B20E

Moderatorer
Post Reply
villej
Posts: 6
Joined: Sat Dec 03, 2011 10:19 pm

B20E

Post by villej »

Det här inlägget ligger även på 140-klubbens forum, men jag lägger in det här då det är lite dåligt med fart på deras forum.

Bilen i fråga är en 144 -69, men då min fråga rör en B20 hoppas jag att den även passar Amazonklubben.
==========================================================================
Hej!

Jag funderar på att uppgradera min drivlina från BW35 med B20A till M41 med B20E (megasquirt för tändning och bränsle). Detta innebär anpassning av bränsletank, en extra bränsleledning, samt montering av nya växellådsbalk, koppling mm. Så mycket står klart, men vad gäller själva motorblocket och generatorn återstår en del frågetecken:

Behöver jag köpa en 55A -generator (nuvarande dito klarar bara 35 A samt max 6000 vevaxel-RPM) för att klara elbehovet med marginal? Datorn, det elektroniska wasted-spark -systemet (Ford EDIS), men framförallt bränslepumpen drar ju en del extra kraft. Bilen är en 69:a utan extraljus.

Min nuvarande A-motor verkar vara i hyffsad kondition efter 25 000 mil med ganska låg bränsleförbrukning (renoverad förgasare), men jag misstänker att missljudet som ibland uppstår under motorbromsning på högre varv är kolvskrammel. Vad krävs för att bygga om min existerande maskin med ett bra resultat? Räcker det med en tyngre svänghjul, E-topp, nya lager, E-insug och utblås samt en K-kam med nya lyftare? Kan man eftermontera den oljekylning som ska finnas på endast E/F-motorer? Bör jag istället satsa på en original E-motor som jag renoverar?

Jag tänker inte köra rally utan eftersträvar den perfekta bruksbilen: hyffsad bränslekonsumtion, pålitlighet, kraft för att passa in i modern trafikrytm, men framförallt en med stil och klass (Edit: Om man inte har råd med en Amazon dvs :)

Ville
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20E

Post by A-masen »

Det här med generatorn, i teorin är det bara att lägga ihop effekten på alla elförbrukarna och försöka bedömma om generatorn räcker till*. En större generator är ju annars inget märkvärdigt. Den växer några centimeter på längden, men plats finns ju. Du bör även fundera på ett större batteri i så fall så att du har en stor batteribank att ta utav. Ta till så mycket som det finns rimlig plats för.
Volvo 140 med E-motor hade för övrigt 55 Ampere generator vid leverans. Så bara där har du en klar riktlinje.

*En jämförande (teoretisk) beräkning. En strålkastarlampa drar ca 60 watt. Kan du tänka dig att ständigt köra med en tredje strålkastarlampa? Eller en vindrutetorkarmotor, den drar 100 watt på moderna bilar. Kupefläktmotorn vet jag inte maxeffekten på, men den är säkert något liknande? En bränsletryckpump på en Volvo 240 F-motor drar i storleksordningen 50 - 60 watt. Och på dom bilarna har man dessutom två pumpar, så det blir lite till.
Men intressant projekt. Kör hårt!
villej
Posts: 6
Joined: Sat Dec 03, 2011 10:19 pm

Re: B20E

Post by villej »

Att jag skulle "komma undan" med originalgeneratorn måste ha varit ett resultat av önsketänkande från min sida. När jag lägger ihop de laster som kan finnas under en långkörning (helljus, indikeringsljus, tändning, stereo, vindrutetorkare eller kupéfläkt) blir den extra elektroniken samt 5 A belastning från pumpen helt enkelt för mycket. Dessutom tål 55A-generatorn mycket högra varv vilket torde borga för pålitligthet. Jag måste helt enkelt skaffa en större generator.

Vidare kollade jag upp motorns modellnummer idag - B20 496919. Enligt mina tabeller är det originalmotorn för BW35 från -69. Om jag förstått allting rätt är den av en lite svagare konstruktion, men mindre ventiler än senare modeller från 71/72. Är det ö.h.t. att värt att fundera på att uppgradera den här, svagare, konstruktionen?

Ville
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20E

Post by Stoffe »

Hej

Du kan alltid uppdatera ditt bränsle och tändsystem till mer tillförlitliga och bättre/modernare delar. Trimning är en annan femma, oljekylning av kolvar behövs inte till den trimningsgrad som jag tror du är ute efter, 110-140 hk något i den stilen? K-kam och E-topp räcker bra för det. Själv har jag R-sport topp och D-kam och det är det enda trim jag har förutom sportavgas from Simons om nu det räknas som trim. Jag löste det med att sätta spridarna i insuget så kan man välja vilken topp man vill sen så behöver det inte vara en E-topp med spridarhål.

Min B20 hade gått 26 000 mil tror jag innan jag uppgraderade till elektronisk insprutning + EDIS och det var det verkligen värt tycker jag.

Jag byggde nyligen om en Volvo 145 tank till tankretur och dubbla pickuper (för att kunna använda dubbla pumpar) genom att modifiera tankinsatsen, den är ju lätt att byta om man vill återställa eller något åt det hållet. Jag hårdlödde 8 mm kopparrör för enkelhetens skull.

Byt generator, bra idé och byt bort din mekaniska laddregulator till en helelektronisk om du skulle köpa dig en 55A generator som kräver extern laddregulator precis som din nuvarande 35A gör.

En renoverad motor är ju alltid en renoverad motor, den blir ju som ny då.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
villej
Posts: 6
Joined: Sat Dec 03, 2011 10:19 pm

Re: B20E

Post by villej »

Hej Stoffe!

Jag har läst din MS-tråd med stort intresse - ett utmärkt arbete!

MS -delen har jag nog ganska bra koll på då jag har en bakgrund i elektronik / dataområdet, men när det kommer till praktisk motormekanik är jag ganska grön. Jag förstår att jag kan få ut 130 hp genom att byta till E-topp och K-kam, men jag har svårt att förstå implikationerna av 10 000 -mil (ja, den ska ju rulla ett tag) med färre bultar (5? 6?), lättare svänghjul (BW-35 -typen) och ingen vattenkylning av oljan (B20E har en oljekylare i anslutning till oljefiltret. Det var den jag syftade på - inte oljesprut på kolvarna eller dylikt). Mitt block var ju avsett för max 104 hk (B20B-varianten), inte 130 hk.

Blir inte hållbarheten lidande om jag uppgraderar mitt svagare 69-block? Det fanns ju ett skäl till att Volvo ökade dimensionerna. Vidare antar jag att vilken begagnad 20 000+ mil motor jag än väljer (före -70 såväl som -75) så måste den renoveras med nya ventilfjädrar, hona loppet, byta packningar mm. Är det då inte lika bra att satsa på de senare, starkare versionerna? Vad kan en bättre begagnad B20E tänkas kosta? Vad kan jag få för min gamla motor?

Alla råd tas tacksamt emot!

Ville
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20E

Post by Stoffe »

Hej

Detta är ju en ganska mild trimning, visst skulle väll en oljekylare vara bra men jag anser i alla fall att jag inte behövde en. Men den dan när jag kommer köra med min turbo B20 så kommer jag ha oljekylning, betydligt högre effektuttag oxå mer värmeutveckling osv.

Har du en fräsh fungerande motor som inte drar allt för mycket bränsle så är det ju bara att konvertera rakt av anser jag. Har tidigare ägare varit noga med oljebyte så borde motorn vara i gott skick förutsatt att den inte körts för hårt osv.. Jag hade knappt ens vändkanter i cylindrarna på min motor.

Jag tycker personligen att det är roligare att ha en rullande renovering, det är relativt enkelt att flytta över ett komplett fungerande MS bygge till en renoverad motor när du väl får tag på en alternativt renovera en motor själv.

