Första b20 bygget...

Moderatorer
Post Reply
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Tänkte att jag skulle lägga upp en "liten" tråd om mitt första B20 bygge men förhoppningsviss inte det sista! :D
Det hela började med att en amazon 69:a inköptes för lite mer än ett år sedan och bakdel renoverades.

Image

Men då man blott är 17år så var man ju i trim träsket o nosade redan då.. 8)
En B20a inköptes för ca 1månad sedan från en kompis faster som lånat ut den till en fordonsskola som har mät lager o tittat igenom den allmänt.

Image
Första åket i en rullebör 8)

Image

Image
blocket helt barlagt.

Image
4st väldigt fina original kolvar som kommer att användas.


Har redan hunnit med all de montering och lite topp-jobb m.m. under den tiden jag haft den men de roligaste är fortfarande kvar att se... :wink:
ska försöka lägga ut bilder så ofta det går o man har tid över. :)

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Image
Har sneddplannat toppen med 1grads lutning alltså 4mm på tändstift sidan och 0,5mm på grenrörssidan.
fick ideen för snedplanning när jag nånstans såg en bild på förbränningsrummen på en chrysler 440ci wedge. som har en "snedd" topp och vad jag förstod var det för att få rotation på insugsluften och sedan när det komprimeras så rusar det från den tunna delen av toppen till den tjocka och på så viss bidra med en effektivare förbränning av bränslet.
planningen gjorde jag själv i skolan med tre mellanlägg om frästes till 3,5mm tjocka och lades sedan på tändstiftssidan.

Image
sen har man ju avverkat några ensamma högljuda timmar på att porta toppen.... :?

Image
Image
Image
men efter allt slit så såg man ljuset i porten och blev faktiskt rätt nöjd med resultatet i slutändan. :)
så just nu befinner den sig i södra sandby hos KGtrimning och väntar på att fräsas och pressas i nya styrningar och 44in 37ut ventiler så den inte kvävs... :P Så nu är det väntans tider ett tag men ger lite mer tid till annat!

Image
Ny slipat block med stålborste i vinkelslipen väldigt effektivt.

Image
grundat grått o fint :)

Image
Målat rött med Auto K motorfärg. rött blev det iallafall... :lol:

Image
Den viktiga stämpeln...

Image
Alla stakarna har ställt upp för vägning och runt 725gram blev det, ca+-2gram.

Image
En färdig stake nu på 701gram på +-0gram, kanske inte så värst mycket men de lilla gör sig i slutet.

Image
Och här en nysvarvad o brotchad oljepumpsdrevsbussning gjord av lagerbrons som annars skulle suttit i en bensinpump så de duger nog här med... 8)

Image
även en dorn med styrning för att driva i den med svarvades, underlättar en del....

Image
En liten verktygsuppfinning under design, En liten sats för att pressa av och i kamaxel-lagerna med.
ska provas ikväll så lite bilder kommer sen på den färdiga produken. :wink:

Men nu fick man besked på att det ligger en kamaxel o oljepump o väntar på en nere på pressbyrån så nu får man stressa iväg o se nyfiken som man É. :lol:
//Danne.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by 123GT »

Hej o välkommen !

Bilen ser fin ut på din svart vita bild och motorbygget ska följas. Nyfiken, hur blir det med stötstängerna när du har "sneplanat" toppen ? Går det fritt eller behöver du bearbeta även där ? Intressant teori...fungerar det i praktiken också...undrar jag, alltså ger det den önskade effekt du är ute efter !?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Hej o tack för välkomnandet!! :)

faktiskt har jag inte prov monterat stöt stänger o brygga än, men det blir ju inte första toppen som är sneplanad och sen är det "bara" 1grad och lite mer praktiskt 3,5mm på ena sidan av en 165mm bred bit det blir inte sån väldig lutning.
men förhoppningsviss kommer det att göras rullvippor o en brygga som projektarbete nu till vår så kan man kanske fila till det sista som det kommer skilja geometri mäsigt. jo visst är det en intressant teori men man vet ju aldrig svaret på de förens det är bekräftat i praktiken :wink: men om man tänker sig rent logiskt att ju mer bränsle/luft som samlas innan tändning vid stiftet bör ju få en bättre förbränning än en kammare som lägger hela blandningen i ett jämt lager över toppens yta.
exempelvis en hemisfärisk kammare där blandningen pressas direkt mot stiftet. Men detta är ju bara jag haha :idea: 8).
Kan även meddela att en fs290 kamaxel från folkraceshoppen och lite lyftare har landat hos mig för någon timme sen. :D

