Marvel mystery oil

Moderatorer
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Marvel mystery oil

Post by J.Lundin_ »

Att dessa kompressorer låter är helt naturligt, rotorn sitter ju excentriskt lagrad och har spår in mot centrum där det sitter fjäderbelastade skivor/vingar, dessa trycks ut mot husets invändiga yta. Får dessa bitar ingen smörjning så skapas det rejält med oljud, det är därför man har den här oljeflaskan av glas så pytsar ut en droppe olja med jämna mellanrum. Dessa skivor slits med tiden och har kompressorn körts mycket så kan det vara idé att byta ut dom. Till den kompsats jag stod och fingrade på en gång i tiden följde det med en repsats. Jag har för mig att dessa vingar fanns att få i både stål och vävarmerad bakelit. Det är dock nästan 40 år sedan jag stod och fingrade på denna sats, så jag kan ju minnas fel... :D

Förmodligen var bitarna inte ordentligt insmorda då du startade för första gången..... :D
Nyggen
Posts: 7
Joined: Tue Apr 12, 2011 9:47 am

Re: Marvel mystery oil

Post by Nyggen »

Hei.
Eg har 3l med Marvel mystery oil.Kjøpte den i Usa til min Judson.
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Marvel mystery oil

Post by B230A »

BILDER :D :D :D :lol:
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Kom precis hem från USA och har med mig en renoveringssats till kompressorn, inte för att det behövs men framöver kanske.
Hittade även en liten halvliters plåtburk från 60 talet med Marvel Mystery oil så jag kan ha den i bilen så det matchar...=)
Fick hem 2st 1 gallons dunkar och har även ett 5 gallons fat på väg hem. Jag kommer att ha olja till hela Europa snart...
Som Lennart på VP sa, Om innehållet bara är hälften så bra som utseendet på fatet, så är det ett undermedel...=) Skitläcker etikett och läser man reklamen så var det Mystery oil som vann andra världskriget :lol:

Bilder får jag ta när jag tömt kameran, vi har bara tagit 2200 bilder samt 3,5 timmar film på 8 dagar...
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Marvel mystery oil

Post by B230A »

Nu har du allt haft tid på dig å lägga upp bilder ;)
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

http://www.garaget.org/Robban-S

Här finns några bilder på bilen...=)
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Marvel mystery oil

Post by Ragge »

här står en kompressor tillsalu .... om det är en sådan ni snackar om ??

http://www.blocket.se/alvsborg/Judson_K ... 9.htm?aw=1
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Marvel mystery oil

Post by J.Lundin_ »

Ja, det är precis denna modell av kompressor som vi har avhandlat ovan :D
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Just så!
Det saknas lite saker till den bara men precis det kitet är det.
Vad jag kan se så verkar drevet rätt litet vilket bör få kompressorn att överladda en del om man använder standard drev till vevaxeln.
Då måste man mickla med tändning och kompresion för att inte få problem.
Startade upp min i helgen och tog en sväng!
Hällde ner dågra deciliter marvel mystery oil rakt ner i förgasarn så kompressorn skulle få sitt vid uppstart och den hoppade igång direkt. Körde en sväng runt kvarteret och insöp vårkänslor med bröl och vinande...=)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Marvel mystery oil

Post by J.Lundin_ »

Man får väl snart bege sig ut på landet och höra på vinandet, om det är som jag minns från min gröna ungdom :D
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Annars ska jag chockera en firma som heter SBP den 5 maj på veteranbilsbesiktning.
Man får väl spanska flaggan när man visar upp sig...=)
Åker bara in och ser vad dom säger om eländet...
Gyllenberg

Re: Marvel mystery oil

Post by Gyllenberg »

Ekerö, det är väl inte så hemskt långt från Uppsala? Vore fantastiskt trevligt att se en sån där i verkliga livet! Jag och min amazonägare till arbetskamrat kanske kunde göra ett studiebesök någon dag?
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

Bilen gick igenom besiktningen med blankt papper. Knatten som besiktigade visste nog inte hur en P1800 ska se ut under huven...=)
Så nu får man vina runt i 2 år till då...
Tja, det är väl bara att ta en dag och åka ner, jag pendlade mellan Ekerö och Uppsala i 2 år så det tar ganska exakt 55 min mellan boländerna och Ekerö..
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Marvel mystery oil

Post by J.Lundin_ »

Med hur blytung gasfot då.... :D Jag vet ju hur lång tid det tar hemifrån mig och ut till dig och jag vet hur lång tid det tar hemifrån mig och till Uppsala, Hmmm. Dom där siffrorna som står på vägskyltarna är troligtvis inte rekommenderad minimum hastighet.... :D :D
Robban S
Posts: 18
Joined: Thu Mar 08, 2007 7:20 pm
Location: Ekerö
Contact:

Re: Marvel mystery oil

Post by Robban S »

njaaa, kanske lite fortare då... körde på 45 min en dag när det var lite bråttom och det var inte med en P1800 då heller....
Men under timman är inga problem...;)
Post Reply