Rover v8

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rover v8

Post by Hasse63 »

En släkting bytte motor (V8) i en Rover där lagringen till fördelaren var så glapp att oljetrycket sjönk till 0 vid tomgång... kan vara bra att kolla upp kanske?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Post by sotarn »

Tack för Era tips :D . Sotarn
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Rover v8

Post by Devil »

Vet om iallafall 2 med Rovers V8 och BW35 automat som är/var reggade med bytt motor inom 150hk/195Nm! kolla det med bilprovningen och sfro!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Post by sotarn »

Jasså :D va trevlig info,då kanske man slipper lägga ner allt för mycket jobb på att få den igenom besiktningen. Har föresten inhandlat mig 1st rover V8 :D nu i veckan, Väntar bara på att den skall levereras 8) . Kommer tillbaks med mera info när jag fått hem den.
Mvh Sotarn.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Rover v8

Post by 122 S 1966 USA »

Hej,

du får inte plats till en BW35, om inte bilen är född m automatic låda ??

detta är samme låda, och även m en Amazon automatic, är det dåligt m plats.

Lådan ifrån en Volvo 142 GL har ochså den tjocka akslen, plus overdrive, så den går ochså att använda.
Plusset i denna sammenhäng är att man kan använda Amazon koblingskåpa.

En annan krånglig del av projektet, är oljepumpen,
den och filtret sticker rakt in i styrarmarna på Amazonen när motorn väl är lagt i.

Min V8a ligger i bilen UTAN störra kaross modefikationer, har flyttat hålet for original spaken.
Plus lite andra smågrejor :wink: men nu e min ju inget "Yank left overs" heller.

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Post by sotarn »

Tjenare christian o tack för tipset :D . Hade iof tänkt ha en M41 så förhoppningsvis skall et inte va några problem :roll: . O ja M41 kanske är för klen men jag tänkte prova till en början med, sen skall jag fixa något kraftigare 8) . Problem med styrarmen säger du, kanske du vet något tips på hur man löser det :? ? Mvh Sotarn
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Rover v8

Post by 122 S 1966 USA »

Hejsan Sotarn,

jeg ser fortfarende en av killarna som byggde R V 8a i sin Ammis på 80io talet.

kan fråga om han har bilder kvar ?
denna bil var född m BW35 autolåda, och hadde myckett störra växellåde tunnell, men han byggde ändå ut, for mer utrymme.

vinsten m en overdrive låda, är att du kan använde en std bak aksel m 4.10.

Du får inte¨använde en vanlig overdrive låda, du ska hitta en typ J - den hållar.

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Post by sotarn »

Hej igen Jens :D . Det är en M41 j type Jag har :D ,så den borde då funka :) . Det hade varit hygglo om du kunnat fixa bilder på ett V8 bygge i Amazon,hade tänkt själv bygga i åttan utan att behöva kapa i karossen :roll: . Mvh sotarn
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Rover v8

Post by 122 S 1966 USA »

Hej igen, här är en present från mig till dig.

denne bil har varit utstalld på Vallåkra for många år sen, och han forklarer hur man får plats m motorn i teksten.

tyvärr ska man logga sig på for att se bilder :roll: och det kostar pengar :x

http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... m=1&itbs=1







Här är en bild av en annan

http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... m=1&itbs=1
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Post by sotarn »

Tack för bilderna :D . Synd bara att den ena sidan kostar pengar :( . Skickar bilder på min inhandlade motor när jag fått den :D . Häls S
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Rover v8

Post by A-masen »

122 S 1966 USA: På den senare bilden, den silvergrå Amazonen, tycks man ha bytt plats för batteriet och värmesystemet. Kan det ha med utrymmeskravet att göra?
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Rover v8

Post by 122 S 1966 USA »

A-masen wrote:122 S 1966 USA: På den senare bilden, den silvergrå Amazonen, tycks man ha bytt plats för batteriet och värmesystemet. Kan det ha med utrymmeskravet att göra?

Hej,

Ja dom som la i Rover V8, hadde problem m plats, v varmpaketet
i och m växellåde tunnellen skulle höjas.

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Post by sotarn »

Hej igen :D . Bara en vecka kvar tills motorn kommer :mrgreen: skall bli kul. Hade bara en fundering ang sprängkåpan,Hade tänkt anv en m41 jtype(långspak) till rover8 o det verkar inte finnas någon adapter platta att köpa färdigt så jag antar att man får fixa en själv :roll: . Planen va isf att man tar sprängkåpan ifrån rover motorn o delar den o sen tar man sprängkåpan från b20 och delar den med,sen svetsar man ihop roverkåpan främre del med b20 bakre del så får man kanske en kåpa som funkar :? . Eller va tror ni? Kan detta funka? Väldigt tacksam för svar. Sotarn
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Rover v8

Post by TVR »

Ja det är så man brukar göra. Kräver en del inmätning så att axeln hamnar helt rakt så du får vara mycket noggrann. Kan nog vara värt att bygga någon form av jigg.
Alternativet kan ju vara om det går att använda Roverns "sprängkåpa" i sin helhet och lägga en adapterplatta mellan änden på kåpan och lådan. Då kommer du kanske att behöva göra en förlängning på axeln så den styr i pilotlagret.
Sök på sävarturbo-forumet. Där finns en hel del folk som svetsat BMW-lådor så de passar till t ex Volvo och lagt ut bilder på det.

Jag är mycket tveksam till att köra med M41. Överväxeldelen kommer inte att palla vridmomentet så du kör bara sönder den. Det är även tveksamt hur länge själva lådan håller. Hade själv hellre satsat på antingen en M400 eller en Getrag/ZF från en BMW. Fast med BMW alternativet går det inte så smidigt att få till långspak så det går bort.
Det är ju lite jobb med att göra om sprängkåpan och det känns dumt att först göra en för M40/41 och sen behöva göra en ny igen för en annan låda när M41an rasat....


Ja jag vet att det inte är en sprängkåpa egentligen men de brukar kallas så. "Svep" säger en del men det är ju lika konstigt det. "Bellhousing" på engelska är mer beskrivande.....
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rover v8

Post by Hasse63 »

Kopplingskåpa är vad det är och de försöker Lundin banka in i våva huvuden. :D

Sen tror jag själva OD håller bättre än själva lådan, ODn satt ju på 240 turbo vad är skillnaden i vrid? Om du nu vill ha en volvo låda så är M46 hålbarare, så spar M41an

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply