor (Willys) i början av 50-talet och som inte riktigt håller måttet.
• Extractorgrenrör och 2” avgassystem.
• 123 tändning. Innan jag skaffade den hade jag alltid problem med spikningar vid belastning. Jag testade med en knackningssensor och en modifierad fördelare, men de hjälpte inte. Fördelaren tog visserligen bort knackningarna, men bottendraget försvann samtidigt.
• Judsongrenröret har ett mycket tunt gods och orkar inte riktigt hålla upp vikten (12kg) från kompressorn. Grenrörsväggarna vill gärna spricka och jag har fått mer gods påsvetsat, och förstärkt upphängningen.

• En standardkoppling klarar vridmomentet utan problem, men överväxeln gör det inte. Min slirade vid fullgas i långa uppförslut så jag bytte ut den mot en förstärkt version.

Du självklart titta över och kolla in installationen.

Till slut kan jag bara hålla med Lundin om kulturarvet och vikten av att bevara det. Detta gäller för övrigt även SU förgasaren som funnits i marknaden i drygt hundra år nu. Grundprincipen är i stort sett oförändrad sen det första patentet 1905.
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Kompressorn är installerad och 2 gallon Marvel Mystery oli kom med posten i fredags.
Tankad och klar. Viner kul och vrid blev det!
Har inte pinat ut den ordentligt ännu men det är skillnad mot att bara åka med dubbla SU.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Marvel mystery oil

Post by J.Lundin_ »

Det låter nästan som om man skulle ta en sväng ut till dig någon lämplig helg framöver och insupa ljudet.... :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Hasse63 »

Bilder skulle sitta fint eller ett filmklipp eller både och :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

När jag startade upp allt efter montering så hade kompressorn ett ruskigt skramlande. Det lät som om man hade lagt i en hög muttrar som fick åka omkring.
Slog av och startade ett antal gånger och kompressorn fick olika ljud som inte lät speciellt trevliga.
Min garagepolare Jonas som byggt lite större kompressormotorer på en sådär 557 Cuin med metanol och injector sa att det inte lät bra alls men att han aldrig hört en sån här kompressor.
Jag ringde Gunnar och frågade om han kunde komma förbi med sin amazon så vi kunde jämföra ljudet.
Dagen efter kom han förbi och hans lät ju ganska mycket men med ett mer jämt skramlande ljud samt vinande.
När vi sedan startade upp min så lät den plötsligt som hans och efter det låter den så hela tiden...?
Göran visade bladen som slungas ut mot väggarna och de låter en del när de åker ut vad jag förstår.
Jag ska få en kontakt i USA som renoverar dessa kompressorer och säljer även lösa delar så jag ska inhandla lite renoveringsdelar att ha och byta ut.
Jag vet ju inte hur länge denna kompressor varit i drift eller om någon gjort något med den genom åren.

Bilder och Film kan jag alltid fixa men att lägga ut det här blir överkurs för mig.
Ser ni en elak amazon coupe...1800 i Sthlm som inte har tvättats sedan 1980 med Boyd Coddington yunk yard dog circus hjul på och viner så är det den.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Hasse63 »

Hur man gör kan man läsa här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=3188
Om du vill så kan du maila mig bilderna, PMa mig i så fall så får du adressen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by granfot »

Jag vill ju också ha en kompressor... :( Verkar ju skitfränt. :)
Post Reply