Delar för trimning av b20

Moderatorer
Post Reply
_beast
Posts: 10
Joined: Sat Mar 10, 2012 12:46 pm

Delar för trimning av b20

Post by _beast »

Hej, jag har nu bestämt mig för att trimma min amazon 67 som jag kör flitigt på sommaren i hembyn.

Mitt mål är 140-150hk och som är driftsäker, planen är att köpa en beg b20 som jag renoverar i verkstaden och bygger ihop och sedan byter den mot min orginal b20 som sitter i bilen.

Jag tänkte köpa det mesta begagnat eftersom jag inte vill slänga ut 8000kr på ett topplock från kg, det jag undrar är vilka delar jag ska köpa för att komma upp i dessa hästar, jag vill ju inte köpa tex förgasare som är överdimensionerade för dyrare pengar än vad som behövs. Men jag lägger hellre mer pengar på driftsäkerhet än prestanda men jag vill ändå komma upp över 140hk.

Så vilka delar ska jag leta begagnade, tex weber45or? topplock? kam? extratorrör?

Tacksam för svar
Mvh Ville
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Delar för trimning av b20

Post by 123GT »

Hej o välkommen ! :D
Smaken är som du vet delad...men jag hade undvikit begagnad kam om du inte har möjlighet att kontrollera slitaget.
Här finns mycket skrivet ang trimmning om du använder SÖK funktionen...
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Delar för trimning av b20

Post by kth544 »

Topplock planat med bra portning under ventilerna tillsnyggade kanaler,, original ventilstorlek räcker till ditt effektmål.

Avgassidan speciellt får man lägga lite mer krut på då kanalen är trång direkt under ventilen.
Några dyra topplock från KG är inte nödvändigt för 150 Hk.

Ett par fräscha 45or rätt bestyckade & kamaxel FS290 "modern R-kamaxel" som folkraceshopen säljer torde vara ett bra & billigt alternativ till ditt mål.

Brytarlös tändning är definitivt ngt du bör ha på inköpslistan då det ger ett antal hästar extra+bättre körbarhet,, (effekten blir strypt med brytare speciellt då på högre varvtal)..

Ett BRA Extraktorrör är väl inte fel men 4-2 gjutgrenröret räcker till 150hk.
Kapa bort röret från ett stromberginsug med en vinkelslip om du inte hittar ett B20E grenrör.

Med 92mm borrning (B21 kolvar) kör med senare topp 44/35 ventiler, om du åker STD/Renoveringsborr underdel använd tidig topp 42/35.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Delar för trimning av b20

Post by Arne »

Jag kan tillägga att byta ut främre och bakre kåpan där vevaxeltätningarna sitter till kåpor med simringstätning (gummitätning istället för filttätning) då du kör trimmat och varvar lite mer så är detta nästan ett måste. Den bakre kåpan passar rakt av från B21/B23, den främre kåpan måste man låta svarva ur tätningsläget.
AVG
_beast
Posts: 10
Joined: Sat Mar 10, 2012 12:46 pm

Re: Delar för trimning av b20

Post by _beast »

Ja men den egentliga frågeställningen är om man får mer hk/kr genom att tex borra blocket till 2.1liters än att köpa ett steg3 topp istället för steg2? Jag hoppas ni förstår hur jag menar och gärna vill svara på det :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Delar för trimning av b20

Post by Arne »

Tror inte det blir någon jätteskillnad på hk vid 2,1 liters borrning, däremot får du något bättre vridmoment. Har du en topp med 44/35 ventiler så bör du ha 2,1 liters borrning, har du däremot 42/35 ventiler kan du lika gärna ha 2,0 liters borrning.
AVG
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Delar för trimning av b20

Post by kth544 »

Hej Igen

Kör med E-topp ,, portat på avgassidan under ventil,, tillsnyggat under ventilen på insug 44/35 org ventiler ,,weber 45or & en bra kam,,92mm underdel så är du hemma på 150-170 kusar bra justerat !))

Körde en liknande kombo med F-kam för ett antal år sedan,, gick oförskämt bra ! ,,då med helt orörd E-topp ..
Post Reply