B20 första objektet!

Moderatorer
Post Reply
SpeedyMike
Posts: 6
Joined: Mon Mar 05, 2012 1:13 pm

B20 första objektet!

Post by SpeedyMike »

Hejsan! Nu är det såhär att jag är rätt ny när det kommer till motorarbeten och har under ett par år lyckats plocka ihop lite godis till min b20. Det jag har redan nu är 2x45 weber, insug, smr23 kam, extraktorrör sen har jag ett 8 bultat b20block på G också.

Men nu är det väl bara topp kvar tror jag och där är jag en gnutta förvirrad! Har ägnat onödigt många nätter på google och konstaterat att dom flesta som pratar om b20trim verkar vara en gnutta oseriösa och där av har jag valt att inte lyssna på något som sagts.

Vad ska man tänka på angående toppar? Vad är rekommenderat att använda för ventilstorlek? Fjädrar? något annat som behövs stärkas upp i ventilmekanismen?

Jag har väl inte direkt gått och drömt om alla 300forumshästar man läser om men hade väl kanske varit nöjd runt 160-170 kanske.

Så lite tips på vad jag ska tänka på med topppar nu! :9
Live fast Love Hard Die Young
Volvo Amazon -67
Ford Custom -50
Buick Roadmaster -55 *såld*
Pontiac Parisenne -64 *såld*


Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: B20 första objektet!

Post by Weber_b20 »

Måste först och främst säga grattis till att du lyckats leta reda på en smr23 kam :D
Vill också ha en sådan!

Vill du ha tips och trix om B20 är det väl igentligen bara att söka här på forumet samt på savarturbo..
Även Erlands hemsida http://www.topplocksverkstan.se kan ju va värt å ta en titt på? (Trimning i största allmänhet)
Sölves hemsida http://www.stahlmotor.se kan ju va nåt å läsa också? Det är han som tagit fram smr23 kammen för övrigt, om du inte redan visste det :wink:

Jag är själv ingen expert på motortrimning, så rek på ventilstorlekar låter jag bli å ge... Fast nåt i bakhuvudet säger att just 42x37mm är rätt väg å gå på en b20 topp..
Undrar vad jag fått det ifrån :?:

Fjädrar använder man någon som har rätt längd och med anpassad hårdhet.. Går att hitta blandannat på dalhems webshop. Dom har även ventiler i olika storlekar...
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: B20 första objektet!

Post by rolwig »

De första B20 fram till -72 har 42mm insugningsventiler, -72-76 har 44mm insugningsventiler och avgas var hela tiden 35mm.
Jag tycker du ska söka efter en topp efter -72 med 44mm.
/Roland/
SpeedyMike
Posts: 6
Joined: Mon Mar 05, 2012 1:13 pm

Re: B20 första objektet!

Post by SpeedyMike »

Weber_b20 wrote:Måste först och främst säga grattis till att du lyckats leta reda på en smr23 kam :D
Vill också ha en sådan!

Vill du ha tips och trix om B20 är det väl igentligen bara att söka här på forumet samt på savarturbo..
Även Erlands hemsida http://www.topplocksverkstan.se kan ju va värt å ta en titt på? (Trimning i största allmänhet)
Sölves hemsida http://www.stahlmotor.se kan ju va nåt å läsa också? Det är han som tagit fram smr23 kammen för övrigt, om du inte redan visste det :wink:

Jag är själv ingen expert på motortrimning, så rek på ventilstorlekar låter jag bli å ge... Fast nåt i bakhuvudet säger att just 42x37mm är rätt väg å gå på en b20 topp..
Undrar vad jag fått det ifrån :?:

Fjädrar använder man någon som har rätt längd och med anpassad hårdhet.. Går att hitta blandannat på dalhems webshop. Dom har även ventiler i olika storlekar...

Att kammen kom från Sölve var jag medveten om :) Har läst alla hans tips och råd som han har på sin sida och det måste jag säga är väldigt intressant. Angående fjädrar så är det väl lite det jag är sugen på att veta. Vad just "anpassad" betyder i sammanhanget.
Live fast Love Hard Die Young
Volvo Amazon -67
Ford Custom -50
Buick Roadmaster -55 *såld*
Pontiac Parisenne -64 *såld*


SpeedyMike
Posts: 6
Joined: Mon Mar 05, 2012 1:13 pm

Re: B20 första objektet!

Post by SpeedyMike »

rolwig wrote:De första B20 fram till -72 har 42mm insugningsventiler, -72-76 har 44mm insugningsventiler och avgas var hela tiden 35mm.
Jag tycker du ska söka efter en topp efter -72 med 44mm.
/Roland/

Så allt man läser om att byta ventilerna är helt onödigt? Har en kille i Kalmar som engagerar sig i toppar osv och han sa precis samma sak och att dom flesta bara kör på stora ventiler för sakens skull? Lät iofs väldigt märkligt när han sa det men allt måste ju vara anpassat till vart annat.
Live fast Love Hard Die Young
Volvo Amazon -67
Ford Custom -50
Buick Roadmaster -55 *såld*
Pontiac Parisenne -64 *såld*


Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: B20 första objektet!

