tror ni detta hade fungerat?

Moderatorer
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

Formeln förutsätter att fordonet är korrekt uppsatt för att nå sluthastigheten och med den effekt siffra som räknas fram. Detta innebär att de utväxlingar man har att leka runt med måste vara optimerade i förhållande till motorns vridmomentskurva. Detta är ju inget konstigt utan säger sig självt, man måste ju titta på hur mycket varvtalet faller mellan varje växling och då se till att motorns vridmomentskurva stämmer med detta.
I mitt fall så använde jag en M400 med 3,14:1 på 1an, 1,97:1 på 2an, 1,34:1 på 3an och 1.00:1 på fyran. Detta innebar ett fall på varvtalet med 39% mellan 1an och 2an, 32% mellan 2an och 3an samt 24% mellan 3an och 4an. Omräknat till varvtal så föll det från 9000 till 5500, sedan till 6200 och slutligen 6800rpm. Jag behövde alltså ha en motor med ett register som drog bra mellan 5500 och 9000rpm för att nå den teoretiska sluthastigheten, vilket jag också hade.

På min gamla bil så använde jag 3,73:1 i bakaxelutväxling, tillsammans med däck på 64,5cm diam och 9000rpm så var det möjligt att nå 290Kmh, rent teoretiskt. Rent praktiskt hade man dock nått 300Kmh vid ett något lägre varvtal eftersom bakdäcken i denna hastighet centrifugeras ut minst ett par cm och kommer då att förändra utväxlingsförhållandet positivt. En sådan förändring måste man också ta hänsyn till för den påverkar sluthastigheten. Att däck växer sig större med högre hastighet kan man se redan vid hastigheter runt 170Kmh :D
Högsta hastigheten som jag drog amazonen till på 4an var 240Kmh och då hade bilen fortfarande inte slutat att acca, ett typiskt turbomotor fenomen :D Att jag inte provade att köra i högre hastighet berodde på ren självbevarelse drift. Den som provat att köra km efter km i denna hastighet och sedan försökt att tvärbromsa med Volvo original bromsar inser varför. Med original skivor runt om samt ferodo DS11 belägg så hände det inte så mycket förens man var nere i runt 170Kmh, då hängde man i säkerhetsbältet och det nöp rejält:D

Fordonets vikt ja, där är det samma sak som med ett tung svänghjul. Det påverkar den transienta responsen dvs. masströgheten i fordonet påverkar viljan till hastighetsförändring per tidsenhet. Ett lätt fordon accelererar snabbare upp till sluthastigheten än ett tungt, bägge lär dock nå samma sluthastighet då vindmotståndet är den begränsade faktorn.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by gudu »

Här finns lite data om bilar, bland annat om vindmotståndet http://www.which-car.org/Volvo.models?id=165

http://www.which-car.org/Volvo/245-2.7.car?id=16542 Skall enligt denna ha 0.5 i vinddragskoefficient. Då borde amazon kombin ha lite lägre. Den har ju till och med en antydan till släpp (a'là 855) på överluckans överkant vilket syns i profil (Bild från tråden http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 2&start=45):
Image

och så kan man tänka sig att bakljusen skulle ordna bättre släpp/turbulens bakåt.
Dåligt är väl backspeglar, dropplister, handtag och annat som sticker ut, fronten och frånvaron av spoiler.

Vad säger expertisen?

Lite mer om koefficienten: http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

Det jag menade tidigare om kapad bak var http://en.wikipedia.org/wiki/Kammback men det gäller inte kombin utan snarare den vanliga. Det är nog därför det är så likadan lutning på bakruta och koffertlucka. (Tycker ibland att kofferten är för hög nära kupén) Men både luftmotstånd och lastförmåga kan alltså vara orsaker.
Image
(Från http://jalopnik.com/266700/1966-volvo-amazon)

Man skulle ge sig ut med tre bilar på motorvägen i riktigt regnbusväder, en som river upp vatten framför, en intill som filmar och så själva försöksobjektet.
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by Gunnar »

