tror ni detta hade fungerat?

Moderatorer
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

Formeln jag angav är samma som ovan, man har bara dragit ihop den för att förenkla beräkningen :D

Det här med Cw värdet på en två dörrars Amazon får ni ta med en nypa salt, det är bara ett approximativt värde som jag roade mig med att räkna fram genom den SAE rapport jag hittade. I den hade man delat in en kaross i flera delar och där varje modell av delsektion hade sitt eget Cw värde. Genom att bygga ihop en hel kaross av de olika exemplen som fanns, så kunde man summera de olika delarna till ett slutresultat: Vilket i Amazonens fall hamnade runt 0,35 . Hur bra denna siffra stämmer i verkligheten får man själv väga in. Övningen var i alla fall rätt rolig att göra och gav en del insikter i vad som påverkar vad. För att vara en bil som konstruerades på 50-talet så är karossen inte så dum vad gäller formen.

Jag har som sagt tyvärr inte kvar numret på denna SAE rapport, det enda jag minns var att den fanns med i en SAE transaktion från någon gång i början av 70-talet. Jag roade mig med att gå igenom KTH´s alla SAE transaktions från tidernas begynnelse (1949) och fram till 1985. Det rörde sig om mellan 140 till 180 svin tunga böcker som jag släpade hem och gick igenom från pärm till pärm :D Så mitt minne av just denna rapport är av förklarliga skäl en aning bristfällig.. :D :D
Post Reply