tror ni detta hade fungerat?

Moderatorer
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

tror ni detta hade fungerat?

Post by tollesson »

Vad tror ni om detta då http://www.stylingbutiken.se/elektriskt ... er-/3213-0
:wink:
Tror ni att det hade hjälp nått eller bara stört flödet?
Svart Amazon kombi -66
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by gudu »

Kanske.
Den drar en dryg hästkraft så du behöver en kraftig generator. Man skulle annars kunna göra något med en turbofläkt som drivs av fartvinden. Eller en stor tratt på nya amazonernas insug intill kylaren eller skoop eller vad det heter på motorhuven..
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by fretchi »

Det enda jag kan se att den gör är drar ström ifrån generatorn.

Den kan dock aldrig vara på 833W då den har alldeles för klena kablar samt ser ut att ha en vanlig flatstiftssäkring. Med den effekten borde ju strömförbrukningen ligga på nära 80A :shock: och då krävs det kablage i slutstegsklass för att inte ge spänningsfall eller elda upp kablarna.

Vidare ser ju fläktens design inte direkt avancerad ut och absolut inte lämpad för att skapa några större övertryck. Med tanke på fläktens storlek lär det lär nog krävas rätt rejäla varvtal på den där bara för att alls hamna på plussidan av tryckskalan, vilket den knappast klarar av.

Nej, det där är bara ormolja :D
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by Skrotnicke »

Ja, j-lar. Nu har man tagit luffarturbon till nya höjder...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by tollesson »

Visst vettu ;)
Mer effektivt med en liten datafläkt x)
Svart Amazon kombi -66
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by gudu »

Funderade på hur mycket luft som behövs.

Antag 2-liters motor och fyra tusen varv per minut. Varje cylinder suger in en halv liter vart annat varv och fyra cylindrar 4*0.5*2000 det blir fyra tusen liter i minuten. Det blir mycket luft och man förstår att man vill ha bort böjar och kanter i insug och avgas.

En turbo med tre bars övertryck skall väl då lämna ungefär tre gånger så mycket dvs 12000 liter luft per minut ihoppressat till 4000 liter, eller tänkte jag fel nu?

Någon med mer teori och praktik i huvudet kanske kan utveckla?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

Du behöver inte fundera så länge till. En tumregel som jag räknade fram för mer än 30 år sedan säger att det åtgår 7,5Kbm luft per minut vid 150Hp, soppamängden för motsvarande effektuttag är 50L/tim.

Här har vi en riktig snakeoil produkt som från början snurrade för egen maskin då luften passerade propellern. Nu har man återkommit med samma menlösa produkt och nu kopplat den till en elmotor. Det är som jag brukar säga "same shit, new package" Läser man mellan raderna vad den svenska importören skriver så förstår man att även säljaren förstår att det är en snakeoil produkt och vill friskriva sig från eventuella klagande kunder. Man verkar dock vara väldigt intresserad av att sälja produkten som man vet inte ger någon effekt. Så håll er ifrån dylika produkter.... :D
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by gudu »

Intressant, vilken hastighet kommer man upp till med en amazon och 150hk, 200km/h?

Vad är det som är värst när det gäller amazonens luftmotstånd i 200 respektive svensk motorvägsfart? Skall man sätta en liten spoiler där fram under kofångaren? Kombin har ju en liten spolier på bakluckan är den bättre vad gäller släpp än en sedan?


(vad heter spoiler på svenska, på nutida forumspråk är det ju direktöversatt till glädjeförstörare när man berättar tex hur en film slutar)
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by LABBE »

Allt funkar, sen är bara frågan hur länge :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

SAE gav för många år sedan ut en rapport om hur olika typer av karosser påverkade vindmotståndet. Där kunde man få en god överblick av hur olika karossutformningar påverkade de parametrar som samverkar vid vindmotstånd. Rapporten innehöll tabeller med olika karossformer och ett numeriskt värde för varje form. Det var olika typer av fronter, luftintag för kylare, vinkel på framrutan, takform och lutning samt bakdel med eller utan vingar osv. Med hjälp av dessa tabeller så kunde man relativt enkelt komponera en Amazon och genom att summera ihop de numeriska värdena för varje del av karossen så kunde man sedan få fram vad dess troliga Cd värde borde hamna. En Amazon med dess runda former och stiliserade bakvingar på skuffen fick ett ett lågt värde, långt mycket bättre än vad den senare 140 serien hade, där kan vi snacka om en kloss på hjul. Om jag inte minns fel så fick Amazonen ett relativt Cd värde på runt 0,35. Inte alls så tokigt, men man får ju ta detta värde för vad det är :D

