Första b20 bygget...

Moderatorer
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Fantastisk!

Kan jeg få kjøpt en slik en til å ha på hylla!

Dette er noe jeg har bakgrunn i, men jeg har ingen erfaring med datens datateknolosgiske maskinstyring.
For meg er det ille nok med en digital dreiebenk...
Da må jeg spørre eieren om det minste...


Ser med glede framover på prosjektene dine...
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Jo visst blev dom fina :D
Fick hem lite kulleder idag. så nu letar man efter ett M5 vänster snitt, inget man har liggandes precis.... :|
Beställde även en alukylare+elfläkt idag så nu väntar man med spänning....
Har även börjat spana på vipparms geometri på olika forum och kommer fram till NOLL.
Vad jag förstår är det att vippan ska ligga "plant" vid halva lyftet. Då kommer frågan??=
man kommer ju nog avverka några olika kammar med olika lyft osv.. och köra upp nya vippor/stänger var gång med olika offsets känns lite överkurs.. :roll: Men så har jag fått låna en Comp Cams UltraGold Alu vippa att titta på och den justerar man genom att schimsa vippan upp o ner. och min ide till brygga är en heltäckande sådan, har snegglat lite på lindqvist racing´s topp..
??Hur tror NI det hade gått om man gjorde Bryggan för Låg sen gjorde Schims mellan topp/brygga??
Tacksam för förslag/teorier..
:)
//Danne..
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Dette høres helt riktig (logisk) ut, men det nok noen som har gjort dette (forsket) mer på dette og kan si mer?

Det er ikek mange som tenker på dette, tror jeg, men du vet det beste er jo godt nok...
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Första b20 bygget...

Post by J.Lundin_ »

Självklart så shimsar man upp bryggan till rätt mått. Det måste dock göras så att hela mekanismen blir tillräckligt stadig. B20ns akilleshäll är och förblir den tre lagrade kamaxeln, den kan svikta en hel del om kammen är alltför klen och det påverkar ju hela systemet. Det som till stor del också påverkar vipparmens utformning och dess geometri är den kontaktradie man valt mot ventilen. En stor radie har tendens att skjuta ventilen fram och tillbaks vilket ger mer slitage på styrningen, å andra sidan så ger stor kontaktradie möjlighet till stort lyft på ventilen, det blir givetvis omvänt förhållande med liten kontaktradie. Man får med andra ord från start bestämma sig för vad man är ute efter.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Kurven mot ventilen skal i utgangspunktet beregnes slik at kontaktflaten blir i sentrum av stammen på toppen.
Men før i tiden, da mulighetene var mindre og økonominen var lavere, var det et trimtriks å slipe vippearmen med en kurve ytterst av armen, for å få ekstra åpning av ventilene. Har ikke tegneprogram på maskinen så jeg får ikek vist det. Men det står beskrevet i en bok som heter Biltrimming fra Teknologisk Forlag (Norsk) - fra 70-tallet.. Sikkert uttdatert bok nå, da man snakker om andre ting i dag...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Första b20 bygget...

Post by A-masen »

Nilsson's: Gängsnitt kanske finns, men inte så vanligt. Gå till en fritidsbåthandel och köp en vantskruv. Om du har tur så finns det i M5. Den kan du slakta och ta vara på dom vänstergängade bitarna.
Vantskruvar används för att spänna stagen = vanten, på segelbåtar. Det vanliga är i rostfritt, men det finns även lågbudget i varmgalvat.

Bildexempel på vantskruvar. Det finns i alla upptänkliga dimensioner och dom flesta modeller: http://www.google.se/search?q=vantskruv ... 64&bih=891
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Jag hade tänkt fräsa ett "spår" i toppen där bryggan vilar på hela dess yta, blir ju betydligt stadigare än dom tre förhöjningarna de ligger an på nu. men det här med radien det väljer man väl genom utväxling hade tänkt mig 1,6:1 och då på vilket håll man väljer att göra längre resp kortare, eller?
och gängsnitts frågan är nog löst :D

//Danne.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Första b20 bygget...

Post by J.Lundin_ »

Den valda radien måste synka med den utväxling som du väljer på vippan. Det är med andra ord inget som automatiskt löser sig bara för att du väljer en annan utväxling. Med felvald radie mot ventilen så påverkas ventillyftet negativt. Vad jag skriver är, att bara för att du väljer 1,6:1 i utväxling så innebär detta inte per automatik att du verkligen får det på ventilen i slutändan :D Så var noggrann med att verkligen kolla geometrin innan du sätter fräsen i arbetsstycket :D
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

ja jag tror nog det blir några demo versioner innan man är hel nöjd..som vanligt alltså.. :D
sen ska jag nog försöka få tag på en kass topp eller något i den stilen som man kan utöva sina små experiment på mohaa :wink:
Och visst man förlorar ju "utväxling" genom att det blir en radie och då förlorar man ju lyft ..det lilla då ju .... :roll:
Fast håller fortf på med mitt kära gasreglage och det klödar o jävlas som vanligt.. lite tajt mellan dom två mittersta om man säger så....

