Biltema högeffektständspole...

Moderatorer
Post Reply
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Biltema högeffektständspole...

Post by tengwa »

Hade blivit rekommenderad biltemas högeffektständspole i torrt utförande så jag testade den.

Resultatet blev att den startade lätt som vanligt och gick bra på tomgång och vid låga varv, men när jag testkörde och ökade varvtalet så ville den inte alls utan funkade bara att köra med på låga varv med lite gas.

Funderar på om det kan ha att göra med att övriga tändsystemet är gammalt och inte fixar högre spänning( funkar ju bra med den gamla tändspolen) eller om det är spolen som är kass.
Vad tror ni?

Tack
Robert
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by tengwa »

Har läst nu att man inte ska ha denna tändspolen om man har motorn avstängd och tändningen påslagen för då brinner den upp. Hade tändningen på ett tag... Kan den ha blivit förstörd då kanske..

Om jag förstått det rätt så ska den funka med ett brytarlöst system då.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by A-masen »

Mät med en ohmmeter. Mellan anslutningen från brytarna och anslutningen från tändningslåset, (primärlindning) skall du bara ha ett par ohm. Mellan samma anslutning från tändlåset och uttaget till fördelarlocket (sekundärlindning) skall du ha i storleksordningen 12 000 - 15 000 ohm. (12 - 15 kohm)
Och ohmmätning gör man i spänningslöst läge, men det visste du väl förut?
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by tengwa »

Reklamerade den gamla och fick en ny där primärlindningen låg på precis under en ohm... så det är inte så konstigt att den brinner upp för folk.
Biltema menade på att den skulle funka prima till bilar med brytare, men det stämmer nog inte riktigt...

Men då borde den väl funka ok när jag satt dit mitt brytarlösa system eftersom stömrusningen utebilr...

..och om man vill ha den trots att man har brytare så får man lägga till en resistans på primärlindningen.

Tänker jag rätt?
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by Stoffe »

Jag har goda erfarenheter utav biltemas torrspole kombinerat med transistortändning, det fungerade mycket bra i flera år. Just den torrspolen brukar vara populär för de som kör COP (Coil On Plug dock med en liten kort tändkabel i detta fall), varför vet jag inte. Kanske är det priset som lockar?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by Torbo »

På min Amazon ble den lavomige høgeffektcoilen for hard for stiftene, som gjorde at ledningen smeltet. Så da ble det en snillere coil i stedet, og det holder for meg.
Men ved mye trim og komp. kan det kanskje være ønskelg med mer effekt på collen? i så fall må oritinalbrytarspidsar brukes, og tenningen må ikke stå på uten at motoren går.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by QV »

När jag diskuterade renovering av fördelaren med Ronwill speedshop så förde jag ämnet ny tändspole på tal. Fick då omedelbart svaret "varfördå, det är inget fel på den Boschspole du har" att den var nästan 50 år gammal gjorde den inte dålig på något sätt enligt Ronwill.

Har man sedan trimmat och därmed renoverat fördelaren samt monterat en (typ) ignitor brytarlöst system så kan man ju naturligtvis kompletera med en "fränare" spole om man tycker att motorn tvekar. Men en renovering av fördelaren gör mera på gången än vad en spole kan tillföra.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by tengwa »

Kan absolut hålla med om att hela tändsystemet måste ses över.
Men rent teoretiskt måste väl en gnista som uppkommer av 36000V ge bättre förbränning
än en gnista av 15000-20000V? Borde även göra motorn mer lättstartad när det är kallt ute och batteriet kanske inte riktigt är på topp.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by Torbo »

Det er gnistgapet på tennpluggen som bestemmer hvor høy spenning som trengs og som er tilstede ved hver tenning. (rundt 8000- 10 000 volt). Alt over er reserve. Ved høyere kompresjon kan kravene øke på grunn av høyere forbrenningstrykk.

Ved høyere turtall vil tilgjengeligheten av spenning fra coilen bli redusert på grunn av kortere oppladingstid i spolen/coilen, og reserven minker ved høye turtall.

En vanlig coil kan normalt klare 15 000 volt, og om behovet er fra 10 000 til 14 000 volt går det bra. Ved høyere trim og krav kan gnisten blir for svak med turtall og en kraftigere coil kan være påkrevd.
Benyttes elktronisk tenning går det som regel fint med originalcoil uansett, da presisjonen er bedre for bryting av strøm i via fordeleren.

En fordel med lavomig coil er at en kan gi fyldigere gnist. men det kan også oppnås ved å redusere motstanden i høyspentkablene. Om den er næremere 10 kOhm, blir det mye tap.
Tror det er lovlig og godt nok med 3-5 k Ohm? Det er jo kun for støydeming. Få radioer støyer med 3-4 kOhm i anlegget.
Men dette kan du sjekke nærmere, da det er lenge siden jeg har eksperimentert med dette.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by QV »

tengwa wrote:Men då borde den väl funka ok när jag satt dit mitt brytarlösa system eftersom stömrusningen utebilr...

..och om man vill ha den trots att man har brytare så får man lägga till en resistans på primärlindningen.
Med ett brytarlöst tändsystem så löper det mera ström i spolen eftersom man har lägre motstånd i elektroniken än brytarna.
Strömen igenom spolen laddar upp spolen och den plötsliga förlusten av ström genom spolen (när brytaren öppnar) genererar gnistan till stiften.

Motstånd till tändspolen har man endast för att kompensera den lägre batterispänningen vid startförsök. När startmotorn går så kopplas motståndet bort tillfälligt. Att läga dit ett motstånd är fel väg att gå då skall man istället välja rätt spole från början ex Bosch blåa standard.

Fetare gnista är bättre än mager gnista, men längre gnista är också bättre än kortare (både längd i tid och mm).
Det jag inte läser om är att "min nya spole gav en lägre förbrukning" utan det är "mitt brytarlösa tändsystem gav lägre förbrukning"

Men vill man ha en så köp den, på sin höjd så sliter den mera brytare eller bränner det brytarlösa systemet på grund av för hög strömförbrukning. Det viktiga är att man gillar bilen bättre efter mecket för då brukar man den och det är bra.

men det är som Torbo skriver, vill du ha resultat av spolen så behöver du öka gnistgapet från 0,7 till mer. Hur mycket har jag ingen koll på och heller inte funderat på.

/Janne

Min personliga åsikt är att det är bortkastade pengar. (jag har lagt många sådana pengar i min bil :-) )
Det är som med oljor vissa bir glada av dyr flashig syntet medans andra kör billig miniral, byter man bara frekvent så är bottendelen nästan outslitlig oavsett oljesort. Folk borde välja den som gör dom glada. Allt som finns i dag är bättre än den bästa från 70 talet. (detta gäller dock inte hårt timmade stötstångsmotorer)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Re: Biltema högeffektständspole...

Post by tengwa »

Powerspark brytarlöst är på plats nu. Ska försöka göra ett lite vetenskapligt test nu och köra en tank med den gamla tändspolen och sen en tank med högeffektsspole och ökat gnistgap. Det blir dock inte den torra tändspolen pga av att motståndet i primärlindningen understiger det värdet som powerspark rekommenderar.
Post Reply