B21/B23/B230 + Automat rakställt i Amazon 1966, hjälp!

Moderatorer
Post Reply
Gyllenberg

B21/B23/B230 + Automat rakställt i Amazon 1966, hjälp!

Post by Gyllenberg »

Nu var det ju så att jag planerat det här motorbytet sen jag köpte bilen dock tänkte jag mig att det skulle ske långt framöver men nu har min B18 med stående Zenith börjat knacka nå fruktansvärt helt plötsligt.

Jag ska åka imorgon och hämta en 240 från 1985 med förgasare och automat så frågorna börjar redan här:

* Vet att det är en förgasarmotor men vilken? Står 111hk på blocket.se
* Är det en BW55 eller AW71 låda?
* På en 240 1985 är det väl wire till hastighetsmätaren? När byttes det till el i 240 respektive 740?

Mina planer var då att plocka motor växellåda kylare växellådstunnel balk gaspedal främre kardan osv. så man får allt man behöver. Tanken var att rakställa motorn och jag har tråg och pump från en B20 liggandes redan.

Antar att man måste tillverka egna motorfästen, eller stämmer dom från B18?

När man har lös växellådan från motorn så borde det väl gå att släppa lådan från sprängkåpan och bara borra nya hål, den blir ju ändå centrerad iochmed att centrumhålet blir detsamma eller är det något annat förutom just lådan som ska stämma mot sprängkåpan?

Kommer växellådan hamna så högt upp att man måst höja värmepaketet eller funkar det ändå?

Kommer original fläkt att rymmas mellan motor och kylare eller blir det elvariant framför?

Mycket frågor men jag vill vara hyfsat beredd på sånt som kan gå snett innan jag kör igång i helgen..

Mvh Jonathan
Gyllenberg

Re: B21/B23/B230 + Automat rakställt i Amazon 1966, hjälp!

Post by Gyllenberg »

Glömde bort den här tråden men det mesta gick problemfritt och motor + låda sitter i och funkar så denna tråd kan raderas
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B21/B23/B230 + Automat rakställt i Amazon 1966, hjälp!

Post by TVR »

Varför inte ta lite bilder och dokumentera i tråden istället, ifall någon annan skulle fundera på samma sak i framtiden!?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Gyllenberg

Re: B21/B23/B230 + Automat rakställt i Amazon 1966, hjälp!

Post by Gyllenberg »

Tjena! La upp ett par bilder i min tråd i customavdelningen som finns här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=11499

Kan snöra upp några här också när jag ändå håller på

Började med att rycka ut motor och låda ur båda bilarna och kapa ur kardantunneln ur 240n

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Prova dit tunneln kapa och prova i motor och låda..

Image
Image
Image
Image
Image

Märkte att tunneln passade väldigt precis under värmepaketet men framvagnsbalken skulle måsta kapas ur lite så det vart en hel del svetsande här och där, som tur var fick jag lite hjälp av 3 goda kamrater så jag fick tid för annat till och från

Image
Image
Image
Image

Och vips så passade motorn perfekt!

Image
Image

Bara att svetsa motorfästen

Image

Svetsa avgas och bygga om växellådsbalken från 240n

Image

Måtta måtta och måtta kardan sen kapa och svetsa ihop främre 240 kardan med främre amazon kardan

Image

Bara för att märka att 240s medbringare inte gick genom kardantunneln så jag fick pressa isär knutkorset och föra igenom kardan sen pressa ihop det på plats med hjälp av skruvtving. Inte speciellt kul

Image

Fick sätta generatorn på andra sidan motorn p.g.a. platsskäl och det funkade ju det med. Fick även kapa ur lite plåt runt kylaren, göra en ny kylarbalk och luta kylaren lite, bocka om oljerören till automatlådekylarn, ta gaspedal från 240n, bygga om bromspedalen lite, huvlås rymdes ej då jag satt dit elfläkt osv osv osv osv...

Image
Image
Image
Image

Rätt mycket är fortfarande provisoriskt då Amazon är min enda bruksbil men har kört den en bunt och allt har än så länge funkat klanderfritt förutom att den läcker lite olja från anslutningen till hastighetsvajern men det ska väl lösas i veckan förhoppningsvis

Här är ett par bonusbilder på bilen i sin helhet

Image
Image

Undrar ni något så är det bara att fråga

Mvh Jonathan
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B21/B23/B230 + Automat rakställt i Amazon 1966, hjälp!

Post by J.Lundin_ »

Varför behöll du den helt värdelösa kardanupphängningen från amazon då du lätt kunnat få till den senare, den av gummi?

Det här med att kapa ur framvagnsbalken, har du snackat med någon från bilprovningen om detta, förr om åren så brukade dom bli skogstokiga om man kapat i denna balk, då var det "njet" direkt :D
Gyllenberg

Re: B21/B23/B230 + Automat rakställt i Amazon 1966, hjälp!

Post by Gyllenberg »

Framöver blir det nog att byta till 240 bakaxel och då får.man ta hela nätet, just nu kändes det bara onödigt då lager, upphängningar och knutkors kändes fräscht

Ingen aning om vad sbp ska säga men det är ju ett tag dit så vi får se
Post Reply