B20 med elektronisk insprutning?

Moderatorer
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

B20 med elektronisk insprutning?

Post by sn@kesh!t »

Har haft funderingar kring o bygga en b20 med insprutning till Amazonen då hk antalet blir lite roligare och bränsle ekonomin blir desto bättre :) Såg att de fanns en tråd om någon här på forumet som hade byggt med ms på sin 69a och har där igenom fått lite bättre insikt i de hela men många frågetecken kvarstår.
Tex med tändningen, triggerskiva o impulsgivare till detta osv. Samt detta med mappning osv.

Finns de någon vänlig själ här som vill berätta ett o annat om detta med installation av ms osv ? :roll:

Mvh Zebbe
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by A-masen »

Jag har inget att berätta om ämnet som sådant, men sök efter inlägg av Hillman och Stoffe. Det är dom som jag kommer på som har gjort något liknande.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by Stoffe »

Hej

Det var min Amazon -69 som är byggd med mycket begränsad budget och allt som kan vara begagnat är det. Nu var det nog 3 år sen jag byggde den installationen och den fungerar mycket tillfredställande även idag, trots flitig användning.

MS boxen går att löda om för olika tändsystem, man får välja ett och sedan modifierar man boxen efter det och ställer in de specifika inställningarna i Megatune eller TunerstudioMS som man kopplar upp via dator till MS boxen. Allt detta fungerar utmärkt under linux vilket kan vara skönt att veta om man har en gammal och seg dator som inte orkar med en windows installation.

Triggerskiva eller triggerhjul som det oxå även kallas monteras i regel på vevaxeln i någon utav ändarna, det

Se denna lilla bild (kommer från triggerwheels.com som säljer universaltriggerhjul)
Image

När triggerhjulet sedan roterar så läser en liten läsare, impulsgivare som antingen är en VR-givare eller en hallgivare. (båda bygger på att induktion, dvs förändringar i magnetfältet) När tänderna på skivan far förbi givaren så förändras induceras en liten ström som i sin tur går vidare till en tändmodul vidare till MS-boxen alternativt direktkopplad till MS-boxen. Givaren sitter fast monterad på motorn med minst två bult. Det finns alltid ett extra stort hack i triggerhjulet för annars vet inte programvaran i MS-boxen när den ska börja räkna tänder, den vet inte när motorn är nollad annars. Det extra stora hacket är istället för en tand som skulle kunnat ha suttit där. Jag fräste mig ett triggerhjul utav min befintliga remskiva 36-1, dvs 36 tänder där en är borta, alltså 35 tänder och ett hack, hacket kanske kan kallas för mellanrum för en mer rättvis beskrivning.

Man kan även ta varvtalsignal från sin fördelare med brytare, det tillvägagångssättet kallas för dizzy nånting, jag rekomenderar inte fördelare överhuvudtaget vid en sådan här installation. Om man har en trasig fördelare så kan den bli ett utmärkt fäste till en EDIS tändspole så ser det nästan lite orginal ut då tändkablarna går från samma plats som tidigare :)

Mappning är själva inställningen utav bränslet, MS-boxen får signal om varvtal och undertryck från insuget. (övertryck vid laddtryck om man har sådana finsesser) Man ställer helt enkelt in 3-dimentionell graf som har varvtal som x-axel (den liggande axeln) och insugstryck som y-axel (i djupled) och själva höjden ställer du själv med hjälp av piltangenterna och knappen shift. Vid bränslemapp så är höjden bränslemängd och tändmapp är höjden förtändning i grader. en 12x12 mapp innebär att man har 12 steg i varje riktning, 12x12=144 och det innebär 144 punkter där man kan ändra inställingar för den mapp man jobbar med.

Jag tycker man ska börja med att få ihop en box och bygga sig en elhärva alternativt köpa en uppmärkt elhärva som man bara behöver montera på kontaktstycken. DIY-autotune säljer både byggsatser, elhärvor osv..

Många svar ang MS-installationer kan man hitta på http://www.megamanual.com dock på engelska. Det går inte att få själva programvaran som man jobbar med på något annat språk än just engelska vad jag känner till heller.

Billigast blir att hitta alla delar till den fysiska MS-installationen från en skrotbil som har bränsleinsprutning, då ser man oxå hur bränsletrycks regulator osv är kopplat så flyttar man enkelt över den till sin egen bil. Jag bygger mina MS-boxar som byggsats, jag rekomenderar att man har god vana med liten lödpenna och då ska man oxå skaffa sig en stimulator så att man kan testköra sin box utan att behöva koppla in den i bilen.

Svårast är att få tag på ett insug med spridarfäste, det finns beg insug till B20E som satt i P1800, 140 vad jag känner till. Dock så saknar insuget spridarfästen orginal vilket man får komplettera med själv i efterhand. En insprutningstopp med spridarfästen är ju annars ett alternativ, då passar inga nya spridare från t ex SAAB osv.. och man kan inte heller byta topp som man vill.

