Page 1 of 1

Ännu en kamaxelfråga...

Posted: Thu Sep 29, 2011 8:38 pm
by granfot
Så i mitt senaste traderafynd så följde det med en kamaxel som jag är lite nyfiken på. Vet ingenting om den mer än märkningarna som jag radar upp nedan, men den ser rätt osliten ut, och förutom lite ytrost så verkar den vara ok. Tankar och idéer om vad det är för nåt?

På den tjocka änden av kammen så står det i gul/beige text: .33. (Med punkterna) och under så är det tre blåa punkter. Tror det är en etta stansad med, svårt att se.
På sidorna så står det på den ena: C1 CWC H-18
och på den andra: D1 OBT10 Made in USA

Såg något om att OBT10 hade med gjutningen att göra (Om jag inte minns fel.) Men är det någon som känner igen färgmarkeringarna på gaveln? Antar att den är omslipad, eftersom något lagt ner tid på att färgmärka den.

Re: Ännu en kamaxelfråga...

Posted: Sat Nov 12, 2011 11:06 am
by Vanheden
Jag tror det är en USA tillverkad D-kam

Re: Ännu en kamaxelfråga...

Posted: Sat Nov 12, 2011 5:08 pm
by Hasse63
Mina kammar är nerpackade så... men CWC är från USA som det sägs ovan.. Står det inget i ändarna, på min D-kam står det i i framkant medan det stod S772 i bakkant på K-kammen.

Re: Ännu en kamaxelfråga...

Posted: Sat Nov 12, 2011 5:53 pm
by mekomaskin
Hej!
Dom siffror och bokstäver som är med från gjutningen kan du glömma.
Dom säger ingenting annat än vem, var och när som har gjutit råämnet.
Det är först vid slipningen det bestäms vilken profil det blir.
Du måste leta efter stansade eller graverade siffror i ändarna för att hitta något som kan tala om vilken profil det är.
Sedan kan du ju alltid mäta lyfthöjden med ett skjutmått för att få en grov uppskattning om vad det är för något.

Kan dessutom nämna om att det i stort sett bara finns CWC kamaxelämnen idag, så nygjorda råämneskammar brukar vara slipade på sådana. (sedan finns det kanske en och annan trimmare som väljer att svarva eller slipa ytan på hela kammen så att man inte skall se att det är ett vanligt CWC-ämne den är gjord av.)

Nu kommer säkert någon att lägga in en kommentar om att det är bättre med omslipade Volvo originalkammar, men det blir en viss begränsning med vad man kan göra av sådana: tänk dig att du har en originalkam med ganska spetsiga nockar, och du vill slipa fram en med högre lyft, rundare toppar på nockarna och annan vinkel mellan dem, men du kan inte lägga till något material.....

Re: Ännu en kamaxelfråga...

Posted: Sun Nov 13, 2011 12:27 am
by granfot
Hmm, jag får ge mig ut och studera kammen lite noggrannare vid tillfälle. Just nu ligger den bara och tar upp plats. (Rätt nöjd med R-kammen som sitter i nu, den här vet jag inte ens om den egentligen skulle följa med i köpet, så den är bonus. :) )