Första b20 bygget...

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by Hasse63 »

Ser bra ut... :wink:

Väntar med spänning på "resultatet" på uppstarten, en filmsnutt vore extra kul :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Jo jag hade lite problem igår kväll men den smällde till några gånger. men klockan blev lite över nio så grannarna hade nog inte uppskattat en start med ett rör rätt ut om man säger så.. :roll:
men ska prova ställa tillbaks tändningen en anning tror den är lite sen då det small till som F..n.
Sen tycker jag att startgas är lite fusk så man får ju skylla sig själv lite också, men det ska ju inte behövas när allt är nytt tycker man. men slutar tidigt idag så ska ta och få igång den idag, eller den SKA igång idag. 8)
Ska försöka filma en snutt om jag kan alltid kul med motor starter... med ljud.. :wink:
Som torbo säger så tror jag nog inte att det behövs något stort batteri om allt funkar som det ska.
men har tänkt jag ska tvärställa batteriet kanske.. men det ligger och snurrar i tankarna just nu.

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Nilsson`s wrote:Jo jag hade lite problem igår kväll men den smällde till några gånger. men klockan blev lite över nio så grannarna hade nog inte uppskattat en start med ett rör rätt ut om man säger så.. :roll:
men ska prova ställa tillbaks tändningen en anning tror den är lite sen då det small till som F..n.
Sen tycker jag att startgas är lite fusk så man får ju skylla sig själv lite också, men det ska ju inte behövas när allt är nytt tycker man. men slutar tidigt idag så ska ta och få igång den idag, eller den SKA igång idag. 8)
Ska försöka filma en snutt om jag kan alltid kul med motor starter... med ljud.. :wink:
Som torbo säger så tror jag nog inte att det behövs något stort batteri om allt funkar som det ska.
men har tänkt jag ska tvärställa batteriet kanske.. men det ligger och snurrar i tankarna just nu.

//Danne.
Venter med spenning!
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Hade motorn igång i ca 10min ställde tändning o så, men sen...
börja den o koka o ha sig stängde direkt och drog stickan och färgen var grå, inte bra.
Så jag hade lyckats få nåt skit mellan topp packningen och blocket tror jag så det blir ny packning imorn hoppas jag. :cry:
Men när den va igång gick den fint innan detta då men det är lätt åtgärdat.
Så förhoppningsvis på söndag blir det start igen hoppas jag.

//Danne. :cry:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by Hasse63 »

Ingen Biltemapackning hoppas jag :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
effe
Posts: 21
Joined: Fri Apr 18, 2008 10:48 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by effe »

gör om gör rätt annars har du antingen skev topp eller deck eller rentav spräckt topp håller tummarna kör hårt mvh effe
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Ja nu efter många fina ord om denna händelse kom man upp från garaget igen, många känslor har sprudlat kan jag meddela...
Och nej det var från en sotningssats jag köpte på KG så det är lugnt.. hoppas jag, jag har hört rätt mycket negativt om biltema packningar om man säger så...
men toppen kollades och den var planheten själv, har ju precis planat den så det vore konstigt men tittade ändån.
kollade decket också plant där med. Men nu ska ni höra: i packningen hitta jag en grej som blivit intryckt vid en kylkanal, förmodligen en liten bit av ett stålborsts strå kanske ?? vet i F..n hur den hamnat där med hoppas det är det som stulat till det.
Men jag måste säga har aldrig varit med om vatten i motor någon gång och man har ju gjort vid några stycken nu.
så det var nog den hemskaste syn jag varit med om motormässigt då, grå sörja överallt och då menar jag ÖVERALLT!.
Tog tyvärr inga bilder i stridens hetta men det skulle setts om man aldrig varit med om det.
Så fick blåst rent allt i hela blocket alla kanaler, smörjt upp lyftare, kammen, kam drev och allt annat man kom till.
men nu får man vänta tills veckan och fixa ny topp-packning, olja, olje-filter.
och innan dess ska jag nog provtrycka allt med vattenslangen innan sump och ny (dyr) olja hälls i för med den turen man ligger inne med nu så vet man inte... :!: :D

Finns faktiskt en film på provstarten men.... Men den innehåller även upptäckten av detta så den är inte helt "rumsren"...

//Danne.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Första b20 bygget...

Post by J.Lundin_ »

Det här med att sätta separata SU förgasare på varje kanal har gjorts tidigare, kolla in bilden nedan
Image
Den tog jag på Santa Pod runt 1980 :D
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Fräckt med sex stycken ju :) Ser ut att vara dom "stora" 2tums Su förgasarna med eller??
och det är klart su förgasarna kom ju 1905... så det vore rätt konstigt om inga har experimenterat med dom lite under årens lopp. Men vad är det för rör eller slangar som går in precis före förgasaren i trattarna? lustgas eller...?
Läste även på en hemsida nu i helgen som provat quad Mikuni förgasare mot dubbla Weber 45 o 50or med olika bestyckningar,
Och då kommit fram till att Mikuni förgasarna var överlägset bra, och detta gjordes i bänk också.... 8)
Länk; http://www.v-performance.com/products/air_fuel.html .
(finns även många andra godsaker på denna sida... :wink: )

Kan ju även lägga upp lite bilder på den fallne hjälten... :cry:
Image
precis innan den startades och allt var frid och fröjd.

