Motorbyte

Moderatorer
Hans
Posts: 5
Joined: Wed Dec 28, 2011 2:09 pm

Motorbyte

Post by Hans »

Hej ny på forumet.Har läst många inlägg.HAR!! Läst i faq.
Har en amazon som ÄR regad som ombyggt fordon 1987.JA Jag har haft den länge
Sitter ford v6 2.6 med dito låda. Bakaxel från opel comodore (gm 10 bult)
Orginal bromssystem med servo skivor fram trummor bak (gm).
Tanken är att ha en trevlig maskin i denna (v6 ras)
Inte turbo, Inte tok trim; Har andra bilar.
Kardan tunnel är modifierad.
Förslag på detta.
Besiktning status iom att den redan ÄR regad som ombyggt fordon.
MvhHans
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorbyte

Post by A-masen »

Vilka andra motorer passar? Eller är det enbart Ford V6 som gäller med tanke på transmission etc. etc?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Motorbyte

Post by 123GT »

Hej och välkommen som officiell forum medlem, då.

Jag undrar som A-masen om du siktar på ett "enkelt" byte (= en FORD V6 renovering eller utbytesmotor) eller om du kan tänka dig att modifiera ytterligare !?
Vad har du för vxllåda i bilen nu ?

Förslag....tja, en FORD 289";a med C4 automat eller kanske en Chevrolet 283 med powerglide alternativt TH350, skulle kunna funka eller hur ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Hans
Posts: 5
Joined: Wed Dec 28, 2011 2:09 pm

Re: Motorbyte

Post by Hans »

Tack A-masen o 123Gt för svar.
Ska förklara mig utan att verka stöddig (inte mitt uppsåt).
Jag byggde bilen på 80 talet med 2.2 liters maskin webrar osv.Men det rasade hela tiden.Vlådor kardaner bakaxlar.
Då bytade jag motor v6 ford med tillhörande låda samt bakaxel (Gm 10 bult.
Då besiktigades den i detta utf.
Sen har motorn rasat början av 90 talet.
Tänkte byta till nåt annat.
Har ju iofs en chrysler 340 med aut maskerad som en 273.
Men tror att 1 det blir brutalt 2 inte besiktningsbart.
340 ger orginal 240-270 hk beroende på hur man räknar.
Men vettiga förslag får ni komma med.
Ford v6 blir det inte dom rasar när det svänger (oljan kryper upp på trågväggarna) har bytat 4 st.
Ska kanske tillägga att är mekaniker till yrket med fullt utrustad vks så är inte rädd för komplicerade lösningar.
Tackar för visat intresse.Mvh Hans
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Motorbyte

Post by J.Lundin_ »

Du har ju ett bra läge i och med att bilen redan är klassad som ombyggt fordon, då är det närmast fritt fram att göra det du vill. Förr var detta ett bra kryphål i och med att ett ombyggt fordon inte kunde klassas som något annat även om man byggde vidare på den dvs. ändrade så pass mycket att den egentligen skulle klassas som amatörbyggt fordon om all ombyggnad gjorts på en gång :D Jag vet inte om dom ändrat reglerna idag eller om detta kryphål finns kvar, hur som haver så skulle jag satsa på att sätta i någon modernare motor. Det finns ju en hel del olika alternativ att välja mellan om du fortfarande vill ha en V6a i bilen. Att gå på en gammal och blytung V8 verkar i mina ögon inte som ett bra alternativ om du fortfarande vill vara sams med besiktningen... :D
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Motorbyte

Post by Arne »

Volvo 5:an är väl inte helt fel att lyfta i. Funkar både med och utan turbo och då får du en vass maskin.
AVG
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Motorbyte

Post by Torbo »

OG: God lyd!

