Optiflow topplock.

Moderatorer
Post Reply
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Optiflow topplock.

Post by mekomaskin »

Hej!
Man stöter ibland på beteckningen Optiflow-topplock när man läser om gamla B20 rallymotorer från 70-talet.
Skulle visst ha varit någon variant med resta insugskanaler och upp och nedvänt SU-insug på en platta mot toppen.
Är det någon som har med lite mera info och gärna några bilder på hur de var gjorda?
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Optiflow topplock.

Post by jonny »

Kolla i B20 motorporrtråden lite längre ner , där finns det bilder på Lindqvist topp .
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Optiflow topplock.

Post by J.Lundin_ »

Om det är dom toppar jag tror det handlar om så fräste man hål i vinkel ned mot ventilen, stoppade sedan ner rör som tätades mot stumpen som var kvar av originalets insugskanal. Det påstås att man i vissa fall använde en o-ring till detta, vilket jag tycker låter tveksamt med tanke på hur tunnt det är med material innan ventilen. Röret fästes sedan genom svetsning mot toppen och försågs förmodligen med en lämplig anslutningsfläns. Jag tror inte att dessa toppar var någon större succé eftersom dom inte fick någon stor spridning.
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: Optiflow topplock.

Post by Lindqvist Racing »

Legendariske Kalle P, som höll till i Växjö, tog fram en B20 topp med resta insugskanaler, som han kallade Optiflow. Det kan ha varit redan på 70-talet. Såldes bl.a. av Växjö Bildelar. Jag såg en B20 motor med sån topp i en monter på en bilmässa i Växjö. Det kan ha varit runt 1980, minns inte riktigt. Insuget var specialgjutet för denna topp. För något år sen, när jag var hos Göran på GMT i Hovmantorp, hade han en sån topp inne för renovering. Göran "gick i skola" hos Kalle P en gång i tiden, han vet allt om hur det ligger till med optiflowtoppen. Vill ni ha mer info om toppen så kan jag fråga Göran. Eller till och med kanske få honom att skriva här.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Optiflow topplock.

Post by J.Lundin_ »

Ja, det vore kul att få läsa mer om dessa toppar.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Optiflow topplock.

Post by mekomaskin »

Instämmer! Sådan här historik är intressant. Jag vill också gärna veta mer. Skulle vara suveränt om någon har några bilder också.
Post Reply