Image
Men nu ligger den i spillror lite här o var...

Image
Tur var att man fick hjälp så man kunde lyfta av topp med grenrör & insug i ett, spara man lite jobb iallafall... :|

Men nu ska jag ner i garaget och rensa ett block på vatten, tur man sket i glykol.... :lol:
Hoppas på provstart på onsdag nu... :D

//Danne.
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by carbs »

En liten fundering när jag ser bilden på flottörhusen på din uppsättning, hur får du samma nivå på husen i mitten som de som sitter på de yttre förgasarna? För mig ser det ut som om de i mitten sitter lägre ner än de yttre. Om det är så kommer du att få för mager blandning på mittförgasarna. Det är viktigt att alla flottörhusen sitter monterade på samma nivå.
Beträffande bilden från Santa Pod runt 1980 så tror jag att man har byggt egna förgasarhus och använt kolvar och vakuumkammare från HS6, det är inte tvåtum då dessa har 4 skruvar som per klocka. Visserligen fanns det en mycket sällsynt dubbelförgasare från SU, DU6 men jag tror inte att det är dessa man fått tag på. Länk:http://sideways-technologies.co.uk/foru ... choke-sus/,
Dessa fanns på en Triumph-prototyp TRS som byggdes i tre ex om jag inte minns fel. Dessutom såldes en del som trimförgasare till den som vågade.

Det finns mycket intressant att diskutera om Su-förgasare.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Intressant!! :)
Du ha rätt dom sitter inte i samma höjd det skiljer ungefär 20mm. men varför blir det för mager blandning då? är det för att det blir fall från dom andra eller något i den stilen... :?:

Men sen har jag ju varit inne på att bygga en "huvud" ledning från en flottör men har då inte visst hur den flottören skulle se ut och vara dimensionerad osv. :idea: TIPS MOTTAGES :idea: :wink:

Dom dubbel förgasarna såg ju helfräcka ut! Su´s svar på weber kanske... :lol:

//Danne.
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by carbs »

Det är nivån i flottörhuset som bestämmer hur högt nivån blir i munstycket i förgasaren. Den nivån måste vara samma i alla förgasare, annars får du magrare blandning i de förgasare som har en lägre flottörnivå. Förgasarna i mitten får suga upp bensinen från en lägre nivå.
Det är en av anledningarna att det är lättare att bygga flerförgasararrangemang med de nyare HIF-förgasarna om man har trång om utrymmet. Dessa bygger inte lika mycket i sidled.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Disse flottørhusene skal vel også være i vater, i tillegg til riktig høyde?
Plyma
Posts: 20
Joined: Mon Feb 06, 2012 5:27 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Plyma »

Tjena! Plyma här.
Mkt trevlig läsning.
Det börjar krypa i fingrarna och snurra i kolan och tankarna :roll: på mina projekt dyker upp.
Har en liten KG-byggd B18/B20 i en "Gammal Amazon" som står o kvider i vinter kylan.
Ditt bygge inspirerar. tack
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Var ute en runda i garaget ikväll och justera ventiler och montera ihop alla runtom grejer, svetsa även i en svets mutter till lambda sonden jag köpt som jag även hann kalibrera och spana lite på(ser riktigt fint ut ... :D ). mätte även på hur mycket det skillde i flottör höjd mellan förgasarna det var "bara" 5mm, så det är nog mer hur jag har lutat kameran och så, men detta ska åtgärdas snarast. Tack även för den fina förklaringen!
Och visst hade det nog varit en fördel att använda HIF förgasare istället men tyvärr hade man inte den kunskapen och vetandet när dom köptes som man har nu. men det är väl samma bult mönster på HIF & HS6:or eller?? om man får för sig någon konstig ide eller så ... 8)

Tack plyma för din kommentar den inspirerar mig nog på samma sätt som denna tråden inspirerar dig.. :)
brukar ju själv också läsa igenom olika trådar den som fick mig att börja tänka i lite "outside the box" banor var :
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... v%C3%A4rre
Iochmed han också fräser och svarvar och gör det mesta själv vilket jag tycker är lite skoj att kunna säga:"Gjorde det själv", sen om det blir bra eller kanske bättre ibland det får man ju ta.. :wink:

Går allt enligt planerna blir det start IMORN och kanske Film. :!: :D

++Bonus Fråga: Vad är bästa olja vid inkörning :?: ++
Jag kör på en Mineral 10w40 olja, men vet inte vad det ska vara rent vetenskapligt... :?:

//Danne.
Post Reply