J.Lundin_ wrote: Fordonets vikt ja, där är det samma sak som med ett tung svänghjul. Det påverkar den transienta responsen dvs. masströgheten i fordonet påverkar viljan till hastighetsförändring per tidsenhet. Ett lätt fordon accelererar snabbare upp till sluthastigheten än ett tungt, bägge lär dock nå samma sluthastighet då vindmotståndet är den begränsade faktorn.
Hej Lundin och tack för ett uttömmande svar. Jag hade väl nästan anat att det finns en svänghjulseffekt när det gäller bilens vikt. Med existerande hastighetsbegränsningar blir ju toppfarten också lätt en akademisk fråga, men det känns skoj att veta att man skulle kunna köra i 200km/tim. Sen ska man inte blunda för att det finns andra, begränsande parametrar, förarens ålder. t.ex. :)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

Åldern är en klar begränsande faktor :D :D Då man var ung var man odödlig och utsatte sig för allsköns livsfaror, så är det inte längre :D :D :D
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by 122 S 1966 USA »

J.Lundin_ wrote:Åldern är en klar begränsande faktor :D :D Då man var ung var man odödlig och utsatte sig för allsköns livsfaror, så är det inte längre :D :D :D

Detta kan jeg hålla m om :wink:

Hadde en KG trimmat B20 injection motor i min Amazon på 80io talet.

Den kjörde spedometern ut (120mph) och fortsatte m att dra när den fick överväxlen.

Den gick 6400 värv på överväxln, och det var inte nått jeg skulle gjöra om idag.

En kväll vi åkte från Copenhagen Custom Car Show, skulle vi visa dom där slöa Jänka bilar, va en snabb bil var :wink:
men efter vi hadde kjört ifrån dom ett antal gångar, sprack höger främdäck :shock: som tur var, höll innetuben, men 30cm av ytterdäcket fattades.
Däck firman var mycket obekvämma/berörda, for det som hadde hänt, och gav mig 2 nya däck, eftersom det var HR dack = 210km (dom visste inte nåt om min motor) polisen heller inte :mrgreen:
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by perre33 »

J.Lundin_ wrote:Åldern är en klar begränsande faktor :D :D Då man var ung var man odödlig och utsatte sig för allsköns livsfaror, så är det inte längre :D :D :D
Gjorde inte Jlundin ett utalande om ålder och risker tidigare :D
Va nått om med högre ålder (mindre insats) :wink:
Så han har mindre att förlora än många andra här på forumet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Men hans kunskap är ju värt att bevara :wink:
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by Gunnar »

J.Lundin_ wrote:Åldern är en klar begränsande faktor :D :D Då man var ung var man odödlig och utsatte sig för allsköns livsfaror, så är det inte längre :D :D :D
Det är inte bara känslan av odödlighet som har gått förlorad; jag tänkte snarare på sämre reaktionstider och en ökad benägenhet till tunnelseende, speciellt vid högre hastigheter...
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

Okej, ju äldre man är desto mindre har man att förlora, inget direkt fel på detta resonemang. Å andra sidan så har man då börjat inse hur mycket man verkligen har att förlora, vilket man sällan inser vid unga år :D Det var som efter tjernobyl då något ljushuvud tyckte att man kunde servera radioaktivt renkött till de gamla på serviceshemmen, dom skulle ju ändå dö snart och eventuell cancer av radioaktivt kött skulle ju ta minst 30år att utveckla. Idén föll av någon outgrundlig anledning inte de ansvariga på läppen även om det låg en bra sanning i det han påstod :D :D

Det här med tunnelseende i höga hastigheter är rätt lustigt, det är som om man låser målradarn och allt runt omkring blir ointressant utom det man har framför sig. Motorvägar som man i normal hastighet tycker är raka blir helt plötsligt rejält krokiga då man kommer över en viss hastighetsgräns :D
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by Erland Cox »

J.Lundin_ wrote:Nu har ju knappast herrgårdsvagns modellen av en amazon ett Cw på 0,35, det som påverkar förutom den projicerande frontarean, är även hur bakdelen ser. Luften ska ju kunna släppa greppet om karossen på ett snyggt sätt. Bakdelen på en vanlig amazon är ju sådan att den smalnar av bakåt, karossen blir därmed lite "halare" för luften än vad herrgårdsvagns modellen är.

I slutet av 70-talet så var jag inne på att tejpa på 5cm långa ulltrådar över hela karossen för att sedan ut och köra på motorvägen. Detta för att se var luften var mest störd på karossen och var det var lämpligt att placera luftintag för turbon. Turligt nog så blev det hela aldrig av, det om något hade säkert bidragit till att man blivit idiotförklarad av både omgivningen och medtrafikanter :D

Jag tror att du har fel och att herrgårdsvagnen har mindre luftmotstånd.
Den har mer kammback och släpper luften bättre än en sedan.
Kammback kommer från Wunibald Kamm: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kammback
Visserligen ska en bra kammback ha gått ner i area där luften släpper men jag tror att förlusten vid släppet på en kombi blir mindre än förlusten man får med en sedan.

Erland
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by J.Lundin_ »

Det där vore kul att utröna genom någon form av test, för några värden på dessa karosstyper lär väl aldrig ha lämnats ut av Volvo och merparten av de som var inblandade är nog inte i livet längre. Han som möjligen vet något är ju han som designade dessa bilar.

Jag antar att ett bra riktmärke på hur "hala" karosserna är, är att kolla hur mycket skit som ansamlas på ytorna där bak efter att ha kört i skitväder under ett antal dagar.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by Erland Cox »

Enklast är ett coast down test från toppfart.

Erland
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by Dieseltroll »

J.Lundin_ wrote:Formeln för effektbehov för att uppnå en viss hastighet finner man i Bosch Automotive Handbook

PL=12,9 x 10-6 x Cw x A x V(V + Vo)2
Det är inte ofta jag sagt emot Lundin (eller ens funderat på det :lol: ), men det där är en sanning med modifikation dvs formeln är förenklad något...

Så här ser den ut egentligen om man antar plan mark och vindstilla, kan skriva ut resten ifall nån är intresserad:

P = (Cr * m * g + 0.5 * rho * Cd * Av * v^2 )* v

Där:
P = effektbehov, watt
Cr = rullmotståndet, ca 0.010-0.013 för bilhjul på asfalt
m = bilens massa, Kg
g = gravitations konstanten, ca 9.82 i Sverige
rho = luftens densitet, ca 1.29kg/m^3 vid normala tryck och temperatur
Cd = luftmotståndskoefficienten
Av = bilens frontarea
v = bilens hastighet i m/s = kmh/3.6

Olika Cd för olika biltyper:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by gudu »

Visst är en Cw koefficient på ett motsvarande en vägg som åker längs vägen? Då är det starkt av den första bilen att kunna nå upp till ettvärde på 1,2. :lol:io
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by gudu »

Ovan försökte jag med den buckliga bilen visa att sedanen hade lite Kammsläpp. I bilddiagrammet skulle den i så fall vara ett mellanting mellan trelådor och omvänd kil. Ett medel av de typernas koefficient skulle i så fall bli drygt 0,3. Värre är det väl med kombin.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: tror ni detta hade fungerat?

Post by Dieseltroll »

Helt rätt! Lundin hade väl till och med hittat nån annan sida som gav amazonen Cd = 0.35? Problemet med kombin är ju att den tar slut väldigt abrupt, vilket leder till stora förluster.

ang. en vägg-formad bil på motorvägen så säger en annan tabell jag har att det har ett Cd mellan 1.05 och 1.9 beroende på längd/bredd förhållandet. Anledningen att den första bilen har så dåligt Cd är samma som kombin, stora virvelströmmar bakom vindrutan som slukar effekt...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply