Vilken olja i renov B20

Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Vilken olja i renov B20

Post by Jungletime »

Helrenoverad B20 , samtliga lager nya, toppen planad 2,7mm och portad, 2mm packning, D-kam, blocket borrat 0,030, nya kolvar, dubbla su.
Ni med erfarenhet av renoverad motor, vilken olja har ni kört med. Vad är erfarenheten av den olja ni valde?
Har kört in kamaxeln med mineralolja i 20 min. Därefter ej körd.
Bra mineral olja 10W-30/40, Eller helsyntet, men vilken i såfall. Finns det helsyntet som är direkt olämplig?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Vilken olja i renov B20

Post by Torbo »

Alle vanlige typer mootrolje kan anbefales under innkjøring, da motoren skal kjøres variert og uten langvarig hard belastning. Superolje vil bare øke tiden for innkjøring. Oppstart bør skje uten at coilledningen er tlkoblet, til det kommer oljetrykk. Så kan tenningen tilkobles og motoren kjøres forsiktig inn. Det samme er bra ved oljeskift...
Etter 1000 til 2000 km bør oljen byttes til f.eks. 20W-50, men motoren må fortsatt ikke belastes hardt over lengre tid. Da dette er sommerbiler, trenger man ikke tynnere olje... - mener jeg...
Utover dette kan sikkert andre mer erfarne si noe mer, da det er lenge siden jeg drev med dette...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken olja i renov B20

Post by QV »

Med de låga effektuttag vi har (normalt) på dessa motorer så spelar bytesintervallet en större betydelse än sorten man häller i.

Vil du förstöra fina fikapengar geom att köpa överdyr syntet av flashigt märke så gör det om det gör dig lycklig.
Annars smiter man in på biltema/verktygboden och köper "veteransbilsolja"
Filtret köpes lämpligen på VOLVO så man får rätt namn på det.
Byter gör man efter 500 mil men första bytet kan lämpligen göras efter 250 mil

/Janne

bromsvätska vart annat år
Kylarvätska frekvent (står höst och vår i manualen) :!: men jag skvätter ur sörjan ur block och kylare på våren och byter vartannat år.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Vilken olja i renov B20

Post by Torbo »

Dette høres eksemplarisk ut.... Bytte etter 50 mil er nok enda bedre, som nevnt over om man er pirkete, da det kan være rusk etter overhalingen som kan være fint å få vekk...

Jeg bytter olje hver 5000 km (500 mil som dere sier). Men desto oftere desto bedre...
Så får motoren levetid til godt over pensjonistalder... 50 år til med 5000 km årlig kjøring.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vilken olja i renov B20

Post by Jungletime »

Har Mobil helsyntet 5w-40 köpt på 20l dunk med literpris 56kr till mina vardagsbilar. Ställer frågan då om det funkar med denna helsyntet. Eller skall den ha en annan beteckning t.ex xxW-30?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Vilken olja i renov B20

Post by Torbo »

Ifølge en motorekspert i Norge, Karlsen i Turboteknikk AS, fikk jeg anbefalt Mobil 1 etter overhaling. Men jeg tror den er mer enn bra nok.. Du skal jo ikke kjøre hardt i begynnelsen uansett og ta kan du ta det du har enten det er Biltemas eller Mobil.
Personlig bruker jeg litt tykkere på sommeren, 20-50W, men det kan du gå over til neste gang.
Det vikitgste er å ikke kjøre mer enn et år, eller maks 5000-8000 km på oljen.... Bytt når det førte opptrer.
Noen mener oftere....?
Og etter 50-(100) mil etter overhaling.

Da skulle du være trygg...
Post Reply