//Danne.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Första b20 bygget...

Post by Erland Cox »

Hej! Kul tråd att läsa.
Vinkelplaning använde man på v8:or för att man kunde plana mer på tändstiftssidan än på klämspaltssidan.
Du lär få borra eller fräsa alla bulthålen raka och planfräsa anliggningen för bultarna ovanpå toppen.
Anledningen till att en wedge har ett kilformat förbränningsrum är att förbränningen startar vid stiftet där volymen är störst men när den hinner till den trängre delen av förbränningsrummet så har kolven gått ner och spalthöjden mellan kolv och topp blir ungefär den samma. Man får mjukare förbränning än med ett badkarsförbränningsrum eftersom lika mycket gas brinner per tidsenhet. Nu får du en omvänd wedge men det lär inte göra nån större skillnad.
Smörjning med hål i lyftarna fungerar bara om man har oljetryck fram till lyftarna och det har inte B20.
Det är inte bra att köra med en lyftare som har midja särskilt inte om midjan kommer nära botten på lyftarhålet när lyftaren är på kammens bascirkel, när lyftaren är längst ner.
Här är bilder på en B20 med 4 SU : http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... r/shv6.jpg
Tror aldrig dom fick det att fungera tillfredsställande. SU är Engelsmännens hämnd på världen.

Erland
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

jag tänkte just när någon skulle märka mitt "fel" med planingen :roll:
Kan detta med förbränning även förändras genom att använda sk: " high-dome" kolvar eller ??
Sen finns det någon välbeprövad lösning på smörjfrågan av lyftare/kam på b20?
Sen har jag en tanke som e lite brutal :twisted: ; att förgrena ett olje hål tex: oljetrycks utgången/pluggen längst fram, sen borra in i blocket till varje lyftare , gänga och sätta nippel o dra bromsrör, sen göra så här: http://www.compcams.com/catalog/335.html , http://www.jeepstrokers.com/forum/viewt ... 471&p=7138 , Bara en tanke.... 8)
Det med midjan har jag inte tänkt på men helt klart en "kolv dom har en ring" under planet är inte heller så bra ju...
Sen hämtade jag min alu kylare och elfläkt idag alltid lika kul, kanske är lite överdimensionerat... :lol:

Image
Lite hjälp av vinkelslip och svets kommer att krävas men men .... :D

//Danne.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Första b20 bygget...

Post by Erland Cox »

Det enklaste man skulle kunna göra för kammen på en B18-20 är att bygga in den i en ränna så den står i olja hela tiden precis som kammen gör på en B21-230 som är monterad lutande.
Man kan borra hål och sätta spridare som sprutar på nockarna men det är mycket jobbigare och kräver ökat oljeflöde.
Bättre att fördämma returoljan så den hamnar i ett kar under kammen och smörjer den innan den rinner över kanten och ner i sumpen.
Nåt liknande används på Nascarbilar som måste köra vanliga flat tappet kammar.
Oljekvaliteten och framför allt motståndet mot tryck är viktigt för att kammen ska hålla.
Kammen slits mest på tomgång eftersom oljefilmen trycks undan mer när kammen går långsammare så med hårdare fjädrar krävs högre tomgångsvarv.

Erland
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Slike oljerør kan vel også bygges innvendig i blokka? Enkelte har gjort tilsvrende for å spruta opp olje til stemplene for kjøling og smøring.
Viktig i begge tilfelle er å bruke oljepumper fra B30, som gi mer ”fløde” (oljemengde). Jeg bruker den pumpan på min Amazon B22.
Kanskje overflødig på min, men min forhandler selger bare den til B20 nå. Bunnpannan bør bankes litt, dvs. at man lager en større bue i bunn for å få bedre oljeflyt.

Men det med oljeoppsamler (renne) under kammen er nok det enkleste. Da vil den jo bade i olje… kammene er jo utsatt selv med standardfjærer. Selv har jeg byttet to på Amazonen.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Blomquist »

Mer flöde i B30-pumpen? Det är väl bara röret som är längre, finns det någon skillnad inuti?
210 -64, 223 -68
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Den har større tannhjul og volum, og derved kan den gi mer oljemengde. Oljetrykket er jo de samme tror jeg, så med en nyoverhalt motor med små klaringer over alt, er det kanskje overflødig, men ved hard kjøring og varm olje er det i det minste bedre reservekapasitet med B30-pumpan.
Og om man skal sette på fire ekstra oljesprutere kan det være smart med B30-pumpe, men den er litt dypere, og man kan jo lage litt mer plass for god flyt, evt. sveise på en svulst på 2-3 cm under og på pannan.
Post Reply