Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Moderatorer
Post Reply
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Post by kth544 »

Hej !
Planerar en B18 med ca 130 HK som mål, borrad 0,020"
Den skall ersätta en B20 då jag tycker B18 maskinerna har en trevligare karaktär & gång.

Denna bil har B18 som originalmotor så det blir ju rätt på mer än ett sätt))

Har en sats ringar i Volvo Original förpackning, märke GOETZE .
Oljeringen är i ett stycke dvs ngt ålderdomlig i jämförelse mot de 3 delade med expander.

Frågan är - Tål den typen av ring den effekten/varvtalshöjningen ?
Ngn här som har erfarenhet av den 1 delade versionen ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Post by Hasse63 »

Den 3-delade tål dina planer :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Post by kth544 »

Hej & tack för svaret )
Känner till att den 3 delade designen funkar prima, problemet är då att jag får köpa ytterligare en sats med ringar för att komma åt dem. Smålands-dilemma :roll:

Ingen här som har erfarenhet av den 1 delade ??
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Post by az123gt »

Oljeringar som består av en del sitter väll alltid som orginalring och det har trimmats motorer med såna ringar utan problem.
Ringar med expander använder man väll till slitna motorer när man inte vill borra om den.
Post Reply