Tack för den positiva kommentaren ang mitt bygge, sånt blir man alltid glad av :)
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: B20E

Post by Amazon_Sleper »

Kan säga de att blocket, veven och stakarna är de samma på alla B20 utom dom som har 8bultade veven dom har sämre stakar å kolvar. Så de sista du behöver oroa dig för är botten delen. Om du inte ska upp över 170-200hk.

Sen tycker jag själv de är riktigt intressant detta med insprutning vill vill vill å har prata om å göra en dylik instalation i flera år men vet i fan vad de siter i (tro de är rädslan för elektroniken) :oops:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20E

Post by Stoffe »

Hej

Att vara rädd för elektroniken ska man inte vara, för att kunna bygga sig en elektronisk insprutning så måste man ha klart för sig hur ett insprutningsystem på en modern bil fungerar. Förstår man det så är det bara att kopiera rakt av i princip. Oavsett om man väljer VEMS eller MS eller annat betydligt dyrare med liknande funktion så fungerar de ungefär på samma sätt. Du kan ju börja leta efter delar som kan vara svåra att tillverka eller hitta på skrot, t ex insprutninginsuget till B20E för att modifiera med en fuelrail i mässing som man skarvar själv. Enklast är att hårdlöda för då blir det tätt på en gång i regel. Jag kan nu bekräfta att B230F motorns fuelrail är i mässing och jag har nyligen skarvat en sådan, ej provtryckt i skrivande stund.

Börja t ex med. Vad behöver insprutningen för att fungera? Den måste veta motorvarvtal, den signalen tar man från tändsystemet t ex. En parameter till måste till, luftmängd eller insugstryck. Jag valde insugstryck då får man två axlar i ett diagram, värdet i varje punkt kan t ex vara blandning eller förtändning i grader. Jag tycker att megamanual.com är en bra sida och ett MS är billigt jämfört med andra system, mest att bygga själv men det är väll det man är ute efter när man bygger själv?

Om det är någon som undrar något om MS specifika saker gällande B20 konvertering så fråga så ska jag (eller andra på forumet) försöka svara på det.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: B20E

Post by Amazon_Sleper »

Har faktisk skaffat 2st E insug (ca2år sedan) ligger även komplett F insug med fuelrail sedan lika länge :oops: Så fattas väl trigger hjul eller de behövs väl egentligen inte går väl å köra tändningen vanlig brytar lös? Å sen en givare för insug å så en Tps å självklart Boxen då..

Men lura på om man skulle ta å använda ett par Su som spjälhus för å få den nostalgiska utseendet :wink:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20E

Post by Stoffe »

Hej

Du kan välja i princip vilket tändsystem som helst bara du får en trigger signal till ditt MS, jag föreslår att du även låter MS styra tändningen åt dig. Jag bytte bort min fördelare mot fördelarlöst just för att jag ville få bort en jobbig problemkälla. Det är ju faktiskt inte helt nödvändigt att ha roterande mekaniska delar i ett tändsystem när man kan få tändkurvan grafisk och dessutom ställbar för varje punkt. Jag gillar inte lösningen med fördelarlock och rotor, gnistan hoppar ett steg i onödan där inuti och minsta lilla fukt som kommer in så får man problem med motorn. Så om du inte tycker det är allt för krångligt så kan du börja köra med fördelare (Dizzy) och sedan i efterhand uppgradera till ett bättre mer driftsäkert tändsystem.

Kika i listan på megamanual.com så ser du vilka som stöds, räcker inte det så kan du alltid kolla extrakodens manual. Vilken version av moderkort samt vilken processor har du? Du kanske inte köpt dig någon box ännu?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20E

Post by A-masen »

Amazon_Sleper: Här är en sida som beskriver lite (mycket) av elektroniken i moderna bilar, men så som du förmodligen har tänkt dig så kan du få grunder och förutsättningar här. Allt är kanske inte överförbart, men grundförståelesen finns här:
http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Det handlar ju rätt mycket om avgasrening etc. etc. när det gäller moderna bilar. Det kanske inte är ditt huvudmål i din bil, men det får du som en liten bonus.
Post Reply