A/c montering i b20

Moderatorer
Post Reply
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

A/c montering i b20

Post by andy_1983 »

Hej jag är ny här på forumet så hoppas jag inte gör något fel.
Det är såhär att jag ska införskaffa mej en Amazon och totalrenovera.
Har läst lite här och där att folk har fått i A/C i såna Amazoner
Dock hittar jag ingen info om vilka motorer dom har eller hur dom får dit kompressorn m.m.

Jag ska skaffa en B20 till min amazon som jag förmodligen kommer turbokonvertera men jag vill ha A/C

vart fäster jag kompressorn? och vart hittar jag alla dela. måste väl ha alla reglage och så med?

liten sidan om tråden fråga. har läst att vissa motorer har 6v och vissa 12v system. är det även så på b20 eller bara dom äldre?

Ni får utsäkta om jag frågar självklara saker. inte riktigt hemma i allt detta (ännu)

Tacksam för hjälp.
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: A/c montering i b20

Post by A-masen »

Om man börjar med motorn, så är det i stort sett samma motorblock på B18 och B20. Om man som vanlig medelbilsvensson tittar snabbt på motorn, så ser man ingen skillnad. Det är på insidan som olikheterna börjar.
6 eller 12 volt är en årsmodellfråga. Så även med byte från B18 till B20, kom senare. Före dessa var det B16 i både Amazon och Volvo PV. Siffrorna anger cylindervolymen. Alltså B16 = 1,6 liter, B18 = 1,8 liter och B20 = 2,0 liter. B16 och B18 är dock två olika motorblock. Dom är inte kompatibla.
Årsmodell med byte mellan motorerna skall jag avstå att säga här, men jag vet att B18 kom i början på 60-talet, och förmodligen samtidigt även 12 volt systemspänning? Det finns andra som kan detta mer exakt.
Montering av AC finns det några som har gjort här på forumet, men jag låter dom berätta detta själva. :wink:
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

Re: A/c montering i b20

Post by andy_1983 »

Tack för extremt snabbt svar. Hoppas någon av er dom lyckats få in ac ser denna tråd
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: A/c montering i b20

Post by QV »

En tråd i änmet.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=7&t=6322

Om du är/blir medlem i Amazonklubben så kan det finnas exemplar av de tre nummer där jag dokumeterade min installation av AC i bilen.
Där får du mycket mera text om alla ingående komponenter. Den artikeln har inspererat några Amazonägare runt om i norden att montera in tillbehöret.

Jag har dock en B18. Till B20 finns det ett (svårfångat) fäste för kompressorn som ger en snygg installation.

Skall du göra en installation enligt regelboken så kommer det att kosta runt 15-20 tusen då med tidtypisk innerdel.
Ett "fulmeck" (kan fortfarande vara fint att se på) där man plockar en anläggning från 140 240 och jagar den nu olagliga R12 gasen kan bli billigare.

/Janne

De två första sakerna du behöver jag för att montera in AC i bilen är en remskiva med två kilremspår till vevaxeln samt den kupedel du vill använda.
Efter det behöver du hitta ett kompressorfäste.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

Re: A/c montering i b20

Post by andy_1983 »

Ok. Detdär fästet det pratas om. Finns det någon som har en bild på det eller var man kan få tag på ett så är jag ju väldigt tacksam.
QV wrote:En tråd i änmet.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=7&t=6322

Om du är/blir medlem i Amazonklubben så kan det finnas exemplar av de tre nummer där jag dokumeterade min installation av AC i bilen.
Där får du mycket mera text om alla ingående komponenter. Den artikeln har inspererat några Amazonägare runt om i norden att montera in tillbehöret.

Jag har dock en B18. Till B20 finns det ett (svårfångat) fäste för kompressorn som ger en snygg installation.

Skall du göra en installation enligt regelboken så kommer det att kosta runt 15-20 tusen då med tidtypisk innerdel.
Ett "fulmeck" (kan fortfarande vara fint att se på) där man plockar en anläggning från 140 240 och jagar den nu olagliga R12 gasen kan bli billigare.

