Su problem med tomgång.

Moderatorer
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Ja detta är inte de vanliga att dom är dåligt synkade å står å spottar på tomgång.

Börjar med å tala om motorn B20 standard, Portad topp 44/38 ventiler K-kam altså ingen värsting på något vis. Su av gamla Hs modellen Flotörnivån kollad rengjorda invändigt inget glapp vad jag kunde känna i axlarna. när jag har synkat dom å stält in bränslet så går den kanon på tomgången, den drar fint i hela registret inget knepigt alls Men MEN.

Startar bilen går fint på tomgången ca850-900rpm men rätt vad de är så går bilen ner på 300-400rpm trodd först de berode på värmen ute då när de var -20 gick den på 1200rpm stälde ner så den gick som den skulle men när de var varmare då försvann tomgången. (kan ju bero på avsaknaden av förvärmning)
Men de har fortsatt att dumma sig rätt vad de är så vet i tusan om jag tro de var hela sanningen. Kan tillägga att drar man ut coken på snabben i 5-10 min å styr in den sen så går den som den ska igen å kan fortsätta med de resten av resan.

De upstår alltså rätt vad de är vid en korsning när man stannat för att vänta eller när jag vänder hemma på gårdsplanen å ska backa bilen så vips är tomgången jätte låg.

Men som sagt bilen går bra i övrigt å oftast med rätt tomgång :roll: Så förslag är välkommna.
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Su problem med tomgång.

Post by Hasse63 »

Inget fel på gasreglaget... kärvar eller så, eller nån vakuumkolv som hänger sig :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Jo gasreglaget har kärvat 1gång med med motsatt verkan tomgång på ca 1200rpm :P Inte vad jag kunnat se å har känt på kolvarna å dom går lätt. Ge mig fan på att de är vitren :P
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Su problem med tomgång.

Post by luddig kaninfot »

Hej Kolla munstyckena så att dom verkligen ligger gämt i förhållande till bryggan,har även varit med om att munstycket ligger löst i förgasaren,så lita inte enbart på inställningsskruven
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Hur mena du nu? Har ju den gamla modellen med 6kanten i botten? Inte den med sjusterskruven på sidan?
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Su problem med tomgång.

Post by luddig kaninfot »

hej spelar ingen roll vilken gasare du har menar bara att du skall se efter så att när du skruvar på inställningsskruven oavsätt var den sitter så skall munstycket röra på sig,har varit med om att även om man skruvar på inställningsskruven så rör sig inte munstycket för att det sitter fast eller ligger löst och glappar inuti gasaren,så plocka av gasarna och ta isär dom och kolla så att allt rör sig som det ska.Ett annat tips är att ta dom till en verkstad som har en ultraljudstvätt,det är värt varenda krona
mvh
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Aha du mena så nej de skulle jag ha märkt då jag hade isär dom innan jag montera dom, Å munstyckena rör sig som dom ska när man skruva dom. :wink:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Su problem med tomgång.

Post by granfot »

Kanske en korkad fråga, men har du kollat så kolvarna rör sig som dom ska när klockan är fastskruvad? Jag missade lite när jag centrerade min munstycken, och så fort jag skruvat fast klockan så fastnade kolvarna/nålarna på vägen ner.

Enkelt åtgärdat, men om man har filter på gasarna så ser man inte problemet. :)
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Har känt på förgasarna då jag hade isär dom å då gick dom lätt upp å ner, Verka som symptomen försvann när jag bytte Nålar :? Får hoppas de var något fel som blev rätt då :lol:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Su problem med tomgång.

Post by amazonisten »

Min amazon dumma sig lite p det sättet som du beskriver också. Nu har jag renoverat motorn och kollat över en typ allt. Tror att kondensatorn och mina brytarspetsar dumma sig en hel del för mig, kunde tappa tomgången spontant och spotta eld ur ljuddämpare vid motorbroms i mellan åt. Kan vara värt att ha i bakhuvudet kanske?
Amazon drar ifrån
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Hum de är ju faktiskt de enda jag inte har bytt då jag tyckte de såg frächt ut. Men man kanske får kosta på sig någon hundring på nya brytare å konding. :wink:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Ja följe tong utan slut :lol: Bilen har stått sen i vintras/vårvintern då de läckte in vatten så fick vila tills nu, men nu går bil fan som en påse nötter iställe.

Så tänkte den kanske gick fet pga den sakna förvärme osv å de var ca 40grader i temperatur skillnad mot i vintras då jag sjustera in gasarna, så prova med å göra en grund inställning av dom å blev väl bättre men inte bra går oroligt på tomgången, bytte brytare å kondning å den blev bättre men inte bra så prova skifta lock å kablar mot ett som låg å blev stor skillnad, men lik väl så går den inte som den ska eller inte som JAG tycker den ska gå.

har en Unisynk som jag prova synka med men när jag skruva in mitten så mätaren för att få kulan i glaset å resa sig så tvär stuka motorn, så synka med slang å hörsel istället. Så fortsätter med blandningen å som jag läst mig till å förstått så när man lyfter på pinnarna å motorn ökar 50rpm för att sedan stabilisera sig på samma varv igen så är blandningen bra? MEN den går fett fett fett nu svartkvastar rejält vid gaspådrag å slukar i sig bränsle tro inte 1,5liter milen stoppar å ändå så indikerar den på att den går magern när man lyfter klockorna med pinnarna ökar rejält i varv.

Inget kännbart glapp i spjälaxlar så förgasarna verka fina.

Tändningen ca 14grader initial tändning å ca 23-24grader vid 1500rpm stiften är 7or så ett snäpp hårdare än original. Inget som borde ge ovannämda symptom?

Ska pröva å byta hela fördelaren i morgon å se om de blir någon skillnad.

De positiva är att jag nu har tomgång i alla fal om än att den ruska lite men ligger stadigt på ca 900rpm
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Su problem med tomgång.

Post by Hasse63 »

Du måste vara säker på att förgasarna är synkade...

Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.

Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.

Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.


1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6

2. Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.

3. Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.

En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.

4. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).

5. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.

Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=730&st=0&sk=t&sd=a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.

Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.

Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf

En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)

Film om hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Ja är precis en sådan grundinställning jag gjort :wink: Å har gjort om den efter varje del jag bytt för å vara säker på att inte få sned sjustering i bränsle mängd osv. Å flotör höjden kolla jag i vintras då jag stoppa dit dom å lär ju inte vara någon som varit där å bröte när den stått i vinter.

Å synkningen har jag kolla gjort som jag läst slang å stoppa i örat å lyssna så de snörvla lika på bägge å prova sen med unisynken å kulan lyfter lika mycke på bägge.

Men i morgon blir de å gå över packningarna med startgas. Men känns som otroligt då jag bytte ALLA packningar å planslipa toppen där de ligger imot.

Den går på tomgång men inte fint i min mening, fast kanske är kräsen :?
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su problem med tomgång.

Post by Amazon_Sleper »

Kan dåliga nålventiler ge uppkomst till detta fel? Trots att den inte flödar? Är de enda jag kommer på som man skulle kunna byta nu.

Kolla med startgas nu å runt axlarna reagera den inte de minsta å lika så runt insuget osv de är helt snortätt. Hade ju hoppas de var nå fel där som var enkelt åtgärdat.

Blir så iriterad finns ju inge som kan jävlas på en B20 å likt förbannat så stämer de inte :evil:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Post Reply