Jag svarar gärna på fler frågor, det är riktigt kul att ha modern insprutning i en amazon. Jag är jättenöjd med min egen bil.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by sn@kesh!t »

Tackar, har läst och även gjort ett inlägg i din tråd. Har ett o annat frågetecken kvar dock. De här med att löda kretskorten efter vad man väljer för tändning osv. Finns de info om hur man ska löda allt då? Eller är de sånt man får lista ut själv?
På vilka fordar sitter denna EDIS tändspolen och hur fungerar den?

Mvh Sebastian
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by Weber_b20 »

Det finns en (engelsk/amerikansk) monteringsanvisning på deras hemsida....
Är man osäker, så kan man köpa färdigbyggd. Antingen som v3.57 (ytmonterat) eller köpa v3 som någon här i sverige byggt ihop. (v2.2 går fortfarande att använda, men rekomenderas endast till snåla personer :wink: Därav att jag har ett sånt kort! )

se denna Blocket annons Mofid har även annons på megasquirt forumet, och är vad jag förstått väldigt erfaren och duktig på dessa sprut.

Edis har jag ingen erfarenhet av, så det låter jag bli och svara på.
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by sn@kesh!t »

Jaha okej, nu blev jag även lite fundersam hur man ska fixa varvmätaren då jag ska ha 140ins gt instrument i den.
Har letat efter en b20e insug länge nu men bara för att man letar efter ett så finns de inget ute på tradera eller blocket :lol: :lol: Innan man inte hade en tanke på de så dök de upp lite då o då tycker jag :shock:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by A-masen »

Jag hoppar in igen i den här tråden. Jag vill inte spela över eller nervärdera andra på något sätt, men om man inte har kunskap med lödning, så skall man nog inte ge sig på ett sådant projekt som ett tändsystem.

Utan att skryta: Jag har jobbat ca 25 år inom elektronik-tele-IT-branschen. (Ericsson) Där gällde avklarat och godkänt lödprov vart femte år för att överhuvudtaget få röra vissa kunders utrustningar. I vissa fall gällde varje år. Och det var alltså kunden som ställde kunskapskraven, inte Ericsson. (Men Ericsson skulle se till att allt var godkänt)

Hursomhelst, på en så viktig enhet som tändsystemet i en bil måsta allt fungera till max i alla upptänkliga och även oförutsedda lägen. Så har man ingen tidigare erfarenhet av lödning, så skall man nog köpa en färdiglödd utrustning. Många gånger finns det ju även sådant som halvfabrikat. Alltså att man bygger in ett färdiglött kort i en box och drar kablar etc. etc, efter anvisningar. Finns det inga klara och tydliga monteringsanvisningar, helst på svenska, på det projekt man spekulerar på, så välj ett annat!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by Stoffe »

Hej

Det finns möjlighet att koppla in ditt varvtalsmätare oavsett om du väljer EDIS eller annat tändsystem. Om du väljer EDIS så tar du varvtalsignalen från IDM utgången på pin 2, det står inte så tydligt i megamanualen har jag för mig.

Som A-masen även skrev, lödningarna måste bli bra för det ska fungera. Man vill ju ha driftstabilitet. Om man är helt grön på att löda så bör man kanske börja med ett enklare projekt. MS V3 korten är rätt så känsliga trots allt, det är väll till och med 4 lagers kort om jag inte minns helt fel?

Hur som helst, vill man börja lära sig något nytt ämne så måste man börja någonstans. Jag har flera gånger funderat på att visa upp min bil på någon Amazonträff men det har tyvärr inte blivit av dumt nog.

Jag själv har ingen som helst elektronikutbildning förutom att vara hobby/hemmapulare. Vad gör det egentligen? Bara man får slutresultatet att fungera tillfredställande.

Den infon som behövs för att löda och välja tändsystem finns på megamanual.com om man kör orginal programvara. Det finns något som kallas för extra koden, det är en tredjeparts programvara och stödjer betydligt fler funktioner och finesser. Man får titta i respektive manual beroende på vilken programvara man väljer. Jag föreslår att som nybörjare köpa ett V3 kort med MS2 processor med orginalkod. Sen kan man ändra och bygga om precis som man vill när man vill bygga vidare på sin motor.