/Janne

De två första sakerna du behöver jag för att montera in AC i bilen är en remskiva med två kilremspår till vevaxeln samt den kupedel du vill använda.
Efter det behöver du hitta ett kompressorfäste.
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: A/c montering i b20

Post by QV »

Enklast är import från USA, eftersom antalet B20 med AC är större där än i Sverige

/Janne

kan ju tillägga att jag har sökt på nätet efter dessa delar och de dyker inte upp!
Många är på jakt efter dessa delar så de som finns på ebay kostar därefter.
Har du en maxsumma på vad det får kosta i slutändan.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: A/c montering i b20

Post by AKK468 »

Lite messerschmitt angående gasen; eftersom en montering borde betyda ett byte av packningar så ger det den nödvändiga konverteringen för att klara den lagliga R134.
Ska originalkompressor användas så behöver den samma kärlek.
If it works, don't fix it.
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

Re: A/c montering i b20

Post by andy_1983 »

har faktiskt inte tänk på vad det "får" kosta. men jag har tittat lite på nätet och det verkar finnas nya kompressorer som är till b20. har även hittat vintage air, dom har ju ett universalkit men hittar inget pris, annars blir det kanske till att tänka om lite.. TD funkar ju fint
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: A/c montering i b20

Post by Gunnar »

Om du kan ge avkall på originaliteten, så säljer bl.a. Car Builder Solutions – CBS – i UK ett kombinerat värmepaket och AC kit för c:a 800 pund. Räkna med strax under 10,000 kronor innan du har delarna hemma. Detta är antagligen billigare än de amerikanska system som Vintage Air säljer och där du dessutom blir tvungen att betala tull och moms.

Jag har själv ingen erfarenhet av CBS AC kit; jag råkade bara se det när jag bläddrade i deras katalog som du kan ladda ned här: http://content.yudu.com/Library/A1u6nx/ ... FCatalogue

AC kitet finns på sid 193.

Till slut: det finns mycket trevligt man kan spendera sina surt förvärvade på när det gäller gamla bilar. En AC är naturligtvis en kul grej, men Du kommer bara att behöva den någon eller några få veckor om året…
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

Re: A/c montering i b20

Post by andy_1983 »

Tack för tipset. Kommer söka runt lite efter begagnade delar. Måste ju t.ex finnas någon kompressor från andra bilar som kan passa. Hur har du löst det med panelen i kupén?
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: A/c montering i b20

Post by Gunnar »

Hej igen,

jag har ingen A/C i bilen. Klimatet i Mälardalen ger för dålig avkastning på satsat kapital. De få dagar då det är riktigt hett, kör jag med helt nedvevade sido- och fullt öppna bakrutor; en klassisk metod som jag tillämpat nu i nästan 50 år. :wink:

I stället valde jag att satsa på en kompressormatad B20 som ger mycket mer bang for the bucks - i dubbel bemärkelse.
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

Re: A/c montering i b20

Post by andy_1983 »

Ok. Hade fått för mig att du var en av dom som kopplat in ac.
Kompressor säger du. Vad är skillnaden med
Att ha en kompressor och en turbo?
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: A/c montering i b20

Post by Gunnar »

Grovt förenklat har en kompressor och en turbo samma syfte: att öka effektuttaget i en förbränningsmotor genom att öka den mängd luft som motorn kan konsumera vid förbränning. En vanlig motor fungerar som en pump på insugssidan och drar in den mängd luft som motsvarar motorns cylindervolym. I en motor med kompressor eller turbo pressas i stället förbränningsluften in med ett övertryck. Motorn får mer luft än vad som motsvarar cylindervolymen. Åter grovt förenklat: En B20 med kompressor får en cylindervolym som kanske motsvarar 2,5 – 3 liter och effekten som motorn ger blir därefter.

Både en kompressor och en turbo är kompressorer – det råder en viss begreppsförvirring. Båda komprimerar insugningsluft. Det som skiljer är i första hand drivningen: en kompressor drivs rent mekanisk av motorn, oftast med rem från vevaxeln. En turbo utnyttjar den överskottsenergi som finns i motorns avgaser. En turbin som kopplats in på lämpligt ställe i avgassystemet driver en centrifugalpump som komprimerar insugsluften.

Det skiljer även rätt mycket i känslan när man kör. En kompressor reagerar omedelbart på alla ändringar i motorns belastning, från tomgång och uppåt. Ökningen av vridmoment sker också redan från tomgång, med en mycket brant stegring, för att plana ut vid, i mitt fall, 2000 varv. Jag har aldrig kört en turbomatad bil, men det sägs att turbokicken oftast kommer med en viss fördröjning och att motorn har ganska beskedligt bottendrag.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: A/c montering i b20

Post by A-masen »

Ett litet sidospår, men ändå lite att häpna över.
Man kan ha Både Och. D.v.s både kompressor och turbo: http://www.hilmersson-racing.com/ Läs om Mantan. Visserligen har han sålt den sedan några år, men det är lite beundransvärt ändå.
Post Reply