Jeg har rekkefemmer i min VW California og den gir god musikk i mine ører....
G-son
Posts: 4
Joined: Fri Aug 19, 2011 10:20 am

Re: Motorbyte

Post by G-son »

Exakt vilka uppgifter står det om bilen i pappren? Kan tänka mig "motor utbytt", "motor enligt uppgift" och några data på motorn den reggades med? Kan ju vara lämpligt att sikta på grejer som inte är helt uppenbart fel...
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Motorbyte

Post by J.Lundin_ »

Med en Volvo 5a så får man problem med tråget vilket gör att man måste ändra framvagnsbalken och ett sådant ingrepp är inget man från bilprovningen ser med blida ögon på. Bäst är det att hålla kvar vid den typ av motor som bilen är godkänd för dvs. en V6a. Idag finns det ju mängder med häftiga V6or att välja mellan :D
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Motorbyte

Post by mekomaskin »

Går nog att göra ganska mycket roligt med Chevas V6 i en lätt bil.
Annars är Ford smallblock en ganska liten och pigg motor.
De förekommer ibland på Willys Jeepar när man inte har så mycket plats och inte vill ha vikten från en alltför stor V8.
Hans
Posts: 5
Joined: Wed Dec 28, 2011 2:09 pm

Re: Motorbyte

Post by Hans »

Ok Rätt många bra svar Tack för det.
Ur MIN synpunkt så måste det inte vara en v6.Men som J lundin skriver cheva v6 tror då att han tänker 4.3 som ligger i s10/ blazer.Inte av intresse.Varför? Jo jag jobbar BARA med usa bilar.
I papperna står det som motor utbytt ford 2.0 v6 effekt 66kw men det är det ju inte längre men ser ju lika ut. Bakaxel utbytt opel comodore,
Men B230 B234 alt vad 5cyl nu heter,Vad jag förstår av läsning i motor tråden så är B230 turbo populärt.
Men jag vill gärna ha maskin utan stressfäkt.
Lite av mina tankar tex honda prelude 16 ventiler 2.0 liter 150 hästar +.
Lätt motor att det ska byggar adaptrar och elsysten bekymrar mig inte.
Tänkte lite på saab men om jag minns rätt så gick väl 9000 2.0i fel håll rätta mig om fel.
Samt gav 130hk.
Vad har ni mer för ideer och vad finns det mer i v6 som är vettigt (inte alfaromeo bara så ni vet),Mvh Hans
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Motorbyte

Post by J.Lundin_ »

Är det inte risk att Honda kan vara samma surdeg dvs. att den går åt fel håll :D Har ett vagt minne av att någon 4 cyl Honda motor går åt fel håll, annars är det fina motorer som dom har. Jag gillade skarpt den V6a som dom hade för ett antal år sedan, minns dock inte vad den hade för beteckning. Den var jag och tog alla mått på då den stod på Älvsjömässan och den passade rakt ner i en Amazon :D
Hans
Posts: 5
Joined: Wed Dec 28, 2011 2:09 pm

Re: Motorbyte

Post by Hans »

Jag jobbade med honda för exakt 20 år sedan.
V6 låg i legend och naturligtvis nsx.
Legend tidiga 2.7 tom 93? och senare 3.0 men då hade jag slutat med honda.
Men spännande v6?
Trots 35 år i bilbranchen så har jag svårt att komma på nåt.
Det jag vet är ju mitt Usa skrot.
Chrysler kapade 318 v6 skrot kan ju lia använda v8.
sen voyager maskinen 3.0 misubichi nä 3.3 och 3.8 gjutjärnsblock och kylrör i vägen.
Cheva 3.4 i bla transport problem motor redan från början samt 4.3 i blazer/s10 astro.
Ford behöver jag ju inte ta upp för det har jag ju redan provat.
Nä lätt ska det vara eller nästan.
Annars så blir det väl 230f då med m46.
MvhHans
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Motorbyte

Post by mekomaskin »

Volvos 4-cylindriga 16-ventilare; B234 med excenterslipad B23 vevaxel ger 2,5 liter. Med andra kamaxlar, Weber 48or eller ännu hellre Jenvey spjällhus och ett eftermarknadssprut blir ju definitivt en rolig sugmotor. Då håller du bilen rasren också...
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Motorbyte

Post by Torbo »

Det beste jeg har hørt på lenge! ER det ikek fememren (5 syl.) man snakker om her? i så fall, enda bedre! :D
Post Reply