Post by Nilsson`s »

Hej! :)
Ang ventilstorlekar är det väl (på en std borr) max flöde genom 44/37 sen har jag hört något om att b18 topplocken har tajtare mellan ventilerna och på så viss öka avståndet mellan Cyl väggen och ventilen och då förbättra flödet.
finns ett excel ark på : http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html som vissar det lite bättre.
Sen kommer ju frågan om motorn ska varvas mycket. i sånnafall bör man ju kanske titta på dubbla fjädrar. Då det kan förekomma egen svängningar vid rätt frekvens i en enkel och då kan den börja dansa lite som den vill och då resultera i "ventilsläpp". men enligt Kg så räcker dom GULA hederliga långt.. och lyftet som hamnar på runt 12,5mm med orginal brygga så kanske en sänkning av fjädersäte kan bli aktuellt då min mellanrum mellan "spiralerna" vid fullt lyft är är 0,26mm.
Sen finns det mycket saker att köpa för att styva upp ventilmekanismen med också, Allt beroende på plånbok... :wink:

Detta ämne är en hel vetenskap men hoppas detta gav något.. :)

//Danne.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B20 första objektet!

Post by Blomquist »

Hej och välkommen. Vad skall du ha motorn till?
210 -64, 223 -68
SpeedyMike
Posts: 6
Joined: Mon Mar 05, 2012 1:13 pm

Re: B20 första objektet!

Post by SpeedyMike »

Nilsson`s wrote:Hej! :)
Ang ventilstorlekar är det väl (på en std borr) max flöde genom 44/37 sen har jag hört något om att b18 topplocken har tajtare mellan ventilerna och på så viss öka avståndet mellan Cyl väggen och ventilen och då förbättra flödet.
finns ett excel ark på : http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html som vissar det lite bättre.
Sen kommer ju frågan om motorn ska varvas mycket. i sånnafall bör man ju kanske titta på dubbla fjädrar. Då det kan förekomma egen svängningar vid rätt frekvens i en enkel och då kan den börja dansa lite som den vill och då resultera i "ventilsläpp". men enligt Kg så räcker dom GULA hederliga långt.. och lyftet som hamnar på runt 12,5mm med orginal brygga så kanske en sänkning av fjädersäte kan bli aktuellt då min mellanrum mellan "spiralerna" vid fullt lyft är är 0,26mm.
Sen finns det mycket saker att köpa för att styva upp ventilmekanismen med också, Allt beroende på plånbok... :wink:

Detta ämne är en hel vetenskap men hoppas detta gav något.. :)

//Danne.
Blocket är borrat till 2.1L Detta gav iaf lite att fundera på :) Självfallet ska det varvas friskt motorn kommer att hamna i min vardagsbil amazon 67. än sålänge har jag kommit skrämmande billigt undan och tänkte väl fortsätta med det men börjar förstå att toppen lär kosta betydligt mer än vad allt annat gjort tillsammans.
Live fast Love Hard Die Young
Volvo Amazon -67
Ford Custom -50
Buick Roadmaster -55 *såld*
Pontiac Parisenne -64 *såld*


SpeedyMike
Posts: 6
Joined: Mon Mar 05, 2012 1:13 pm

Re: B20 första objektet!

Post by SpeedyMike »

Blomquist wrote:Hej och välkommen. Vad skall du ha motorn till?

Tack så mycket Blomquist! Motorn ska ner i min amazon från 67
Live fast Love Hard Die Young
Volvo Amazon -67
Ford Custom -50
Buick Roadmaster -55 *såld*
Pontiac Parisenne -64 *såld*


rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: B20 första objektet!

Post by rolwig »

Man brukar använda en motor i bilen, men jag tror Blomquist menar hur du tänker använda den, gatbil, rally, strippen eller som pendlarbil.
Det är bra att veta eftersom körbarheten kan bli fel.
/Roland/
SpeedyMike
Posts: 6
Joined: Mon Mar 05, 2012 1:13 pm

Re: B20 första objektet!

Post by SpeedyMike »

rolwig wrote:Man brukar använda en motor i bilen, men jag tror Blomquist menar hur du tänker använda den, gatbil, rally, strippen eller som pendlarbil.
Det är bra att veta eftersom körbarheten kan bli fel.
/Roland/

Jaha du menar så! ;) Det blir ju en gatbil..
Live fast Love Hard Die Young
Volvo Amazon -67
Ford Custom -50
Buick Roadmaster -55 *såld*
Pontiac Parisenne -64 *såld*


kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: B20 första objektet!

Post by kth544 »

Om du kör med 92 borr är senare version med 44mm insugventiler lämpligt.
Då förbränningsrummet är Ca 92 brett på senare topp skärmar cylindern av flödet på std borr.

Mkt märkligt av Volvo att konstruera en topp med bredare förbränningsrum än cylinderdiametern :?:
Möjligtvis tänkte/planerade man på Volvo att köra med 92 borr på senare block med 8 bultad vev :?: :?:

Kör du renoveringsborr eller std skulle jag välja att utgå från en tidig b20 topp(42/35).
E topp tycker jag kan vara ett bra alternativ förutsatt att du åker med 92 borr..
Std B20 topp/alt E-topp med lättare portning under ventilerna borde räcka till ditt mål 160-170 Hk.

Möjligtvis att gå upp till 37 på avgas, dock räcker 35 ganska långt förutsatt att det är riktigt portat under ventilen.Att gå upp till större ventiler på insug resulterar bara i att ventilens flöde hämmas pga minde utrymme mot kanten i F-rummet. B18 topp är oxå ett alternativ om man är duktig på att porta ..

Good Luck :)
Post Reply