Image

//Danne.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen

Kul tråd... :D

Finns ritning till kamaxellagren i kategorin övrigt och i den klistrade länksamlingen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Her var mye interessant!
Kanskje jeg kunne legge tråden inn på norske PV-klubbens forum?
Skal du lette løfterne også?
Siden du er oppfinnsom, er du vel god å beregne også... hva med å borre et 1 mm hull i løfterne en anelse ut av senter for at kammen skal få bedre smøring? Amerikanse isky cam har en lik løsning til am. motorer.
Og denne kammer er kanskje ikke herdad?
Må kanskje vurdere hullets størrelse og plassering for ikke å bryte oljefilmen?
her en annen ide her, men den er vannskelig å forklare, men de påvirker ikke oljefilmen mellom kam og løfter.
om du er interessert kan jeg lage en tegning en dag jeg har god tid?
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Tack för tipsen!

tittade in kamlager avdragaren och ideen var väldigt lik min faktiskt men skiljer sig lite jag har ingen styrning i "motsatt" ända och har en hylsa du sätter i kamlagersstyrningen.

Image


Image
här in action!! 8)

Image
lagerna kom på plats med oljehålen på rätt ställe på första försöket :lol:

Image
och så även kammen. :)


Image

Image
hann även med att trycka ner veven så här en fredad kväll/natt :)

jag googlade på "oil hole in lifters" , och detta var det vettigaste jag fick fram (länkarna längst ner), en har ju ett hål i centrum o den andre en anning förskjutet, säkert för att då inte förstöra oljefilmen som "torbo" säger och det ligger nog någonting i det faktiskt.
men sen tänker jag en lyftare kan ju snurra.. och då kanske hålet kommer i centrum ändå eller..?!
men jag ska försöka få tag på en radie mall och se vad radien är på kammen både nock o botten och göra en cad ritning och se hur mycket anläggnings yta där är mellan kam och lyftare.
men en väldigt bra ide faktiskt, de är sånt gillas :P

http://www.show-cars.com/images/8139.jpg
http://www.vintagemusclecarparts.com/im ... bottom.jpg

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Først: Du tar jo fantastiske bilder!
Så vil jeg si at jeg støtter dine tanker og du forstår mye, skjønner jeg!

Jeg drister meg til å sende en link:
http://www.iskycams.com/onlinecatalog.html
herer blant annet de løfterne jeg var inne på.

Ang. forskjøvet smørehull, kan det være noe bedre enn i sentrum, da løfteren normalt snurrer rundt...
Grunnen til at jeg engasjerer meg er både interesse og at jeg vet at smøring på disse kammene er i minste laget.
Høy tomgang, hyppige oljeskift, god olje osv. hjelper, men vi vil jo ha maksimal holdbarhet! ?
Her ser du iskys løsning og min:
Image
Min løsning er den med røde streker, spor for oljan. Foreløpig uprøvd, men jeg har brukt et par år på å komme fram til denne metoden av x antall andre....
I tillegg har jeg en ide om å runde løfterne pent av på kantene, både for å redserere risikoen for sprekker og at oljan skal få krype eller rulle seg lett ned rundt kanten mot kammen og løfterflaten. :idea:
Da slipper man at oljefilmen ("oljetrykket") blir redusert i senter av løfteren.
Etter å ha konstruert mye forskjellig i mitt liv som bil-ingeniør, har jeg god tro på dette!
Dette kan bli en sensasjon! :D
Vil du sikre at olja dras nedover, og at jeg ikek vet hvilken vei løfteren snurrar, kan du la sporene gå i V-form, altså på skrå begge veier? Da trenger du kansje ikke så mange?
Image
Gjør du dette, blir du den første i verden med denne oppfinnelsen!
Og hva jeg vil ha for denne patenten?
Jo, din erfaring, se flere bilder, og høre lyden av denne motoren på Youtube, eller på annen måte, aller helst se bil og motor i virkeligheten! :D :shock:

Siden du kan lage det meste, slipper jeg vel å nevne at overgangene mot sporene på poleres, men andre leser jo her også!
Fant du ut om kammen er herdet forresten?
Gleder meg til flere bilder og nyttig info!
her er min sønns pv-motor renoverad:
http://www.youtube.com/watch?v=tBJ2YZym ... re=related
Og her er linken til overhalingen på min sønns bil,, (mini, da det var kun ventilfeil)...
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php?f=10&t=495

Jag har forresten også Amazon 69 m. Jeg bruker D-kam, som er neon snillere enn din, men jeg har borrad motoren opp til 2,2 liter, har store racingventiler, portat som du, endrad kamakselinnstiling, framskyvad, 8-boltet veiv, M-stakar m. 24 mm kryssbolt hål, lettad svinghjul, Weber forgasare, 2 tommers eksos (raka rør), el. tenning og annat småsnaks....
Så da kommer jeg opp den lange bakker der jeg bor! :D
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

väldigt väldigt väldigt intressant ide !!!! :)

jag har även tittar på anläggings ytan för en lyftare runt "botten" på kammen och kom fram till att den är ungerfärligt 0,18 - mm.. alltså minnenmall.
men jag ska titta lite noggranare på detta ett fel jag ser redan nu med b20 lyftarna är att dom är "raka" hela vägen vilket inte isky är där dom har en liten insjunkning i mitten säkert för att få ut olja runt hela lyftaren för b20 lyftaren får bara olja genom 2hål... :evil:

spåren ska jag titta in i men tyvärr fungerrar inte 4e axeln i skolan för fräsen men ska snart ut på ett ställe som kör med sånna grejer så har man tur kan man fixa det.
runda kanten tror jag också kan hjälpa men jag tänkte att man skulle göra en liten fas på kanten och sedan borra hål i kanten istället för i botten och på så viss inte bryta oljefilmen på kammen.
har tyvärr inte listat ut ett sätt att föra över ritningar från cadén till ex:jpeg format. annarshade jag kunnat lägga ut några ritningar. :roll:
och självklart ska du se motorn igång på youtube. :lol:
och nej kammen är inte härdad men det var något med att härdningen på orignal kammar är så pass "genom" bränd att den håller för slipning. har för mig att härdning börjar ta skada vid 180grader cirka och jag tror inte det blir så varmt vid slipninng.
och min norska börjar bli bättre... :P
men tyvärr ska jag iväg nu tills på måndag så det blir nog ingen uppdate i helgen men ståldrev installerades för en stund sen (bilder kommer).. :wink:

// Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Nilsson`s wrote:väldigt väldigt väldigt intressant ide !!!! :)

jag har även tittar på anläggings ytan för en lyftare runt "botten" på kammen och kom fram till att den är ungerfärligt 0,18 - mm.. alltså minnenmall.
men jag ska titta lite noggranare på detta ett fel jag ser redan nu med b20 lyftarna är att dom är "raka" hela vägen vilket inte isky är där dom har en liten insjunkning i mitten säkert för att få ut olja runt hela lyftaren för b20 lyftaren får bara olja genom 2hål... :evil:

spåren ska jag titta in i men tyvärr fungerrar inte 4e axeln i skolan för fräsen men ska snart ut på ett ställe som kör med sånna grejer så har man tur kan man fixa det.
runda kanten tror jag också kan hjälpa men jag tänkte att man skulle göra en liten fas på kanten och sedan borra hål i kanten istället för i botten och på så viss inte bryta oljefilmen på kammen.
har tyvärr inte listat ut ett sätt att föra över ritningar från cadén till ex:jpeg format. annarshade jag kunnat lägga ut några ritningar. :roll:
och självklart ska du se motorn igång på youtube. :lol:
och nej kammen är inte härdad men det var något med att härdningen på orignal kammar är så pass "genom" bränd att den håller för slipning. har för mig att härdning börjar ta skada vid 180grader cirka och jag tror inte det blir så varmt vid slipninng.
och min norska börjar bli bättre... :P
men tyvärr ska jag iväg nu tills på måndag så det blir nog ingen uppdate i helgen men ståldrev installerades för en stund sen (bilder kommer).. :wink:

// Danne.
Sporene kan kanskje slipes på frihånd? Og så kan de gå slik:
Image
Tar med den norske oppdateringen, så er det litt mer:
Ved neste overhaling skal jeg ta i bruk denne patenten. :shock:: idea:
Burde vel søkt om patent, men slikt har jeg ikke tid til.... :) :roll:
Jeg har lettere løftere i Amaronen, med mage ekstra hull, som en Jarlsberg ost. Men den slipper for lite olje ned på kammen. Og kammene på B20 og B18 er litt utsatt. Derfor har jeg nå kommet fram til en løsning etter mange års tankeeksperiment.
La olje ovenfra sige ned langs ytterkanten i skråspor i to retninger, da jeg ikke vet hvilken vei de roterer? Navn: "Torbo2Spor" - Det er vel ingen som har sett likt før? Torbo2Spor i løfterne, ja, det er det de skal hete! :D
Samtidig skal kanten nederst avrundes slik at oljen lettere siger innover mot annleggsflatene på kam og løfter. Og overgngene mellom sporene og overflaten skal poleres. Kanskje det skal sikres med et par flere spor i nedre kant slit at det ikke blr for mye olje inni løfteren. Være sikekr på a t den tømmes, om et av de nedre sporene skulle få redusert flyt...?
Slik:
Image
De ekstra svarte hullene jeg har tegnet inn er kun for å få løfterne lettere og at det ikke oppstår ventilflyt så lett ved høyre turtall, og samtidig spare litt på kamtrykket. Det er ordnet før på min B20/22-motor.
De blå strekene er der det skal slipes oljespor! :)
Kan tenkes at dette med sporene kan være smart på B16 også, da nye løftere ikke kan leveres?
De gamle må slipes om nye kam skal monteres...

Noen har alternativt et lite hull i senter av løfterne, men det kan kanskje gi motsatt effekt, da det først og fremst ikke passerer så mye olje forbi løftestengene over løfterne? Samtidig kan det bryte oljefilmen i senter av overflaten.? Så fordelen her er nok mer teoretiske enn funksjonell.
En mer avansert løsning er løftere med rullelager, men det er nok ikke så lett å få tak i til disse motorene, uten store endringer ...?
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Visst kan man slipa spåren för hand eller med en liten luftslip.

jag har varit inne på olika amerikanska motordels sidor som jegs o summit och tittat på lite olika lyftare och såg då att vissa lyftare som är avsedda för racing har väldigt lite slipad anläggnings yta alldeles säker för att reducera friktionen. och sedan har dom en större yta för smörjnig iockmed att där är en försjunkning på mitten som minskar friktion + ökar smörjningen.
sen tror jag inte att där kommer olja alls från stötstångs "schaktet" möjligtvis de lilla som rinner ner från bryggan men det är nog ingen större mängd. så man får nog försöka utnyttja oljan som kommer från oljehålet till lyftaren som fyller håligheten med olja som sen fördelas.
så imorn ska jag ta och svarva ner 2mm på diametern på hela delen vid "oljeöppningen" på lyftaren, borra 4st 2mm hål så långt ner på lyftaren som möjligt så att där kommer ut olja på vägen upp och sedan på vägen ner får lyftaren agera kolvring och skrapa ner olja på kammen och sen borra ett 1mm hål som blir något förskjutit centrum.
Sen tror jag på att du borde satsa på att inte kryss slipa utan slipa som du visade på första bilden.
http://forumbilder.se/images/a917201131633bf6c.jpg

för att då kunna smörja en större yta för ett lyft på en standard kam är ca 8,9mm (A)
och slipar man då så att olje spåren överlappar varann bör man få smörjning över hela lyftaren. Men självklart desto mer olja man kan få ut till anläggningsytorna desto bättre och då på en motor där lyftare inte går att uppbringa kan ju detta vara bra att använda en "Torbo2spor" lyftare i.. :D

och en "liten" upptäckt jag gjorde på jegs var att måtten på en Chevy BB lyftare är 0,842"=21,386mm och när jag här i min hand har en lyftare och i andra ett hyfsat skjut mått får det till ca: 21,3-21,4mm.... ska mäta upp med mikrometer imorn.
men stämmer det att det är samma skulle det ju vara väldigt fräckt att sätta i 8st rull lyftare, visst höjden är nog olik men få gjort kortare stötstänger är ju inga problem. Nu blev jag lite glad. :D :lol: :) :P

http://www.jegs.com/p/Rhoads-Lifters/Rh ... 4/10002/-1
http://www.jegs.com/p/Comp-Cams/Comp-Ca ... 2/10002/-1
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Dette blir mer og mer interesssant!
Ang. Torbo2spor: Over løfterene skal det være mye olje, og sporene får olja ned på kammen som får magert med olje uten ingrep!
Ang. sporene ville jeg hatt flere spor under enn over hullet i midten for å sikre at det ikke olje blir liggende inni løfteren! Safe!
Ogiginalt er dette faktisk mulig, tror jeg, og da bli de tyngre (masse/energi)?

