Turbo????

Moderatorer
Post Reply
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Turbo????

Post by 1964 »

Hur funkar en sådan här makapär???

http://www.blocket.se/alvsborg/Judson_K ... ?ca=15&w=3
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Turbo????

Post by Henrik Landin »

Istället för att sitta på grenröret och drivas av avgaser drivs den där kompressorn som synes med rem, och de sitter två skruvar i den som producerar luft som då blåses in i insuget, ger fin jämn effektkurva och ett beroendeframkallande vinande ljud

Som synes så verkar förgasaren ska sitta på lilla anslutningen snett bakom själva kompressorn, sen skruvas allt mot toppen istället för original insug, frågan är hur mycket sås en fallförgasare orkar ge, knappast soppa för några våldsamma mängder laddtryck iaf
Administratör
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Turbo????

Post by 123GT »

oj :shock: den kan inte vara allt för vanligt och säkert pris därefter. Säljaren Leif är en mycket trevlig kille med många leksaker, men han vet också värdet på det mesta av prylarna. :)
/ sven
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Turbo????

Post by granfot »

Jag hann börja drömma våta drömmar om såna där innan jag såg att han inte hade angett nåt pris. Då torkade alla drömmarna eftersom folk som inte anger pris oftast vet vad det är värt men hoppas att nån ska komma med ett tok-bud.

Dessutom blev jag lite besviken när jag såg att det var anslutning för en Zenith, hade hellre kört med su eller möjligen en stromberg. :)
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Turbo????

Post by Nalletill1000 »

granfot wrote:Dessutom blev jag lite besviken när jag såg att det var anslutning för en Zenith, hade hellre kört med su eller möjligen en stromberg. :)
Det ar en Holley forgasare som anvands. Hur som helst sa saknas det valdigt manga delar till den och torde inte vara allt for dyr. Folchi renoverar och saljer kompletta kit annars. http://vwjudsonregister.tripod.com/folc ... e_list.htm
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply