Första b20 bygget...

Moderatorer
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Äntligen har motorn varit igång utan större strul... :roll:
Den smäller igång fint utan problem och går fint, MEN tomgången får jag inte under 1800-1900varv vilket är tråkigt och skruven är max in skruvad och har provat olika nivår på den med, har ställt tändningen och då går den ner till ca 1500 men går som en krata,
har inte hunnit titta på förgasarna än men har gjort grundinstälningen och fått ner bränsle/luft blandningen till ungefär 13-15 ca men ska försöka pilla med det imorn,
Sen lyfter inte kolvarna alls bara lite grann vid gas pådrag vet inte om det kanske är för dom får för lite vakum kanske iochmed där är fyra som ska dela på allt vakum.
men vakumet i insuget ligger på -0,5bar och pendlar lite, tänkte det kanske kan vara kammen som "ger" för dåligt med vakum, spec kam:
Duration: 292° vid körspel
Lyft: 11.25mm med original ventilbrygga)
Nockvinkel: 104°
TDC lyft: 3.9mm
Lämpligt ventilspel: 0.45.

Ska försöka ge mig på det igen imorn direkt efter skolan.
Har lite problem att filma då jag inte har ett bra gasreglage så måste vakta det lite.. 8)
Men ska försöka den låter jäkligt fint iallafall... :wink:

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Med den durasjonen og nockvinlelen og lite vakum på hver forgasser, kan det bli vanskelig å få den til å gå rent og pent under 1200 o/min. Det hjelper nok når den blir gjennomvarm og du kan finsttille, men her må man belage seg på litt tid og funderingar.
lykke til og så venter vi på filmsnutter med spenning.

Grunninnstillig på hver enkelt er vkitg, men det hjelper nok også når du får balansert gasspådragene riktig.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Så nu kom man från skolan :twisted:
så nu ska jag ut o pilla lite med motorn igen och försöka få ner tomgången till ett vetigt tal..
och filma lovar jag att det ska bli lite :wink:

//Danne
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Första b20 bygget...

Post by gudu »

De förgasare som är gjorda för dubbelmontage har mycket mjukare fjädrar än de enkla. En gissning är att du ska ha ännu svagare fjädrar. Kanske även något lättflytande i dämpkolven typ bensin eler vatten. :D Förgasarteknik vet nog något.

Hur motiverade du de stora diametrarna istälket för suh4 eller liknande?

Mycket spännande bygge förresten.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Har redan dom svagaste fjädrarna (blåa).
och jag har faktiskt funderat lite på någon annan dämparolja tittar runt lite på olika viskociteter,
http://physics.info/viscosity/ .
Använde mig av ett program WinSu när jag skulle bestycka förgasarna så man får ju hoppas att det stämmer.
http://www.winsu.co.uk/ .
Tror jag börjar med att prova olivolja och vatten med lite glykol i kanske eller nåt... :?
Jag tänkte nog inte så långt just då tyvärr, sen tänkte jag ju att weber har ju också 45mm förgasare och att det inte skulle vara några problem... :roll:
men det skulle det ju tydligen men det löser sig säkert. :wink:

//Danne.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Första b20 bygget...

Post by gudu »

Du hade tänkt på det mao.
Även jag tror att det att det löser sig. :D

Hur är det med lamdavärdena, stämmer de med de beräknade? Hur kalibrerar man, sökte lite men hittade inget jag blev klok av.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Jo det brukar det alltid göra..nån gång.. :wink:

lambda värdena bör ju ligga på 14,7:1, men iochmed jag inte hade något ordentligt gasreglage så var det lite svårt att få rätt på men håller på att mixtra med det just nu.
kalibreringen av lambda mätaren var väldigt lätt man behövde inte göra något alls egentligen en liten guide:
1, anslut + o - på mätaren till ett 12v batteri i ca30sek.
2, koppla loss - kabeln.
3, anslut lambda sonden.
4, koppla - kabeln igen.
5, mätaren ska då vissa 22,4.
OBS!: detta skall göras i fria luften inte när den sitter i grenröret då det kan finnas gaser där.
Manual: http://www.hqtec.se/download/MTX-L_Manual.pdf
(köptes på hqtec.se)
Sen finns det en seriell kabel med så man kan ställa in mätarens grön markering på önskat tal men man kan ju skita i det för siffrorna visar ändån det riktiga värdet och man kan då också logga värdet i datorn under en körning.
sen om det stämmer med det beräknade som då är 14,7:1 får man ju ställa in själv med juster muttern eller vad man nu har.. :wink:

//Danne.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Första b20 bygget...

Post by J.Lundin_ »

Folk i gemen verkar ha missuppfattat det där med Lamdavärdet, vill man ha ut bra effekt ur en motor så är det runt 12-12,5:1 som gäller i blandningsförhållande. Det här med 14,7:1 är det stökiometriska värdet då man förbränner bensin - luft och är eftersträvansvärt om man kör med en katalysator och då för att ge katalysatorn optimal funktion. Utan katalysator och tänk på miljön så ska vi andra som är ute efter effekt hålla oss ifrån detta värde eftersom det ger sämre effekt på motorn :D
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Jo du har helt rätt j.lundin_ :D
För att få bäst blandning för effekt är det runt 12,6:1 och bäst bränsle ekonomi vid 15,4:1 och 14,7:1 är då ett mellanting av de båda så att säga...Men visst är det effekten man är ute efter... :wink: 8)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ideal ... ometry.jpg
Men nu håller jag på med Amazonen i garaget och har satt motorn åt sidan ett tag tills jag inköpt kulleder ,stag, filtermatrl och en ny bränslepump men är lite i valet och kvalet om man ska satsa på elpump eller köra med en ny fin mekanisk pump (hittar inga siffror på kapaciteten i en sån)... :?:
Finns ju en högflödes mek pump på SAM till b18/b20.. Men den kostar ju nästan det samma som ett el-pump system om inte dyrare... :roll:

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Då va det dags att damma av motorn igen då amazonen kommer ihop färgklick för färgklick (kod:102).... :wink:
Har börjat spana på gasreglaget och kommit fram till att orginal armarna inte kommer att funka med mina ideer så det blir att starta en fräs o karva lite i ett styck alu så man kan få lite puts på det sen.. :wink:
Kommer sen att använda vinkellänkar M5 vänster o höger gängade så det går o justera så då får man svarva axlar också för tvådelad gängstång blir nog svårt o hitta i rätt längd...

Image

Image

En liten smyggtitt... :D

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Flott! Dette (cad) skulle jeg gjerne prøvd ut...?
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Ja det är ett otroligt bra hjälpmedel när man gör grejer plus att man kan montera ihop och testa innan man gör sakerna i verkligheten. Jag gör allt i Autodesk inventor professional 2012, finns att tillgå om jag säger som så... :roll:
Har även börjat leka lite med mitt projektarbete alltså rullvippor med brygga o hela åket men det kommer nog ta ett tag innan geometri o designen e helt 100% :)

//Danne.
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Första b20 bygget...

Post by Marxus »

Jag jobbar i samma program och det är rätt enkelt att lära sig :)
Volvo Amazon Automatic -66
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

ja helt rätt, väldigt simpelt när man väl sitter i det o kommer in i tänket. ett program är nu gjort så nu ska man bara ta sig tid att köra det med. hitta en bra bit alu i bingen nu i veckan så kanske imorn blir det körning.. :D

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

SÅ! Då var man hemma efter en stund i maskin som resultera i ett par armar som blev skit bra! :)
så nu ska bara lite kulleder fixas och lite länkar sen e man på banan igen. :wink:

Image

Image

Kan ju tillägga att dom nya bara väger 1gram och dom gamla 13gram så spara in 48gram... lättvikt ska de va :lol:

//Danne.
Post Reply