Tändnings problem

Moderatorer
Post Reply
stensgaard
Posts: 3
Joined: Wed Feb 15, 2012 8:35 pm

Tändnings problem

Post by stensgaard »

Hej vi har åkt på en mina som jag inte klara av riktigt.

Det är en lång histora men jag ska försöka korta ner den. =)

Jag och min far har byggt en trimmad 8 bultad b20 från -74 till en amazon från 1966.
Vi monterade orginal fördelaren när montorn var klar och monterad i bilen.
Då gjorde vi en prov start utan problem.

Nu bestämde vi oss för att köpa en brytar lös fördelare typ 123 volvo från
www.123ignition.se när vi läste montering anvisnigarna stog det att en tändspole med en gömd pansar kabel inte går att använda.

Vi löste detta med att köpa en Boch högefekts tändspole och satte dit i stället.

Nu har vi problemet att vi inte har någon gnista alls.

Våra frågor:

Vi har hört att man måste byta tändninglås vid byte av tändspole på 66 or stämmer detta?

Måste vi byta tändninglås? + Varför?

Vad är det som den armerade pansar kabel går till? (Liten rund sak sitter före tändninglåset)

Går det att koppla om så vi kan använda vårat tändninglås?

Tack på förhand // far och son
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändnings problem

Post by A-masen »

I den armerade kabeln går den vanliga spänningsmatningen 12 volt, från tändningslåset, anslutning 50 till 15 på tändspolen.
Armeringen är bara ett stöldskydd så att man inte skall kunna tjuvkoppla. Men det visste du redan förut?
stensgaard
Posts: 3
Joined: Wed Feb 15, 2012 8:35 pm

Re: Tändnings problem

Post by stensgaard »

har du någon bild på hur du har det kopplat? jag har nog rört i hopp det nu. provat litte olika kopplingar. samt tagit bort den runda saken som pansarkabel går til.
Mvh
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändnings problem

Post by A-masen »

Inte mer än vanliga kopplingsscheman. Och dom hittar du i avdelningen Övrigt här på forumet, Amazonrelaterade företag och länkar. Dokumentation. Där finns elschemor. Det är lite "kryptiskt" ritat för den oinsatte. Den armerade kabeln från tändningslåset är ritad som en kort stump som slutar i fria luften. Men följ riktingen rakt upp på schemat, lite över halva sidan så visas fortsättningen där och anslutningen till tändspolen.
Något exempel "in live" har jag dessvärre inte, men det finns säkert någon annan här på forumet som kan bistå med det?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tändnings problem

Post by QV »

I den armerade kabeln går + 12 till tändspolen .

Det går att använda tändspolen med den armerade kabeln till brytarlöst tändsystem. Problemet ligger i att man inte kommer åt 12 volts anslutningen till tändspolen.
tar man bort tändspolen så viner man inget för att "komma åt" + matningen till tändspolen måste man byta tändningslås.

Man kan komma åt + matningen genom att borra bort punktsvetsarna på baksidan av tändspolen (där den armerade kabeln går in) det finns en beskrivning på hur jag gjorde i Amazonbladet för några nummer sedan.

Man kan "skappa" rätt spänning till tändspolen.
Säkringsdosan på torpedväggen tappar spänningen när man startar motorn. Det är för att man inte skall driva lysen och annat när man kör startmotorn. Så för att få rätt spänningen till tändspolen så kopplar man en diod från startmotorns styrspänning och en diod från säkringsdosan. Dioderna brukar ha en "ring" runt sig och denna skall peka mot tändspolen. Om dioderna skall driva tändspolen direkt eller via ett relä är lite beroende på tycke och smak samt vilka dioder man targer.

Nu har vi "rätt spänning" och då kan k´man koppla in vilka "tändspolar som helst"
För att prova om det är ett spänningsrelaterat fel du har så kan du mata tändspolen direkt från batteriet. Då kommer det att fungera om allt annat är rätt. Dock så får man inte glömma bort att koppla bort kabeln inom någon minut innan/efter motorn har stannat. En stillastående motor och en tändspolle kopplad på batteriet kan ge brunnen tändspole.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mr.speedwell
Posts: 45
Joined: Sat Dec 06, 2008 7:08 am

Re: Tändnings problem

Post by mr.speedwell »

Jag har för mej att det står på 123 hemsida hur man löser ditt problem
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: Tändnings problem

Post by olman »

Från deras hemsida...
Jag ska till att montera min 123 i min Volvo och har upptäckt att den typ av tändspole jag har saknar 12V matning från spolen. Den är "gömd" i den armerade kabeln som går till tändlåset. Hur ska jag koppla den röda kabeln?
Du kan lungt ansluta den röda kabeln till en konstant 12V anslutning (förslagsvis vid understa säkringen). Fördelarens elektronik drar ytterst lite ström (20-50mA) och laddar ur bilbatteriet mindre än t ex en bilklocka.
Det går då forfarande att stänga av motorn som vanligt eftersom strömmen till tändspolan då bryts via tändningslåset.
22134 VF
stensgaard
Posts: 3
Joined: Wed Feb 15, 2012 8:35 pm

Re: Tändnings problem

Post by stensgaard »

Nu är det fixat.

Vi monteraade till backa orginal tänd spolen.

Tack för all hjälp tråden kan låsas
Post Reply