En svensk benämning på Spoiler kan väl vara vindavvisare. En bra spoiler gör otroligt mycket för bilens stabilitet i höga farter. Kör man en amazon i över 180Km/h så ska man definitivt se till att det finns en spoiler där framme, helst så ska den också sitta tight mot backen för att göra ett bra jobb
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by QV »

gudu wrote:Intressant, vilken hastighet kommer man upp till med en amazon och 150hk, 200km/h?
Frisk B18a (original) med solen i ryggen, nedför, och pinknödig.... 148 GPS

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

Formeln för effektbehov för att uppnå en viss hastighet finner man i Bosch Automotive Handbook

PL=12,9 x 10-6 x Cw x A x V(V + Vo)2

Där

PL= Drag power (Kw)
Cw= Drag coefficient
A= Fordonets maximal tvärsnitt (m2) A ung= 0,9 x track x height
V= Fordonshastighet (Km/h)
Vo= Hastighet på motvind (Km/h)

Med ett Cw på 0,5 och 2m2 tvärsnittsarea på fordonet samt en hastighet på 300Km/h ger detta:

PL= 0,0000129 x 0,5 x 2 x 300(300 + 0)2

PL= 348,3 Kw

Så det är bara att anta vissa siffror och sedan börja räkna..... :D
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by gudu »

Min otrimmade herrgårdsvagns maxfart med snålställd suhif6 och d-överväxel är ungefär 130. Antar jag cw på 0.35 och area på 2 m2 så skulle det gå åt ungefär 20kw för att övervinna luftmotståndeti den farten. Resten av motoreffekten
75 -20*0.76 =60hkr skulle gå åt till andra interna förluster och motstånd.
B18 är nog ingen lågfriktionsmotor men jag hade förväntat mig att fartvinden skulle tagit större andel.

Men eftersom långsamkörning drar säg 0.7 (vad vet jag ;-) )och mogen motorvägskörning ca 0.9 stämmer förhållandena ungefär.

Den resan då jag testade farten drog den 0.8 vill jag minnas men medelhastigheten var något lägre på motorvägen.
Idag drog jag hem en liten husvagn och då orkade den för övrigt hålla 70-80 på plan mark med överväxeln gick det uppför sackade den.

140ns kylskåpslikhet, jag kommer att tänka på försäljningstabellerna som var uppe i en tråd häromdagen där 140n knappt ökade försäljningen jämfört med amazonen. Under min uppväxt har volvo 140, 240, dragits med vissa mindre smickrande tillmälen, det är tur att volvos bilar nu är nästan lika snygga som amazonen. :-)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

Nu har ju knappast herrgårdsvagns modellen av en amazon ett Cw på 0,35, det som påverkar förutom den projicerande frontarean, är även hur bakdelen ser. Luften ska ju kunna släppa greppet om karossen på ett snyggt sätt. Bakdelen på en vanlig amazon är ju sådan att den smalnar av bakåt, karossen blir därmed lite "halare" för luften än vad herrgårdsvagns modellen är.

I slutet av 70-talet så var jag inne på att tejpa på 5cm långa ulltrådar över hela karossen för att sedan ut och köra på motorvägen. Detta för att se var luften var mest störd på karossen och var det var lämpligt att placera luftintag för turbon. Turligt nog så blev det hela aldrig av, det om något hade säkert bidragit till att man blivit idiotförklarad av både omgivningen och medtrafikanter :D
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by Gunnar »

Intressant fråga den här om hur fort en Amazon egentligen kan gå. För ett tag sen försökte jag räkna ut det för min egen Amazon; jag hade just fått bakväxeln uppgraderad till 1:3,54 - mest för ljudnivåns och bränsleförbrukningens skull. Med en överväxel (1:0,756), 185/65/15 däck och 5000 varv borde bilen gå i ungefär 220 km/tim. Så till nästa fråga: räcker effekten för att driva bilen så fort?

När jag matar in Amazonens siffror i Lundins formel räcker effekten inte riktigt till; det skulle krävas 112HK för 220 km/tim. Min B20 levererar exakt 112HK vid ungefär 4500 varv, men bara vid svänghjulet. Vid bakhjulen levererar den 98HK, vilket enligt samma formel borde räcka till ungefär 200 km/tim, eller har jag räknat fel någonstans?

Fråga till Lundin: Borde inte formeln också ta hänsyn till vridmomentet? Min B20 levererar 240 Nm från ungefär 2000 varv och över resten av registret. Till sist: Borde inte formeln ta hänsyn till bilens vikt?
Post Reply