Det er like før jeg fyker over grensen for å se nærmere på godsakene dine!

Og så ønsker jeg meg en dreiebenk (svarv) til jul!
Kjenner du til den de har på Jula til ca. 7500 kroner?
Må jo ikke komme ut av trening enn det jeg har blitt!
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Kom nyss in från garaget och måst be om ursäkt!!
där finns ju inga oljehål för lyftarna på b20an väldigt förvånande för jag delade en b36a för ett halvår sedan och där va.

Image
b36 mellangård där hålen syns.

men läste i tråden "timo trix" om hur man kan limma fast vinkorkar i dräneringshålen för att få mer olja till att kunna jobba sig ner till kammen, så de blir väl att jaga fatt på någon vinälskare ... :wink:
Men efter lite mer eftersökning hittade jag ett intressant verktyg som görs utav Comp Cams i usa (http://www.compcams.com/catalog/335.html, http://www.jeepstrokers.com/forum/viewt ... 471&p=7138 , http://www.classicshoptalk.com/content/ ... lures.html) man gör då vad jag förstår en lite skåra i lyftar väggen där oljan kan rinna genom och både smörja kam och lyftare. det tråkiga på ett b20 block är ju att lyftarna sitter långt ner och trångt vilket det inte gör på en v8a... :( men ska se om man kan lösa det på något fint o enkelt sätt.

Image
En liten ritning på hur mina lyftare kommer att se ut i slutändan... 8)

Men nu ett litet break från oljeämnet :wink: ;

Image
Har hunnit med att fräsa ner två packboxar i vevaxelkåporna.

Image
Även fått dit nya fina Volvo orginal kamdrevssats, trodde inte volvo gjorde sånt längre???

Image
Smällde även ihop kåpan över dreven när man ändån va på ´g. :wink:

Image
Image
Image
Image
Image
Har tillochmed väckt liv i en gammal ställbar brotch så gjorde vid alla vevstaksbussningar vilket visade sig vara knepigare än jag trott men i efter den första gick det rätt hyfsat faktiskt, hade tänkt göra en lite guide på det men de lämpar sig kanske inte här...

Image
Kolvar på stakar möts igen och nya fina ringar. :)
tyvärr slog en lås ring iväg och gömde sig på ett j..ligt bra ställe... :oops: så det blir ut och fixa det imorn forhppnings viss lär det inte va några problem.

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

missade inlägget precis när jag skrev :lol: .

jag tror nog att man ska ha lite olja kvar i lyftaren som då kan användas som lite "backup" för att om man låter all olja rinna förbi direkt på ett sånt stället där inte olja tillförs genom ledning ska man nog ta tillvara på det man har så att säga.. :)
sen har jag tänkt du ska kanske ha små små hål i dom små in slipningarna så att olja kan sippra ut där till spåret. :idea: :wink:

och visst hade det varit underbart att ha en svarv och en fräs och ++++....

var fakiskt på jula för ett tag sen och klämde lite på den svarven och visst de e ju ingen storebro kanske men klart godkänd för lite små hobby verksamhet. men jag hade nog satsat på en köping, lidköping´s revolver, harrison, munktells. även om dom är gammla så är dom rejält överdimensioneade och funkar än, finns en firma här i närheten som kör på hundradelar i en Munktell´s och den nog från tidigt 1900tal haha :wink:
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Takk for tips om svarv!
Ang. løftere:
Hei litt dårlig tid nå, men vil bare nevne at de originale løfterne ikke er av de sterkeste, og bruker du hardere ventilfjærer enn originalt ev. gulmerkede, skal man vær forsiktig med å dreie av diameteren (for mye). Og hullene må borres riktig om du skal lette dem, derfor tro jeg Torbo2spor er bedre?
Men det finner du nok ut av …
Post Reply