EDIS sitter på ford 80-90 tal, titta i megamanualen så finns det fina bilder och beskrivningar på bilar som dom sitter på. Man behöver nödvändigtvis inte välja EDIS som tändsystem men det råkar vara väldigt driftstabilt och pålitligt, dessutom får man en "limphome" funktion. Dvs om utgångsteget på msboxen skulle gå sönder så får man en fast tändpunkt på 10 grader så man kan köra hem. Inget som händer speciellt ofta kan jag tillägga.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by sn@kesh!t »

Ja då förstår jag lite bättre, ska sätta mig ner o läsa igenom megamanualen när jag har tid någon dag.
Vad de gäller lödning så har jag lödat lite. Jag är ju ändå utbildad bilmekaniker och i skolan så skulle man kunna löda. Kan inte påstå att jag är jätte bra på de. Men finns de direkt hur de ska sitta så är de inga problem. De är just hur man ska planera upp hur komponenterna ska sitta som är de svåra i mitt fall :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by Stoffe »

Hej

Att läsa i megamanualen är ett måste för den som ska bygga sig/modifiera sin Megasquirt installation. Utan den klarar man sig inte så långt.

Ang löda kretskortet som byggsats så finns en jättebra byggbeskrivning under rubriken V3 Assembly, där får du ihop själva kretskortet till grundutförande. Sedan går du ner till rubriken Megasquirt II och sedan underrubriken Ignition, där väljer du ett alternativ, det du tänkt använda. Följ sedan instruktionen där, det står hur man kopplar själva kabelhärvan till MS-boxen och sedan hur man modifierar sin box.

Om du ska hålla ner kostnaderna till så låg budget som möjligt så blir det billigare att bygga sin box själv förutsatt att den funkar efter du byggt ihop den. Vilket jag säkert tror att den gör om du är noggrann.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by sn@kesh!t »

Ja noggrann måste man ju vara, gör om gör rätt är inget jag vill göra.

Du skrev något om en stimulator, är de en dyr historia ?

Mvh Sebastian
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by Weber_b20 »

"Jimstim 1.5" kostar 59dollar på diyautotune.com Helt okej pris, och en bra lödövning INNAN man börjar på själv Msq boxen :wink:
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by Skrotnicke »

Jaha, pojkar!
Försökte avhålla mig från inlägg i denna tråden men...
Ni vet väl om att B20 fanns med insprutning som original i en del 140:or.
Hade en själv (-73:a), och den gick riktigt bra! 124 hp/DIN-135 hp/SAE om jag minns rätt.
Borde bespara en hel del jobb om det går att hitta en så´n på skroten.
Känns lite som att gå över ån efter vatten det här med att ta insuget från en så´n motor och köra med hembyggd elektronik. Tror inte på att man får fler hästar i ett så´nt system.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by TVR »

Visst funkar de gamla grejorna i sitt originalutförande. Fast det har trots allt hänt en hel del med styrning av insprutningssystem sen tidigt 70-tal. Man kanske inte nödvändigtvis får fler hästar på topp (beror ju trots allt på mer delar än styrningen av sprutet) men det är betydligt enklare att mappa ett modernt system än att försöka justera in ett gammalt D- eller K-jetronic. Man kan inte jämföra dem med varandra.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 med elektronisk insprutning?

Post by Stoffe »

Anledningen till att man väljer just ett MS är för att man vill kunna ställa in motorn själv, tänk om man vill prova en annan kamaxel, turbo konvertera, byta till trimtopp osv osv? En Etanolkonvertering är t ex en lätt inställning på req fuel och lite finmappande på sin höjd.
Så fort man gör minsta förändring av motorn så stämmer helt plötsligt inte mappen i den analoga D-jet boxen längre. Det räcker inte att vrida på CO potetionmetern på D-jet boxen för att motorn ska gå bra över hela registret om inte motorn överenstämmer med orginalmappen.

Det jobbiga med att konvertera sin Amazon med B20 är just att få tag på ett insug och bygga ett är oxå ett jobbigt projekt, spridarfästen osv är inte så lätt att få till. Man spar helt klart mycket jobb på att få tag på något som passar "bolt-on"

Med MS öppnar sig möjligheterna för andra tändsystem och man kan bygga ut och utveckla både motor och lägga till flertalet funktioner själv, vilket inte går med ett D-jet. Däremot kan man köpa allt från skroten utom just den analoga styrboxen om man nu hittar en B20 med komplett D-jet på skroten, till och med de nyare och nyss så vanliga 240 bilarna börjar bli minska i tillgång. Då slipper man bygga så många delar själv.

Ang gamla spridare så fungerar det mycket bra att tvätta dom i ett ultraljudsbad med avfettning, gärna spola dom baklänges och framlänges några gånger med just avfettning så blir de nästan som nya, spridare är svindyrt att köpa nytt.

Fler hästar kanske man inte får men man kanske får betydligt mer exakt hantering utav insprutningen. D-jet är häftigt på en fin 140, P1800 eller 164 där de satt orginal på bil helt i orginalskick tycker jag personligen.

En bra bok ang ämnet D-jet och alla möjliga K-jet KE-jet, LH-jet osv är "How to tune and modify bosch fuel injection" Där står många bra tips och trix på ovannämnda insprutningar och bra beskrivningar hur man fixar många fel själv. Den är på engelska och ganska lättläst.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply